• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Transavia nægter at følge EU-reglerne iflg SLV

Re: Transavia nægter at følge EU-reglerne iflg SLV

Som udgangspunkt er det jo rigtigt, men med den væsentlige forskel at LCC's oftest ikke har aftale med nogen som helst, mens alle netværksselskaber har aftaler med ret så mange. Selvom man i første omgang forsøger at ombooke i sin egen alliance, så er man langt fra begrænset til det.

Men hvorfor skal en LCC være pålagt å booke på første ledige avgang, uavhengig av selskap, mens et nettverksselskap skal kunne velge fritt hvilke selskaper de vil benytte?

Igjen, eksempelet med SAS og Norwegian. Skal Norwegian være pålagt å bruke SAS, men SAS ikke skal være pålagt å bruke Norwegian? Hvor skal du sette grensa? For den som står på Evenes og ikke kommer med til Oslo, er det rimelig lite interessant at SAS kan booke deg med Lufthansa.
 
Re: Transavia nægter at følge EU-reglerne iflg SLV

Men hvorfor skal en LCC være pålagt å booke på første ledige avgang, uavhengig av selskap, mens et nettverksselskap skal kunne velge fritt hvilke selskaper de vil benytte?

Igjen, eksempelet med SAS og Norwegian. Skal Norwegian være pålagt å bruke SAS, men SAS ikke skal være pålagt å bruke Norwegian? Hvor skal du sette grensa? For den som står på Evenes og ikke kommer med til Oslo, er det rimelig lite interessant at SAS kan booke deg med Lufthansa.

Det skal et netværksselskab heller ikke. Reglerne skal være ens for alle. Det kunne passende være en tidsfrist på x-antal timer indenfor hvilket flyselskaber har frit valg af selskab, men kan de ikke klare det med egne ruter, alliance selskaber mv. så skal de booke første ledige på andre selskaber.
 
Back
Top