TRD-CPH-ZRH-BRU februar 2012

hanswest

SAS Customer
Medlem
Da står Brussel for tur, denne gangen med SAS+SWISS ned, foran gardina. SWISS har kjekke setekart når man skal legge inn bestilling:

SetekartLX1271.png


Jeg satser på første rad.
Mer intéressant er det å tenke på hva SAS driver på med. De annonserer jo systemoppgradering denne helga, lurer på om de oppgraderer flyene også, dette er i alle fall det nye setekartet for Crj900:

SetekartSK2881.png


Skal bli spennende å se på tirsdag hvor det hele ender, rapporten følger etterhvert!
 
Det ser ut som om overgang til ny IT-plattform har "herpet" setekartene til SAS litt, men ved innsjekk så var Crj900en som den skulle!

Jeg skulle begynne turen klokka 1045 med SK2881 fra TRD til CPH. Det var litt sammenbrudd i telefonsystemet til Stjørdal Taxi, men etter hvert komme jeg meg fra Stjørdal Sentrum og ut til flyplassen, sto foran SAS´ innsjekk klokka 1014. Fikk sjekket inn helt til BRU, via CPH og ZRH. Det var ellers stille og rolig på denne tida av døgnet, sikkerhetskontrollørene slet seg ikke helt ut:

RoligsikkerhetskontrollTRD.jpg


Ikke de som jobber i butikker og på serveringsplasser heller tror jeg:

TRDTermA.jpg


Jeg liker å se at det kommer noe annet enn bare 737 i SAS´ farger på Værnes:

OY-KFEankommerfraCPH.jpg


Det var OY-KFE som skulle stå for turen til CPH, liker disse slanke, lange jetflyene:

OY-KFETRD.jpg


Vi kom oss litt sent om bord, men det var ikke så mange passasjerer, vi var tre stykker som fløy på økonomi ekstra, og delte fem seterader på det. Ellers var det ca 30 stykker som fløy økonomi.

Det var litt gule gjester også på TRD, ambulansen hadde nettopp kjørt da vi passerte, den plukket opp en eller annen med behov for syketransport:

Ambulansefly2TRD.jpg


De som er kjent på TRD skjønner sikkert at avgang var vestover, på rullebane 27. Det blåste ganske kraftig, så det ble litt humping i det vi tok lufta, men jammen steg vi raskt opp, og klokka 1053 passerte vi skyene, og tok en venstresving. Kapteinen lovte oss en kort flytur, med masse halevind på turen.

Jeg hadde sete 3D, som er første rad på høyre side inne flyet, med god plass til føtter, knyttnever og ”inflight mags”:

BeinplassSK2881.jpg


Jeg hadde ikke spist noe frokost, så jeg var litt spent på ”brunchen” de ville by på, denne gangen var det roastbeef med potet, det smakte godt med varme rundstykker til. Jeg var litt usunn og tok en cola til maten, men det valgte jeg å ikke dokumentere på bildet:

MatSK2881.jpg


Vi fløy fort nedover Norge, fikk tatt et bilde av de flotte fjellene, men ikke så sikker på om bildet i seg selv ble så flott, men la gå:

Overfjellet.jpg


En time etter at han slukket skiltet med Fest Setebeltet, så tente kapteinen det igjen, det var en av de raskeste turen mellom TRD og CPH jeg har vært med på, han advarte om turbulens på vei ned siden det blåste ganske så kraftig på CPH. Vi fløy over Helsingborg og Malmö, og tok en høyresving litt bortenfor ”broen”. Vi fløy parallelt med den, og nærmet oss CPH:

Danmark.jpg


Vi landet på rullebane 04L, litt sideveis, jeg fikk et lite glimt av et gult fly uten vinduer fra DHL:

FraktDHLCPH.jpg


Det var ganske ok vær mellom skyene, så jeg prøve å skjerpe meg litt med bakkefotografering, vi takset rundt hjørnet på D-fingeren, og rett bak SAS´ største flytype, A340-200:

SASA340CPH.jpg


Noen flyr stort til store plasser, andre mindre til små plasser, alt er like viktig:

AtlanticAirCPH.jpg


Det er mange flotte fly å se, men jeg tror at jeg for evig og alltid vil forbinde SAS med DC9/MD80, og det er vel på CPH de hører mest hjemme:

SASMD80CPH.jpg


Men, man kan ikke bare henge ved det gamle, de nyere tiden byr også på flotte fly, i Airbus 320-serien er det A321 som er best proporsjonert syns jeg, og de tar seg jammen flott i SAS´ farger også, 321ene:

2xA321CPH.jpg


Vi skulle etter hvert til utgang B4:

UtgangB4CPH.jpg


Vi kom oss fort av flyet, og inn i terminalen. Et fly jeg har fløyet med bare en gang er B757, de ble vel ikke den største suksessen til Boeing, men Icelandair har fått på plass en bra forretningsmodell basert på bruk av dette flyet:

IcelandairpCPH.jpg


Det ble en arbeidstur i SAS-loungen. Den store feilen med SAS´ lounge er utsikten, vi skulle ha sett mot flyene, i stedet er det hotellutsikt, som kan være flott på en godværsdag det også:

HiltonsettfraSAS-loungeCPH.jpg
 
Etterhvert ruslet jeg bort til utgang A15, og LX1271 til ZRH, pga nordavinden var flyet forsinket inn, men er det motvind den ene veien, så er det medvind den andre, og vi ble lovt ankomst på rutetid.

