Trafikktall Widerøe 2022

Someone

Moderator
Medlem
Trafikktall Widerøe 2022

Widerøe har for første gang som eget selskap presentert månedlige trafikktall i dag

April 2022, med endring fra 2021

Passasjerer: 276.000 +98%
Kabinfaktor: 64% +22pp
RPK 106
ASK 166

En ting er at trafikken er det dobbelte av 2021, som jo ikke er unikt, men trafikken i april 2022 var 11% høyere enn samme måned i 2019

Det rapporterer også en tredobling i transferpassasjerer, mye takket være oppbyggingen av BGO som hub

https://www.wideroe.no/om-selskapet/media
 
Re: Trafikktall Widerøe 2022

To Q400-fly er vel bare tilsvarende produksjonen de har fra NoRRA?

Betyr dette at disse er på vei ut når de nye flyene kommer eller er det snakk om reelt ekstra kapasitet?
 
Re: Trafikktall Widerøe 2022

To Q400-fly er vel bare tilsvarende produksjonen de har fra NoRRA?

Betyr dette at disse er på vei ut når de nye flyene kommer eller er det snakk om reelt ekstra kapasitet?


Er vel i praksis erstatning og vel de to x-Olympic maskinene nevnt i en annen tråd
 
Re: Trafikktall Widerøe 2022

April 2022, med endring fra 2021

Passasjerer: 276.000 +98%
Kabinfaktor: 64% +22pp
RPK 106
ASK 166

Mai

Passasjerer: 308.000 +77%
Kabinfaktor: 62,5% +12pp
RPK 115
ASK 184

Synd de er feige og ikke oppgir yield og PASK :p
 
Re: Trafikktall Widerøe 2022

303.000 passasjerer i juni. Litt ned fra mai, men tallenne er nok merket av teknikkerstreiken
 
Re: Trafikktall Widerøe 2022

288.000 passasjerer for Widerøe i juli. Spesielt anbudsrutene ble delvis påvirket negativt av SAS streiken. Belegg på 77%

Og selskapet er nå vesentlig større enn i 2019

Widerøe fortsetter veksten og produksjonen er nå 31 prosent høyere enn i 2019. Widerøe er fremdeles desidert størst på norsk innenriks i antall avganger med 106 prosent av 2019-produksjonen

Dessuten virker de kommersielle sommerrutene gå bra

Årets sommerruter, både norsk innenriks og utenlandsruter, har prestert bra med en kabinfaktor på 87 prosent. Ferie- og fritidssegmentet er et satsningsområde for Widerøe og målet er å øke produksjonen på deler av året med flere feriereisende.
 
Re: Trafikktall Widerøe 2022

297.000 passasjerer hos Widerøe i august. 22% mer enn i 2021, og 15% mer enn i 2019

Bergen, Bodø, Trondheim og Ålesund, trekkes frem som destinasjoner med god vekst

Men de er ganske skeptiske i guidingen for høsten
 
Last edited:
Re: Trafikktall Widerøe 2022

310.000 passasjerer i september, visstnok ny rekord for en enkeltmåned

Men de varlser nå om dårligere bookingtall og forventer en tøff vinter og har i oktober redusert trafikken tilsvarende et fly

Kabinfaktoren lå på 61,5%
 
Re: Trafikktall Widerøe 2022

303.000 passasjerer for Widerøe. Samtidig melder om at de forventer en tøff vinter med høye drivstoffkostnader og svak kronekurs
 
Re: Trafikktall Widerøe 2022

Litt færre passasjerer, men fullere fly for Widerøe i november, sammenlignet med 2021, da de har dratt ned produksjonen noe. November ga 269.000 (272.000) passasjerer og belegg på 60,3% (57,4%)

Økte billettpriser drar opp yielden, men kostnadene øker visstnok mer og de klager over overkapasitet på norsk innenriks. Dog vil jeg si det er litt "taktisk" klaging her...
 
Re: Trafikktall Widerøe 2022

Litt færre passasjerer, men fullere fly for Widerøe i november, sammenlignet med 2021, da de har dratt ned produksjonen noe. November ga 269.000 (272.000) passasjerer og belegg på 60,3% (57,4%)

Økte billettpriser drar opp yielden, men kostnadene øker visstnok mer og de klager over overkapasitet på norsk innenriks. Dog vil jeg si det er litt "taktisk" klaging her...

E d ikkje litt rart å øke kraftig på ruter fra BGO, TRD og TOS som fra før e flydd av Norwegian og/eller SK og så sutre om overkapasitet i ettertid?
 
Re: Trafikktall Widerøe 2022

E d ikkje litt rart å øke kraftig på ruter fra BGO, TRD og TOS som fra før e flydd av Norwegian og/eller SK og så sutre om overkapasitet i ettertid?

Det er vel redusert en god del på ruter både fra BGO, TRD og TOS som følger at det svake markedet. Hvis man ser opp mot produksjonen tidligere i høst.
 
Re: Trafikktall Widerøe 2022

E d ikkje litt rart å øke kraftig på ruter fra BGO, TRD og TOS som fra før e flydd av Norwegian og/eller SK og så sutre om overkapasitet i ettertid?

Jeg har vel aldri hørt et flyselskap klage over egen overkapasitet, det er jo alltid alle de andre sin skyld ;)
 
Re: Trafikktall Widerøe 2022

Økte billettpriser drar opp yielden, men kostnadene øker visstnok mer og de klager over overkapasitet på norsk innenriks. Dog vil jeg si det er litt "taktisk" klaging her...
Booket BGO LGW BGO på søndag.
Flydde mandag og venter nå på returen.

WF skulle ha over 5k for en T/R med håndbagasje.
DY tok 2300 for T/R på Low+

Så da var valget enkelt og WF må gjerne takke seg selv for at de ikke blir valgt og har overkapasitet.


FQTV
 
Re: Trafikktall Widerøe 2022

Desember
Passasjerer: 241.000 +8,6%
Kabinfaktor: 62,8% +10,8pp

Ellers var desember preget av mye vær og kanselleringer

Totalt for 2022 ble det da 3,3 mill passasjerer (+32,5%) og et belegg på 63,6% (+9,1pp)
 
Back
Top