Transfer i Frankfurt

LN-FOC

ScanFlyer Blue
Jeg skal ut på tur i morgen fra Oslo til Buenos Aires via Frankfurt. Jeg har i overkant av en time å gjøre det hele på. Har fløyet svært lite med Lufthansa, så lurer litt på hvordan det er å bytte fly i Frankfurt? Bytte av terminal, tog, nye sikkerhetskontroller?

Det avhenger litt at hvor du ankommer og hvro neste flyr går fra. Frankfurt er en meget stor flyplass, men en time skulle holde fint så lenge det ikke er noen forsinkelser. Jeg reiste nylig via Frankfurt og med nøyaktig en time transfertid til en destinasjon utenfor Europa, det gikk helt fint. Det er godt skiltet. Det som kan ta tid er passkontroll og sikkerhetskontroll.

Last edited:
Har også opplevd at LH møter opp ved ankomst FRA med en transfer buss som tar deg til neste stopp, om de kommer sent inn eller blir parkert på bussgate.

Frankfurt er en utrolig rotete flyplass, så det kan være greit å gjøre seg litt kjent med layouten på terminalene før du drar nedover. En time er ganske knapp tid til transfer i Frankfurt etter min mening. Jeg hadde en tilsvarende transfer for en stund siden hvor jeg kom med et innenriksfly fra Düsseldorf og skulle via Frankfurt til Chicago med United Airlines. Det ble masse løping og stress, så etter den episoden foretrekker jeg å ha minst 1,5 timer til transfer ved FRA. Dersom videreforbindelsen din til Buenos Aires ikke ligger langt unna gaten der du kommer inn, holder derimot en time godt. United flighten min sto parkert på andre siden av flyplassen, så det kommer egentlig helt an på hvilken gate flyene står på. God tur!

Last edited:
...slenger med noen smaa "bonus" tips for Buenos Aires:
- Ikke veksl penger ved bagasje utlevering (foer tollen) vent til rett etter tollen hvor det er banker som gir bedre kurs. (Det er ogsaa her du arrangerer Taxi / Remi (fancy drosje)).
- Taxi fungerer utmerket, om dere tar Taxi til/fra Shopping Sentere (Gallerias) ha litt smaa mynt til barna som aapner Taxi Doera/Praier Taxi'er.
- Soerg for aa faa med dere Palermo Hollywood - bydel i Buenos Aires....utrolig mye bra resturanter og butikker.

Send PM om du vil vite mere (Min kone er foedt Argentina, og vi har mange slektninger i Buenos Aires og La Plata)

Klarte meg "fint" med det som til slutt ble 25 minutter mellom to flighter på FRA for et par uker siden, det vil si at det ble en svett affære med løping opp og ned trapper og bortover rullebånd - men det gikk fint. Husker i farten ikke hvilke terminaler jeg løp mellom, kan det ha vært 2 og 3 tro...

Håper det evt var 1 og 2 du løp mellom da, evt tok toget. Siden Frankfurt kun har 2 terminaler ;)

Har hatt tildels dårlig erfaring med 45 - 60 minutters transfer på FRA. I mine tilfeller har det det vært parkering på tarmac med buss in til terminal (som er normalt) og videre med UA fra C-gates. Har man en liten forsinkelse inn, ligger man dårlig an. Jeg har mistet denne connection en gang og hatt heseblesende opplevelser flere ganger. Husk at gaten stenger tidlig på de fleste longhauls, og det langt bort til C- og D-gates fra der bussen ankommer. Har du connection videre innen Schengen fra B-gates er det skjelden noen problem med 45 minutter, men billetter med 45 minutter connection til longhaul er uakseptablet, 1 time vil jeg si er absolutt minimum.

Håper det evt var 1 og 2 du løp mellom da, evt tok toget. Siden Frankfurt kun har 2 terminaler ;)

Du mener ikke gate A, B eller C....som er concoursene som LH bruker?

Da må det ha vært mellom 1 og 2. Ble parkert på gate men busset til inngang. Det ble i hvert fall fryktelig mye trappeløping og skal vel ærlig innrømme at fokuset var på type "search for correct gate" og svært lite på omgivelsene. ;)

Da må det ha vært mellom 1 og 2. Ble parkert på gate men busset til inngang. Det ble i hvert fall fryktelig mye trappeløping og skal vel ærlig innrømme at fokuset var på type "search for correct gate" og svært lite på omgivelsene. ;)

Var en en LH-LH connection, evt innen Star? LH og Star bruker T1 (concourse A, B og C), mens røkla bruker T2 (concourse D og E)

Det var LH-LH ja. Etter å ha studert litt bilder og terminal-kart, kan det se ut som om vi ble parkert på C og busset inn til "roten" av B, men flighten videre gikk fra A. Kan det stemme med at man da må gå opp og ned (evt. heis) en masse trapper?

