Transportfly fra Lufthansa styrtet

Re: Lufthansa styrt i Saudi-Arabia

Lufthansa transport fly ?
MD-11 ??

Yepp. D-ALCQ. Crew har overlevd, heldigvis

Last edited:
MD-11 virker som et spesiellt krevende fly i landingfasen.
Er det kommet noe konklusjon av de andre ulykkende og forslag til forbedringer av design/prosedyrer?

Last edited:
Prøve lidt google oversættelse fra arabisk til dansk på denne side
http://www.alriyadh.com/2010/07/27/article547329.html
Det kom der lidet underligt ud af, men dog forståeligt.....

Styrtede i eftermiddag fragtfly MD11 tracking tyske Airlines ( Lufthansa ) i Dag King Khaled International Airport i Riyadh , der ankommer fra Frankfurt , Tyskland, styrtede civilforsvar teams og Røde Halvmåne-selskaber til landingsbanen til at kontrollere blis efter spaltning af flyet i halvdelen overlevede flyets kaptajn og assistent hvor hændelsen blev bragt til hospitalet midt forsikringer om, at flyet var fri fra enhver anden besætning

Last edited:
Farlig gods ombord kanskje?

Jeg skulle gjerne ha sett cargo papirene på denne før jeg utaler meg, men her må det helt sikkert ha vært noen "uregelmessigheter" vedrørene Dangerous Goods Declaration.:old

Jeg skulle gjerne ha sett cargo papirene på denne før jeg utaler meg, men her må det helt sikkert ha vært noen "uregelmessigheter" vedrørene Dangerous Goods Declaration.:old

Desverre er det altfor mye sjusk på dette området. Da jeg var på kurs hos World, fikk vi beskjed om å gå grundig gjennom DGR-papirene og alltid inspisere lasta selv der vi hadde muligheten. På den tiden hadde vi to maskiner gående for LH og FRA ble trukket fram som et sted vi måtte være spesielt våkne.

Virker som det har brent godt i cargo'en før flyet landet, hele taket er rett og slett smeltet bort, enda godt at det gikk godt med crew'et. Ser heller ikke ut til at dette er relatert til selve landingen, slik det har vært med tidligere MD11F havari. Senest med FedEx i Japan da hele maskinen spratt opp og ned som en jojo før den havarerte.

Endel cargo er forbudt å transportere på passasjerfly bla pga av at konsekvensene av at "når noe går galt" så skal det ikke gå med passasjerliv. Men som CAO ( Cargo Aircraft Only) kan det ofte lastes, Mens mye farlig gods kan lastes i bare små menger 5 l f.eks i pax fly, så kan samme type farlig gods lastes som CAO som kanskje 60-100 liter. Følgene av at når noe går galt med den lasten er derfor mye, mye større.
Er forøvrig litt uenig med LN-MOW om LH sine rutiner på DGR. De er blant de strengeste i bransjen, etter min mening.

Det er vel litt tidlig å dra den konklusjonen ennå

Jeg har ikke dratt noen konklusjon men påpekte at brannen startet før landing, enig med deg at taket må ha brent opp etter landing. For et mareritt, lande med brann i cargo!!

Det kan vel ihvertfall konkulderes med at ulykkesstatistikken for MD11 er rimelig urovekkende. Death Star blir bare mer og mer passende

Det kan vel ihvertfall konkulderes med at ulykkesstatistikken for MD11 er rimelig urovekkende. Death Star blir bare mer og mer passende

Jeg synes også det har vært urovekkende mange ulykker med DC10/MD11...
Selv om det har vært mange ulykker med typen så er det vel ikke alle ulykkene som skyldes flyet?
Veldig ofte menneskelig svikt har jeg inntrykk av.
Og her, dersom lasta har tatt fyr, kan man vel ikke skylde på flytypen.

Back