• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Trafikktall SAS juli 2016

ARN-LAX er meget imponerende :) Det er vel kun CPH-EWR der har mere end 1xdaglig på langruterne?

Synes logikken ikke alltid helt stemmer i kommentarene, men hva gjør man ikke for å bortforklare dårlige resultater. Logikken her forstår jeg meg ikke på:
"The intensified competition and lower jet fuel prices have put pressure on the yield that has declined more than anticipated in 2016."

Hvorfor ikke si det rett ut, vi kan ikke matche oss med noen av våre konkurrenter. Kuriosa her er at Norwegian nå er 6,6% større enn SAS målt i juli-passasjerer og 20,1% større i RPK i juli.

Hvorfor ikke si det rett ut, vi kan ikke matche oss med noen av våre konkurrenter. Kuriosa her er at Norwegian nå er 6,6% større enn SAS målt i juli-passasjerer og 20,1% større i RPK i juli.

Hvorfor dette evige fokuset på en pissekonkurranse mot Norwegian?
De er mer ulike enn like, og har ikke lenger samme hjemmemarked.
Noe må man ha å drive med når man slutter å telle måneder før OSL har tatt igjen CPH? ?:p

Noe må man ha å drive med når man slutter å telle måneder før OSL har tatt igjen CPH? ?:p

Jeg er ikke enig i det du sier. For min del er det lite interessant å se tall fra ett enkelt selskap, uten å kunne sammenligne de med andre selskapers tall.

Synes det er veldig interessant og se sammenligningen mellom SAS og Norwegian. :up:

Synes det er veldig interessant og se sammenligningen mellom SAS og Norwegian. :up:

Interessant ja, men ikke nødvendigvis relevant i denne type pressemeldinger. ;)

Husk at disse månedlige pressemeldingene blant annet er myntet på investorer og da er det nødvendigvis lite fokus på hvem som er størst eller minst. Og det er vel ganske naturlig at et selskap som sikter på og bli en pan-Europeisk storspiller vokser seg større et et selskap som utelukkende satser på Skandinavia. Sånn mens vi er inne på tema

SAS sine tall blir verken bedre eller dårligere om de er større eller mindre enn andre. De tallene som først og fremst SAS skuffer med (som bare delvis presenteres her) er jo forholdet mellom inntekter og utgifter, og andre nøkkeltall relatert til lønnsomhet, som f.eks avkastning på investert kapital

Dessuten er det veldig uvanlig og fokusere på konkurrenter i disse rapportene, faktisk vil det være på grensen til uprofesjonelt.

Hvorfor det evinnelige fokuset på forholdet mellom SAS og Norwegian? Nokså enkelt forklart fordi disse to er de største aktørene i skandinavisk luftfart, og selv om enkelte her synes å tro at de ikke konkurrerer med hverandre så gjør de det.

Det er ikke en pissekonkurranse, men av stor betydning for å kunne si noe om hva som skjer fremover med selskapene i forhold til lønnsomhet å se på utviklingen, men jeg er enig med Someone at en slik analyse nok ikke normalt sett vil komme i en rapport om trafikktall.

Jeg er forøvrig uenig med Someone i at absolutte størrelser ikke betyr noe, for dersom konkurrentene øker sitt volum med betydelig mer enn SAS så kan dette indikere at SAS ikke er konkurransedyktig nok. Det kommer imidlertid an på en rekke andre faktorer, som f.eks. utviklingen i yield etc. Størrelse er ikke alltid viktig, men det kan være det (spesielt i en bransje som så til de grader er kjennetegnet av stordriftsfordeler).

TOS:

"dersom konkurrentene øker sitt volum med betydelig mer enn SAS så kan dette indikere at SAS ikke er konkurransedyktig nok"

Dette er en dårlig begrundelse. At Norwegian øger sin volumen udenfor Skandinavien kan da aldrig sige noget om, om SAS er konkurrencedygtig eller ej. Resten er jeg enig med dig i.

Jeg er forøvrig uenig med Someone i at absolutte størrelser ikke betyr noe, for dersom konkurrentene øker sitt volum med betydelig mer enn SAS så kan dette indikere at SAS ikke er konkurransedyktig nok. Det kommer imidlertid an på en rekke andre faktorer, som f.eks. utviklingen i yield etc. Størrelse er ikke alltid viktig, men det kan være det (spesielt i en bransje som så til de grader er kjennetegnet av stordriftsfordeler).

Det kommer jo veldig an på hvor denne økningen i volum finner sted. Innad i Skandinavia virker det jo være relativt liten bevegelse i markedsandeler de siste årene, og med noen unntak er vel også volumet ikke veldig forandret heller. Så det virker som forholdet mellom SAS og Norwegian her etterhvert ble relativt stabil

Derimot hadde man sett at et av selskapene plutselig begynte øke sin markedsandel betraktelig på f.eks OSL-BGO for og ta et spesifikt eksempel, så ville det andre selskapet hatt grunn til bekymring. Men når Norwegian opplever en kraftig vekst på rutene mellom Spania og UK, så har jo ikke noe relevans i forhold til SAS sine tall

Jeg synes det begynner å bli ganske uinteressant, i så fall må du isolert se på Norwegian sine tall i Skandinavia, og ikke der de har størst vekst som er utenfor Skandinavia.

TOS:

"dersom konkurrentene øker sitt volum med betydelig mer enn SAS så kan dette indikere at SAS ikke er konkurransedyktig nok"

Dette er en dårlig begrundelse. At Norwegian øger sin volumen udenfor Skandinavien kan da aldrig sige noget om, om SAS er konkurrencedygtig eller ej. Resten er jeg enig med dig i.

Nå tenkte jeg nok primært på innen samme marked. Jeg er helt enig i at det er mindre relevant hvis økningen primært skjer i f.eks. Spania og UK (bortsett fra rutene til/fra Norge fra disse landene).

Nå er ikke jeg ekspert på økonomi, men om jeg skulle kjøpe aksjer ville jeg vært interessert i å se utviklingen i de ulike selskapene. Det ene er svært ekspansivt, med den risiko det innebærer, men også med muligheter. Det andre som ikke er veldig ekspansivt, og holder seg i sitt faste marked. To selskaper, to konsepter. Ett ekspanderer veldig, ett ekspanderer litt.

Det er ingen pissekonkurranse. Men jeg er uenig med At det er helt uten interesse å sammenligne utviklingen. Også for meg som bare er fly/bransjeinteressert.
Vi er alle forskjellige, og godt er det!

Back