Trafiksiffror DEC för ARN, CPH och OSL

• Thread starter Thread starter ATC
  • Start date Start date

ATC

ScanFlyer Blue
Trafiksiffror DEC för ARN, CPH och OSL

Då var det ARN först ut: -8% totalt. Europa -5%, övriga världen +1% och det stora tappet som vanligt nu, inrikes -19%.

Inrikes får lida hårt för att ingen ny lågprisaktör har etablerat sig på de två största inrikesdestinationerna (Göteborg o Malmö) och kunderna får betala DYRT!

Re: Trafiksiffror DEC för ARN;CPH.OSL

Nå har ikke OSL/Avinor gitt ut noen tall offentlig enda (på sine websider), men det er hyggelig å konstatere at en traff i sin prognose. Min prognose var bl.a. basert på litt lavere tall enn DY har levert for desember, så ting tyder på at SAS Norges tall for desember som slippes på mandag blir dystrere enn det jeg forventet (to sifret posentpoeng nedgang i passasjerantallet).

Det tror jeg absolutt på. Det har vært veldig mye halvfulle, og knapt nok det, fly den siste tiden med SAS.

Osl ned -5,9%

I innelandstrafikken ble det en nedgang på -4.0 prosent mens utenlandstrafikken fikk en oppgang på 7,6 prosent.

Legg merke til at Trondheim nå har gått forbi Bergen som Norges mest traffikerte flyrute. Det samtidig som at NSB melder om voldsom økning på Dovre banen.

Osl ned -5,9%

I innelandstrafikken ble det en nedgang på -4.0 prosent mens utenlandstrafikken fikk en oppgang på 7,6 prosent.

Hvordan kan disse tallene stemme? Sikker på at ikke utenlandstrafikken har sunket 7,6% Det vil passe bedre med en totalnedgang på 5,9%

Osl ned -5,9%

Legg merke til at Trondheim nå har gått forbi Bergen som Norges mest traffikerte flyrute. Det samtidig som at NSB melder om voldsom økning på Dovre banen.

Tar folk toget fra Oslo til Trondheim for å fly fra Værnes?

Positivt at utland gikk opp 7,6. Får ikke håpe det totale bildet og fremtidsutsiktene for trafikken får de til å utsette utvidelse av terminal og ny pir.

Hvordan kan disse tallene stemme? Sikker på at ikke utenlandstrafikken har sunket 7,6% Det vil passe bedre med en totalnedgang på 5,9%

Synes det var rart jeg også Someone, men det står slik i artikkelen det linkes til.

Jeg ble også litt overrasket over disse tallene, men det må jo være bra hvis utenriks øker 7,6 % i dagens marked. Desember i fjor (2007 da) var så vidt jeg husker en sterk måned. Når det gjelder innenrikstrafikk er vel desember litt spesiell ettersom mye mer enn vanlig av denne trafikken er fritidstrafikk (hjem til jul) og mindre forretningstrafikk enn vanlig. Men også ut fra dette er det rart med en nedgang på innenriks ettersom det vel er forretningstrafikken man skulle tro gikk ned.

Vel vel, ikke så aller verst tall fra OSL når vi vet at det er nedgangstider. Spent på 2009. 1,6 % vekst for 2008 var jo relativt skuffende. Også overrasket over at Trondheim var større enn Bergen. Trodde BGO ledet ganske klart. Men er det Bergen som faller eller TRD som øker, mon tro? Veksten på Dovrebanen også kan vel tyde på at det er vekst for Trondheim…

Nå har ikke OSL/Avinor gitt ut noen tall offentlig enda (på sine websider), men det er hyggelig å konstatere at en traff i sin prognose. Min prognose var bl.a. basert på litt lavere tall enn DY har levert for desember, så ting tyder på at SAS Norges tall for desember som slippes på mandag blir dystrere enn det jeg forventet (to sifret posentpoeng nedgang i passasjerantallet).

Vi fikk tallene direkte fra Jo Kobro på reiselivsmessen i Lillestrøm igår.

Osl ned -5,9%
Det samtidig som at NSB melder om voldsom økning på Dovre banen.

Jo, men vær klar over at økningen hos NSB i svært stor grad kommer av såkalte underveispassasjerer. Altså pax som kun reiser delstrekninger mellom Oslo og Trondheim.

Antallet som tar toget hele veien mellom Oslo og Trondheim er kun en brøkdel av det antallet som reiser med fly. Tilsvarende for Bergen og Stavanger.

Vi fikk tallene direkte fra Jo Kobro på reiselivsmessen i Lillestrøm igår.

Den oppgangen på utlandet må være feil, en nedgang på 5,9% totalt og en nedgang på 4,0% for innenlandstrafikken må medføre en større nedgang enn 5,9% for utenlandstrafikken. Med andre ord +7,6% skal være -7,6%. Dette harmonerer også mye mer med f.eks. tallene til DY, men hvor dystert det blir i nedgang for SAS innenlands!!!

Dette blir nok en ekstra ille desember for SAS siden det ble lang ferie for biznissene, og SAS har liten evne, som vi også ser i sommermåndene til å omstille programmet sitt.

Jeg ble også litt overrasket over disse tallene, men det må jo være bra hvis utenriks øker 7,6 % i dagens marked. Desember i fjor (2007 da) var så vidt jeg husker en sterk måned. Når det gjelder innenrikstrafikk er vel desember litt spesiell ettersom mye mer enn vanlig av denne trafikken er fritidstrafikk (hjem til jul) og mindre forretningstrafikk enn vanlig. Men også ut fra dette er det rart med en nedgang på innenriks ettersom det vel er forretningstrafikken man skulle tro gikk ned.

Vel vel, ikke så aller verst tall fra OSL når vi vet at det er nedgangstider. Spent på 2009. 1,6 % vekst for 2008 var jo relativt skuffende. Også overrasket over at Trondheim var større enn Bergen. Trodde BGO ledet ganske klart. Men er det Bergen som faller eller TRD som øker, mon tro? Veksten på Dovrebanen også kan vel tyde på at det er vekst for Trondheim…

Strekningene OSL-TRD/OSL-BGO har alltid ligget veldig close i antall pax og flybevegelser. SVG har alltid ligget endel bak disse to. Generellt mye trafikk på OSL-TRD så ikke overraskende dette. En annen forklaring kan jo også være at BGO har mer direkteruter til utland i forhold til TRD. Men 1,6 mill. pax mellom de to byene er imponerende:)

Last edited:
Back