Begynner å bli litt vel mange SU fly som detter ned i forbindelse med flyshow. Er det så mange amatører som flyr de?
Ikke så mange amatører. Det er sikkert veldig gode piloter som blir valgt ut til å fly oppvisninger i "SU-27-land". Men jeg tror at de har en lemfeldig omgang med "sterke saker" i tiden før showet. Vodka betyr jo noe så uskyldig som "litt vann" på russisk, og da er det jo ikke "så farlig"?
Det minnet meg veldig om tidligere ulykker, ser ut som de starter manøvren altfor lavt. Dette har skjedd før, tom. på Rygge med F5(?).
Synd de ikke rakk å skyte seg ut da bakken kom så altfor fort. RIP.
Ulykken med F5 på Rygge i sin tid skyldtes vel at flyveren ikke husket å sette ut flaps på et tidspunkt han måtte hvis flyet skulle ha løft nok til å fullføre en loop uten å treffe bakken?
Stemmer det. Glemte å sette ut "leading edge flaps" i en loop. Ergo mistet flyet løft og steilet ved en lavere angrepsvinkel.
Husker at det ble innført "forbud" mot displays med F-5 etter den ulykken, men det ble fløyet displays med F-5 etter det, det siste jeg husker var på Kjeller i 2002 (dog ikke store displayet, men litt mer spektakulært enn flybyene de gjorde på Sola og Rygge airshow i 2007).Jeg har søkt litt på Retriever (Atekst) etter Rygge og F-5, og det mest konkrete jeg fant var en linje i en notis om at F-5 ikke lenger skulle brukes til flyoppvisninger
Det blir litt usmaklig å gråte "tragiske tårer" over den ene ulykken og så begynne å diskutere en omkommet norske oppvisningsflyger sine flygerkvalifikasjoner på et enthusiastforum, spesielt når ingen av kommentatorene har tatt i en jagerflystikke eller meg bekjent kjente vedkommede.
Jeg nevnte den på Rygge siden den er (slik jeg ser det) sammenlignbar og viser at selv en dyktig pilot kan "bomme".
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.