Jeg tok noen bilder på veien utover til A, Estonians Crj900 i godvær er da et flott fly:

EstionianES-ACBCrj900CPH.jpg


Gode gamle Cimber og Sterling er liksom litt trist å se på, de var jo så store, og nå er det nesten bare propellfly igjen. Jeg syns flyene ser gammelmodige og triste ut også jeg:

Cimber737CPH.jpg


Turen var satt opp med en Airbus320-214, HB-IJU, som Swiss fikk levert for ni år siden. Fint fly i SWISS sine farger, men litt klumpete syns jeg:

A320takserpZRH.jpg


Flyet hadde skikkelige, gode, gamle skinnseter, og ok plass for bein og knyttnever også:

BeinplassLX1271.jpg


Vi tok av nesten tjue minutter for sent, fra rullebane 22R:

22RpCPH-1.jpg


Sidevinden rev godt!

Vi var sju stykker som fløy foran gardina, på fem rader. Jeg må si at jeg ikke er helt imponert over maten SWISS serverer, det er litt som en dyr restaurant, lite mat, men mye smak:

MatLX1271.jpg


Jeg valgte sveitsisk hvitvin til maten. Menyen var spesialkomponert til karnevalsfeiringa, jaja.

Kabinbilder fra foran og bak gardina:

C-KabinLX1271.jpg


Y-KabinLX1271.jpg


Vi fløy raskt til ZRH, og vi passerte Zurich på høyre side på vei ned:

Zurichfralufta.jpg


Det er en del planespottere ved denne flyplassen også:

Planespotting2ZRH.jpg


PlanespottingZRH.jpg


Vi landet på rullebane 14, og vel nede på bakken på vei mot terminalen tok jeg noen bilder av det var på flyplassen:

SwissAVR100iSA-farger.jpg


HelveticF100.jpg


Jeg fant veien til en sjokoladebutikk og kjøpte hvit Lindth til min bedre halvdel, og satt deretter litt i en av Swiss´ senatorlounger, før jeg etter hvert fant frem til førsteetasjen, og bussutgangen til LX788.
Denne var satt opp med HB-YIR, dette er en AvrolinerRJ100, som har fløyet for British Airways og Citiflyer Express, og den kom til Swiss i desember 2005, flyet er elleve år gammelt nå.
Jeg satt på første rad, alene, og valgte meg sete 1A, Swiss har to seter på den siden i flyet, grei nok plass til beina her:

BeinplassLX788.jpg


Vi tok av fra rullebane 28. Det ble servert mat om bord på denne turen, og selv om turen var kortere og flyet mindre enn på turen fra CPH, så syns jeg dette var bedre:

MatLX788.jpg


Jeg sovnet etter hvert, og våknet da vi nærmet oss BRU, som vi som vanlig landet på rullebane 25L. Først av flyet, og raskt bort til bagasjehallen gjennom den lange og flotte tunnelen, og jammen kom ikke kofferten samtidig med meg! Det ble tog inn til Brussel, og samme hotell som i forrige uke, IBIS Off Grand Place.

Hjemturen blir ren SAS, rapport kommer etter hvert.
 
Fenomenal rapport som vanlig. Hadde jeg hatt hatt ville jeg tatt den av.
 
Tusen takk for en super rapport!

Ser du frekventerer TRD-CPH en god del. Jeg må faktisk si at jeg enda har til gode å teste denne ruten med SAS. Var egentlig ganske fornøyd da WF fløy, men ser uansett fram til å fly SK på CPH-TRD nå snart.
 
Var ingen som "arresterte" meg ta jeg tok bilder av de kjekke karene og damene i sine sikkerhetsuniformer, selv om et par av dem så at jeg tok bilder...

Jeg savner på en måte WF mellom TRD og CPH, det finnes ikke hyggeligere besetning enn WFs! Men servicen ombord vriket litt stusselig når man hadde en økonomi ekstra- eller ennå verre, business-, billett. WF burde innføre toklasse på sine skandinaviske ruter. Men CRJ900 er et flott fly syns jeg.
I dag (søndag 4/3) var det førvrig også en Crj200 fra Cimber og en MD87 som fløy ruta.

Artig at folk liker å lese, hjemturen loves snart!
 
Back
Top