Det ser ut som om overgang til ny IT-plattform har "herpet" setekartene til SAS litt, men ved innsjekk så var Crj900en som den skulle!
Jeg skulle begynne turen klokka 1045 med SK2881 fra TRD til CPH. Det var litt sammenbrudd i telefonsystemet til Stjørdal Taxi, men etter hvert komme jeg meg fra Stjørdal Sentrum og ut til flyplassen, sto foran SAS´ innsjekk klokka 1014. Fikk sjekket inn helt til BRU, via CPH og ZRH. Det var ellers stille og rolig på denne tida av døgnet, sikkerhetskontrollørene slet seg ikke helt ut:
Ikke de som jobber i butikker og på serveringsplasser heller tror jeg:
Jeg liker å se at det kommer noe annet enn bare 737 i SAS´ farger på Værnes:
Det var OY-KFE som skulle stå for turen til CPH, liker disse slanke, lange jetflyene:
Vi kom oss litt sent om bord, men det var ikke så mange passasjerer, vi var tre stykker som fløy på økonomi ekstra, og delte fem seterader på det. Ellers var det ca 30 stykker som fløy økonomi.
Det var litt gule gjester også på TRD, ambulansen hadde nettopp kjørt da vi passerte, den plukket opp en eller annen med behov for syketransport:
De som er kjent på TRD skjønner sikkert at avgang var vestover, på rullebane 27. Det blåste ganske kraftig, så det ble litt humping i det vi tok lufta, men jammen steg vi raskt opp, og klokka 1053 passerte vi skyene, og tok en venstresving. Kapteinen lovte oss en kort flytur, med masse halevind på turen.
Jeg hadde sete 3D, som er første rad på høyre side inne flyet, med god plass til føtter, knyttnever og ”inflight mags”:
Jeg hadde ikke spist noe frokost, så jeg var litt spent på ”brunchen” de ville by på, denne gangen var det roastbeef med potet, det smakte godt med varme rundstykker til. Jeg var litt usunn og tok en cola til maten, men det valgte jeg å ikke dokumentere på bildet:
Vi fløy fort nedover Norge, fikk tatt et bilde av de flotte fjellene, men ikke så sikker på om bildet i seg selv ble så flott, men la gå:
En time etter at han slukket skiltet med Fest Setebeltet, så tente kapteinen det igjen, det var en av de raskeste turen mellom TRD og CPH jeg har vært med på, han advarte om turbulens på vei ned siden det blåste ganske så kraftig på CPH. Vi fløy over Helsingborg og Malmö, og tok en høyresving litt bortenfor ”broen”. Vi fløy parallelt med den, og nærmet oss CPH:
Vi landet på rullebane 04L, litt sideveis, jeg fikk et lite glimt av et gult fly uten vinduer fra DHL:
Det var ganske ok vær mellom skyene, så jeg prøve å skjerpe meg litt med bakkefotografering, vi takset rundt hjørnet på D-fingeren, og rett bak SAS´ største flytype, A340-200:
Noen flyr stort til store plasser, andre mindre til små plasser, alt er like viktig:
Det er mange flotte fly å se, men jeg tror at jeg for evig og alltid vil forbinde SAS med DC9/MD80, og det er vel på CPH de hører mest hjemme:
Men, man kan ikke bare henge ved det gamle, de nyere tiden byr også på flotte fly, i Airbus 320-serien er det A321 som er best proporsjonert syns jeg, og de tar seg jammen flott i SAS´ farger også, 321ene:
Vi skulle etter hvert til utgang B4:
Vi kom oss fort av flyet, og inn i terminalen. Et fly jeg har fløyet med bare en gang er B757, de ble vel ikke den største suksessen til Boeing, men Icelandair har fått på plass en bra forretningsmodell basert på bruk av dette flyet:
Det ble en arbeidstur i SAS-loungen. Den store feilen med SAS´ lounge er utsikten, vi skulle ha sett mot flyene, i stedet er det hotellutsikt, som kan være flott på en godværsdag det også: