Transcon på 1.kl

Dag Viking

ScanFlyer Mile High Club
Transcon på 1.kl

Så ble det booket en tur, mer eller mindre på impuls. Etter forrige tur med CO fikk jeg reisesertifikater fra CO som DBC, og disse må jeg jo bruke opp. 300 dollar gikk inn på denne bookingen, og vips hadde jeg en billig milage-run på 1.kl. Litt ulike fly blir det også. Først 733 MCO-EWR, så 752 med bizfirst EWR-LAX, tilbake med 753 LAX-EWR og dom 752 EWR-MCO. Så er det bare å håpe at de er overbooket denne gangen også, så jeg kan få flere slike turer. Her er reiseruten i detalj:

Flight Details:
Depart:
12:15 p.m.
Sat., Sep. 3, 2005
Orlando, FL (MCO)
Arrive:
3:00 p.m.
New York/Newark, NJ (EWR - Liberty)
Flight Time:
2 hr 45 mn
Flight: CO1493
Aircraft: Boeing 737-300
Fare Class: First (Z)
Meals: Lunch


Change Planes. Connect time in New York/Newark, NJ (EWR - Liberty) is 30 minutes.

Depart:
3:30 p.m.
Sat., Sep. 3, 2005
New York/Newark, NJ (EWR - Liberty)
Arrive:
6:34 p.m.
Los Angeles, CA (LAX)
Flight Time:
6 hr 4 mn
Flight: CO65
Aircraft: Boeing 757-200
Fare Class: First (Z)
Meals: Dinner


Change Planes. Connect time in Los Angeles, CA (LAX) is 3 hours 21 minutes.

Depart:
9:55 p.m.
Sat., Sep. 3, 2005
Los Angeles, CA (LAX)
Arrive:
6:05 a.m. +1 Day
New York/Newark, NJ (EWR - Liberty)
Flight Time:
5 hr 10 mn
Flight: CO1803
Aircraft: Boeing 757-300
Fare Class: First (Z)
Meals: Snack


Change Planes. Connect time in New York/Newark, NJ (EWR - Liberty) is 40 minutes.

Depart:
6:45 a.m.
Sun., Sep. 4, 2005
New York/Newark, NJ (EWR - Liberty)
Arrive:
9:26 a.m.
Orlando, FL (MCO)
Flight Time:
2 hr 41 mn
Flight: CO1892
Aircraft: Boeing 757-200
Fare Class: First (Z)
Meals: Snack

Mange miles blir det, ca 10 000 qualifing miles og 13 500 miles totalt, hvis jeg da ikke karrer meg opp på gold før denne turen. Kamera og kritisk penn blir selvsagt med
 
Re: Transcon på 1.kl

Etter litt tankevirksomhet fant jeg ut at jeg måtte være litt turist i LA også. Derfor ble avgangen tilbake endret til søndag morgen. Da får jeg også 752 med bizfirst-kabin til transcon-legen, samt bedre servering. Frokost LAX-EWR og middag EWR-MCO.

Sat 03SEP05 CO1493 ORLANDO FL 12:15PM NEWARK EWR 3:00PM 737-300 LUNCH
Sat 03SEP05 CO65 NEWARK EWR 3:30PM LOS ANGELES 6:34PM 757-200 DINNER
Sun 04SEP05 CO1703 LOS ANGELES 8:10AM NEWARK EWR 4:30PM 757-200 BREAKFAST
Sun 04SEP05 CO1792 NEWARK EWR 6:15PM ORLANDO FL 9:12PM 757-200 DINNER

Jeg går glipp av 753, men det gjør ikke noe, får to legger med den kommene helg, til og fra Minnesota.
 
Re: Transcon på 1.kl

Da var turen overstått, og CO skuffer definitivt ikke!

Som vanlig beregnet jeg god tid til MCO. Kjøreturen fra Daytona tar nøyaktig 60 minutter, men så skal man finne parkeringsplass og komme seg til terminalen. Denne dagen tok dette lang tid. Laborday helg, og alle parkeringsplassene var opptatt. Tror jeg brukte ca en halvtime før jeg fant noe ledig. Ingen spes kø for innsjekk, men jeg fant meg en automat og hadde boardingkort i hånda etter ett minutt. TSA var heller ikke noe problem. Generelt vil jeg si at noe har skjedd her i landet de siste par åra. TSA er rett og slett ikke noe irritasjonsmoment lenger. Mine reiser det siste halve året innebærer omtrent like mye tid i sikkerhetskontroll-kø som man opplever på OSL.

Flyet var fullt, men ikke overbooket, så desverre ingen DBC på meg. En 733 er vel noe de fleste har sett før, så jeg sparte minnekort til mer interessante ting. Boarding på tid, og etter å ha funnet setet ble det servert drikke. Heineken på meg.
Kort taxi til 18R og null kø.
Sete 1F var bulkhead, og det er en cut-out for bena. Selv med mine mange cm går det fint an å slappe av i dette setet. Standard 1.kl bredde, dvs rikelig.
 

Attachments

  • P9030048.JPG
    P9030048.JPG
    88.9 KB · Views: 88
Re: Transcon på 1.kl

Siden flighten gikk i lunsjtid ble det servert lunsj. Dagens meny var salat med laks, samt en blomkål/brokkolisuppe.

