Trafiktal for 2018 (flyplasser)

Bongo-Anders

ScanFlyer Blue
Trafiktallene for 2018 bliver efterhånden offentliggjort.

Af dem jeg lige har kunnet finde ser det således ud.

Billund 3.506.209
Aalborg 1.609.965
Tirstrup 486.166
 
Re: Trafiktal for 2018

Mens vi venter på de 3 største i Nordan kan vi jo se på 4. mann: HEL

Innenriks: 2 955 100 (+8.2%)
Utenriks: 17 893 738 (+10.7%)
Totalt: 20 848 838 (+10.4%)

Cargo: 198 634 tonn (+2.0%)

og topp 10 IC fra HEL per land:

Japan:...............752 479 (+10.9%)
China:................558 096 (+12.5%)
Thailand:...........414 086 (+12.3%)
USA:..................336 417 (+10.5%)
Hong Kong:........277 281 (+17.1%)
South Korea:......216 626 (+8.9%)
Qatar:.................206 713 (+90.8%)
Singapore:.........196 060 (+9.5%)
India:..................131 700 (+26.5%)
UAE:...................116 662 (+18.9%)
 
Re: Trafiktal for 2018

Impressive 750’ on Japan and a massive growth rate on all countries.
 
Re: Trafiktal for 2018

Merket veldig at HEL er fylt til randen da vi fløy igjennom der i tidlig september. Var rimelig stinn brakke hele veien og rimelig klaustrofobisk.
 
Re: Trafiktal for 2018

Merket veldig at HEL er fylt til randen da vi fløy igjennom der i tidlig september. Var rimelig stinn brakke hele veien og rimelig klaustrofobisk.


Ja, får virkelig lavprisfølelsen når man reiser interkontinentalt med Finnair fra Helsinki. Stinn brakke og svært enkelt/billig innredet terminal - og da sikter jeg til den delen der Asia-flyene går fra. Det er godt de arbeider med utvidelse av hele flyplassen.
 
Re: Trafiktal for 2018

Bare det ikke bliver lige som på Keflavik der må siges at have ramt kapacitetsgrænsen.

Det var nordisk ferie, så vi var innom KEF også. Fryktet det verste, men heldigvis flyr Norwegian sine fly dit mellom de store banks av fly til Icelandair og WOW. :D
 
Ifølge checkin.dk så havde Sønderborg lidt over 72.000 passagerer.

Artiklen er bag en paywall og jeg kunne ikke finde noget på lufthavnens hjemmeside så de præcise tal må stå hen i det uvisse.
 
Swedavia har levererat siffrorna för ARN:

Helår 2018
Inrikes: 5 289 245, -186 890, -3,41%
Utrikes: 21 557 474, +391 576, +1,85%
Totalt: 26 846 720, +204 686, +0,77%

Då får vi se hur framtiden blir. Men trenden har ju varit nedåtgående och den allmänna känslan är att vi går mot sämre ekonomiska tider så 2019 kan nog fortsätta i negativ riktning. Flygskattens vara eller inte vara tror jag inte kommer påverka så mycket.
 
Nu er jeg kun nysgerrig så det er ikke et forsøg på at lave en land vs land debat meeeen har Helsinki offentliggjort tal for de resterende 12-13 lande (kan ikke lige finde ud af om Israel tæller med som Europa eller interkontinental.


I forhold til Helsinkis top 10 på interkontinentale har Kastrup en buffer på 405.324 i forhold til deres total så det virker ret sandsynligt at Helsinkis total er større.


Og jeg understreger, det er ikke for at lege min far er stærkere en din far, jeg er blot nysgerrig om hvem der er størst.
Så jeg har ikke gjort konfetti og champagne klar herhjemme :D
 
Last edited:
OSL
Innenlands 12 003 905 (+3,3%)
Utenlands 16 491 834 (+4,2%)
Totalt 28 495 739 (+3,8%)

https://avinor.no/konsern/om-oss/trafikkstatistikk/trafikkstatistikk


Av og til morsomt å gå tilbake og se på tidligere tråder om samme tema, og spesielt tall fra tidligere år.

https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=113053
Totalt: 22.080.433 +4,6%
Innenlands: 10.283.789 +2,2%
Utenlands: 11.796.647 +6,1%
Det var altså 6,4 millioner flere passasjerer på OSL i 2018 enn 2012 (ny terminal og alt det der osv), men synes likevel det er interessant å se på veksten utenlands relativt til veksten innenlands. Virker jo som om noe blir gjort riktig på ruteutviklingsfronten iallfall.
 
Last edited:
Nu er jeg kun nysgerrig så det er ikke et forsøg på at lave en land vs land debat meeeen har Helsinki offentliggjort tal for de resterende 12-13 lande (kan ikke lige finde ud af om Israel tæller med som Europa eller interkontinental.


I forhold til Helsinkis top 10 på interkontinentale har Kastrup en buffer på 405.324 i forhold til deres total så det virker ret sandsynligt at Helsinkis total er større.


Og jeg understreger, det er ikke for at lege min far er stærkere en din far, jeg er blot nysgerrig om hvem der er størst.
Så jeg har ikke gjort konfetti og champagne klar herhjemme :D

Herre der en mere detaljeret statistik: https://www.finavia.fi/sites/default/files/documents/Scheduled traffic-fi_14.pdf

Det ses total antal interkontinentale inkl Israel er 3.319.003.
 
Troede faktisk at Helsinki ville være større men når trafikken til for eksempel Cap Verde og Gambia er så få så vil det jo selvfølgelig trække ned i det totale tal.
 
Totalt for Avinorsystemet økte passasjertallet med 2,8% til 54,4 millioner millioner passasjerer. Det betyr at OSL (som vanlig) økte sin totale markedsandel innen Avinor.

Samtidig var antall flybevegelser ned 0,4%, hvilket betyr gjennomsnittlig antall passasjerer per flyvning økte

Mens Norwegian har vært størst på OSL i vel et par år, gikk de for første gang forbi SAS på landsbasis. 20.532.892 (+4,7%) for Norwegian, mens SAS hadde 20.519.345 (+1,4%) passasjerer

Litt overraskende er veksten størst til Frankrike med +46%, drevet av både nye ruter og økt kapasitet på eksisterende
 
Skal OSL klare 30 millioner neste år må veksten være på nesten 6%. Det skjer ikke, så blir nok først i 2020
 
Back
Top