Hei

Jeg tror FRA er en av de få flyplassene der jeg har gått meg "vill". Jeg trodde jeg var på vei til connecting flights og så plutselig sto jeg ved alle innsjekking skrankene og måtte gjennom security på nytt ;)

Og jeg som skal teste ut FRA for første gangen til tirsdag fra OSL og skal videre til Bilbao med LH. Alt fra Terminal 1. Har 2 timer mellom flightene da, men hjem har vi bare 50 minutter når vi kommer fra MAD og skal til OSL med siste flight 7 aug.:o

Og jeg som skal teste ut FRA for første gangen til tirsdag fra OSL og skal videre til Bilbao med LH. Alt fra Terminal 1. Har 2 timer mellom flightene da, men hjem har vi bare 50 minutter når vi kommer fra MAD og skal til OSL med siste flight 7 aug.:o

Husk at terminal 1 har flere terminaler i seg, med dels store avstander. Om man f.eks. skal mellom A- og B-delen må man ta heis ned til en underjordisk gjennomgang som er ganske lang. Synes i utgangspunktet ikke det er noe problem med connections i Frankfurt, utfordringen er distansene - og at rullefortauene ofte er veldig korte (særlig i A-delen). Det er dessuten lett å gå ut av transitområdet og inn i innsjekkingsområdet, uten at man egentlig legger merke til det.

Jeg vil for øvrig anbefale den nye Tower Lounge som ligger i A-delen - den har fantastisk utsikt! Den ligger ved gatene til USA-flyene, men alle med gullkort har tilgang - riktignok må man gjennom passkontroll og sikkerhetskontroll.

Last edited:
Det var LH-LH ja. Etter å ha studert litt bilder og terminal-kart, kan det se ut som om vi ble parkert på C og busset inn til "roten" av B, men flighten videre gikk fra A. Kan det stemme med at man da må gå opp og ned (evt. heis) en masse trapper?

Ja det stemmer det. Alltid like gøy når du har dårlig tid og har en Japansk familie foran deg på rullebåndet. :drunk:

OT, men både Munchen og Dusseldorf er meget bra å ha transfer på med LH om det er et alternativ.

Da var transfer unnagjort, og selv om jeg rakk flyet videre, er ikke dette en flyplass jeg har lyst til å komme tilbake til.

Ble kjørt i buss fra flyet til terminalen (concourse A), og skulle videre fra B. Bra skiltet, og selv med 20 min forsinkelse var jeg i utgangspunktet ikke spesielt svett. Det var helt til jeg kom fram til en heis, eller rettere sagt to. Disse skulle ta oss ned til en kjelleren for en aldri så liten gang over til concourse B. Problem 1 var den enorme mengden passasjerer som ventet på disse to små heisene. Problem 2 var at heisene sto bom fast i underetasjen. Jeg ventet et par minutt uten at det skjedde noe, og valgte så å ty til trappene.

Vel fremme i concourse B funket heisen helt greit, og jeg kom opp i et lite område skviset mellom to tax free-butikker. Her skulle passkontrollen finne sted. Etter å ha gått ganske fort ganske langt var jeg egentlig ikke så veldig svett, men å stå i denne køen ble etter hvert ganske varmt. Jeg har aldri opplevd at noen har vært så ekstremt nøye ved utreise. Greit nok at en vil passe på hvem som reiser inn i Schengen, men hvorfor i all verden bedrive tredjegradsavhør når en stakker forsøker å forlate kontinentet? Det irriterer meg også at en på europeiske flyplasser ikke er i stand til å ordne passkøene på skikkelig vis. Det er mye vi ikke trenger å lære fra amerikanerne, men de kan i alle fall å organisere passkøer.

Jeg rakk nå til slutt flyet mitt, men gruer meg til jeg skal hjem samme vei med kun i overkant av en time mellom flyene. Dersom tyskerne er så skeptiske til å slippe folk ut, tør jeg ikke tenke på hvor lang passkøen inn kommer til å være...

Back