Re: USA-godkjenning av Irsk AOC trekker ut - konsekvenser for Norwegian longhaul
7 som jeg kan kjoepe billetter av paa til samme vilkaar som DU:
- Condor
- Edelweiss
- Air Canada Rouge
- Sata
- Thomsenfly
- Arkefly
- Monarch
La oss først utelukke Air Canada Rouge siden de ikke fly mellom Europa og USA.
Så får vi fortsette med Monarch. Selskapet er ferd med å omforme seg til en LCC med noen charterflyninger og med bare A320 og A321 i flåten. De tre B752 vil bli pensjonert ved slutten sommersesongen i år, mens de to A330ene vil foreløpig bli beholdt for å fly charter til Egypt, Kanariøyene, Karibien og Orlando (Sanford). På disse få ukentlige turene i sommersesongen til SFB selger Monarch noen få "plane only"-seter, men å kalle Monarch en transatlantisk LCC er vel å ta hardt i. Monarch selv definerer ikke disse flightene som en LCC-aktivitet siden de benytter MON-kode som karakteriserer deres charterflighter, mens ZB-kode benyttes på deres LCC-aktivitet.
Arkefly definerer seg fremdeles som et charterflyselskap. Billetter for deres to ukentlige flighter til MIA og FSB selges utelukkende gjennom reiseselskapet Vayama hvis du starter reisen i USA. Ikke noe LCCsk over dette.
Thomsonfly har mye det samme konseptet som Arkefly siden de begge er TUI-selskaper. Det er noen vesentlige forskjeller mellom de to på lange distanser; ombord i Thomsonfly er måltidene inkludert også for de som bestiller bare flyreisen, men det er ikke bagasjen. I bestillingsprosessen er det vanskelig å unngå å få med mellomliggende døgn på f.eks. Disney's Beach Club for en uke til £2242 for to. Jeg tror vi konstaterer at Thomsonfly fremdeles er i charterkategorien selv om de flyr B788.
SATA flyr alle sine transatlantiske flighter til Boston via Ponta Delgada på Azorene. Deres tilbud er fullt i linje med vanlig legacy service inkludert et eget frequent flyer program. Deres flighter til Oakland fra Ponta Delgada har ikke startet opp enda (bare i feriesesongen). Å klassifisere SATA som en LCC er vel å ta litt hardt i.
Edelweiss - der Sonne entgegen. Deres slagord sier vel egentlig det meste, og når de to destinasjonene i USA er Tampa Bay og Las Vegas og flyene deres er utstyrt med full Business class fra juni med Fully Lie-Flat-Sitzen som det heter hos Edelweiss, er det bare å konstatere at likheten med en LCC er minimale.
Da er det bare Condor igjen. De flyr bare direkte til Las Vegas og Seattle i USA, men har et utstrakt samarbeid med Alaska Airlines. De er vel den av de sju som kommer nærmest en LCC, men igjen er det en Business class med 170 graders 180 cm sete som er ulik LCC. Kanskje det at vanlig passasjerer bak må betale ekstra for både mat og drikke gjør at de ligner mer på en LCC, men fem-retters gourmet-middag med drikke + et andre måltid som avhenger av reiseretning inkludert på Business er mer legacy. Dette Condor-konseptet vil utvides til Thomas Cook UK neste år, og da vil det bl.a. inkludere MAN-JFK og MAN-MIA.
Noen klassiske LCCer er det ikke blant de sju, og min beskrivelse inneholder ikke noe om prisene på flyturene - fordi LCC er ikke det samme som low price.