Jeg satt og undret meg hele tiden under måltidet om bestemor hadde begynt i flycatering-bransjen. Laksen og suppa smakte nemlig akkurat som om hun hadde laget det, utrolig godt. Jeg fikk en ekte norsk følelse der jeg satt! Resten av salaten kunne vært mer spennende, men pluss for store gode tomater.
 

Attachments

  • P9030047.JPG
    P9030047.JPG
    107.5 KB · Views: 88
Re: Transcon på 1.kl

Resten av turen til EWR gikk uten noe spesielt å berette.. Det ble et par glass Merlot, trolig den beste Merloten jeg har fått på flighter innenriks i USA. Total flytid var 2 timer og 2 minutt, og vi endte opp med å lande en halv time før rute. Egentlig hadde jeg kort tid for flybytte, 30 min, men dette ble nå en hel time.

Her er et bilde av innflygning til 04R, kan det være Philadelphia?
 

Attachments

  • P9030051.JPG
    P9030051.JPG
    105.4 KB · Views: 86
Re: Transcon på 1.kl

Flybytte gikk som en lek, og jeg hadde god tid. Heldigvis startet boarding tidlig, det er mye bedre å sitte i et godt flysete og lese, høre musikk og sippe til god drikke, enn å sitte i en støyende flyterminal.

Etter flere turer på domestic 1. og coach den siste tiden, var det utrolig godt å være tilbake i bizfirst-kabinen. Plassen og atmosfæren er noe helt annet.
Denne flighten hadde også champagne, så valget på predeparture drink var temmelig enkelt.

Det ble delt ut menyer når purseren presenterte seg.
 

Attachments

  • menu.jpg
    menu.jpg
    129 KB · Views: 86
Re: Transcon på 1.kl

Absolutt en meny som gjorde at jeg gledet meg til turen!
Etter avgang (på rute) ble det servert varme nøtter og champagne. Det var ikke noe på denne flighten som var annerledes enn turen til OSL, bortsett fra mangel på ost og portvin.
 

Attachments

  • P9030057.JPG
    P9030057.JPG
    92.9 KB · Views: 85
Re: Transcon på 1.kl

Dessuten ble salat og forrett servert samtidlig.
Crabmeat og rekene var veldig gode, og salaten hakket mer spennende enn de jeg har fått av CO tidligere. Drikke var fortsatt sjampis
 

Attachments

  • P9030059.JPG
    P9030059.JPG
    97.7 KB · Views: 9
Re: Transcon på 1.kl

Det blir kanskje litt vel mange matbilder i rapportene mine, men her er jammen et til!
 

Attachments

  • P9030060.JPG
    P9030060.JPG
    80.6 KB · Views: 9
Re: Transcon på 1.kl

Og forresten... Jeg tok ikke bilder av kabinen, siden jeg har nok bilder av den fra før. Se trip-reporten om CO til OSL

Hovedrett ble, som OSL-EWR i sommer, and. Ikke like god og like stor porsjon, men du verden, det smakte skikkelig godt! Tilbehør var litt smågrønsaker og potetmos. Drikke var samme merlot jeg fikk tidligere på dagen
 

Attachments

  • P9030062.JPG
    P9030062.JPG
    109.5 KB · Views: 15
Re: Transcon på 1.kl

Her er et bilde ut vinduet. Veldig flatt bondeland sør for Chicago, ca to timer etter take-off
 

Attachments

  • P9030064.JPG
    P9030064.JPG
    106.4 KB · Views: 10
Re: Transcon på 1.kl

Dessert var en stor iskrem med all mulig tilbehør.. En fin avslutning på et langt og smakfullt måltid.
 

Attachments

  • P9030065.JPG
    P9030065.JPG
    87.5 KB · Views: 11
Re: Transcon på 1.kl

Like etter at isen var utdelt, ble jeg spurt om mer drikke. Kaffe og konjakk er alltid en hit til is, og noen sekunder senere var det også servert. Sjelden har jeg sett en mer rikelig porsjon konjakk. Da bildet ble tatt hadde jeg drukket halve glasset. Ikke akkurat skikkelige konjakk-glass, men det dugde!
 

Attachments

  • P9030067.JPG
    P9030067.JPG
    62.8 KB · Views: 11
Re: Transcon på 1.kl

En LITEN drink før middagsluren, her var vi omtrent over Omaha, se neste bilde som ble tatt en halvtime senere.

Siden det var en 757 med bizfirst, hadde hver passasjer egen skjerm. Jeg endte opp med å se The Longest Yard. En helt grei film, hverken mer eller mindre.
 

Attachments

  • P9030073.JPG
    P9030073.JPG
    92.6 KB · Views: 9
Re: Transcon på 1.kl

Et bilde like etter vi krysset grensen til Colorado. En del spesielle naturformasjoner
 

Attachments

  • P9030077.JPG
    P9030077.JPG
    85.2 KB · Views: 8
Re: Transcon på 1.kl

Her er vi på vei ned mot LAX, ca 20 min før landing
 

Attachments

  • P9030082.JPG
    P9030082.JPG
    89.7 KB · Views: 10
Re: Transcon på 1.kl

Lav ettermiddagssol på brune åser øst for LAX
 

Attachments

  • P9030085.JPG
    P9030085.JPG
    97.2 KB · Views: 11
Re: Transcon på 1.kl

Definitivt ikke ubebodd på denne siden av fjellene
 

Attachments

  • P9030089.JPG
    P9030089.JPG
    94.8 KB · Views: 13
Back
Top