Trafikktall Norwegian november 2018

Aksjen åpnet med -9% i dag, riktignok på en generelt fallende børs, så tallene ble ikke veldig godt mottatt
 
Man kan jo spørre seg hva slags nyheter som skal til for at det skulle blitt godt mottatt i markedet. Her leverer selskapet helt kurante resultater mtp at vi befinner oss i lavsesong; vi har økt trafikken, kapasiteten og lansert nye ruter. Synes ikke 79% load factor er dårlig i lavsesdong. Har markedet urealistiske forventninger? Selv SAS knalltall med milliardoverskudd her forleden sendte aksjen deres ned!
 
Passasjerer: 2,877 millioner +14%
ASK: +34%
RPK: +26%
Fyllingsgrad: 78,8% -4,9pp
Yield: 0,33 +2%
RASK: 0,27 -4%

https://media.no.norwegian.com/documents/trafikkstatistikk-november-2018-84147

Litt overraskende høy passasjervekst og høyere enn tidligere i høst, og yielden er også såvidt opp. Med fyllingsgrad og RASK faller

RASK er 0.26 i NOV18, 0.27 ble det i NOV17. Misken av økende yield og fallende loadfactor gir mindre RASK og har også en effekt på Ancillary Revenue, som stiger med antall pax...

Regner man tallene tilsammen og anta stabilt CASK og en Ancillary Revenue per Passager av ca. 180NOK, sa har selskap tapt ca. 1 Mrd NOK in NOV18. :cry:

Personlig er jeg overrasked at vi ser en sapass sterkt fall i flyllingsgraden. FR la frem sine tall for November nylig, de hadde 96% fyllingsgrade in NOV18. Så det spørs om Norwegian sitt ruteprogramm er for sterkt sommer-fokussert eller om veksten på 34% ble for ambisjonert...
 
Man kan jo spørre seg hva slags nyheter som skal til for at det skulle blitt godt mottatt i markedet. Her leverer selskapet helt kurante resultater mtp at vi befinner oss i lavsesong; vi har økt trafikken, kapasiteten og lansert nye ruter. Synes ikke 79% load factor er dårlig i lavsesdong. Har markedet urealistiske forventninger? Selv SAS knalltall med milliardoverskudd her forleden sendte aksjen deres ned!

Har gitt opp å forstå mekanismene i NAS aksjen. Fulgte den tett i 2 år, så omtrent ingen mønster.
 
Man kan jo spørre seg hva slags nyheter som skal til for at det skulle blitt godt mottatt i markedet. Her leverer selskapet helt kurante resultater mtp at vi befinner oss i lavsesong; vi har økt trafikken, kapasiteten og lansert nye ruter. Synes ikke 79% load factor er dårlig i lavsesdong. Har markedet urealistiske forventninger? Selv SAS knalltall med milliardoverskudd her forleden sendte aksjen deres ned!



Men load factor på 79% er uansett nesten 5% lavere enn samme måned for et år siden. Det var lavsesong da også.

Og angående SAS, da var ikke tallene for 2018 som sendte den ned, det skjedde først når de begynte prate om 2019 [emoji6]
 
Jeg ser den, men samtidig 14% økning i pax over samme periode i fjor:)
Som sagt så har både kapasiteten økt og nye ruter blitt lansert så mulig noe av forklaringen ligger der. Det jeg lurer på er som sagt hva slags ‘sensasjonsnyheter’ er det som skal til for at markedet blir fornøyd og sender aksjen opp?:)
 
Jeg ser den, men samtidig 14% økning i pax over samme periode i fjor:)



Vel, problemet er at markedet ikke tror at Norwegian tjener på disse ekstra 14-prosentene

Så kan man være enig eller ikke, men aksjekursen er det markedet mener selskaper er verdt, verken mer eller mindre
 
Mulig jeg tar feil, men går ikke akkurat det der inn under "lek med tall"?

Nei, ikke helt. Husk at det ikke er gratis å sikre seg, så når da prisene faller så blir jo sikringinstrumentet verdiløst. Og så kommer det litt an på hvordan man har sikret seg, uten at jeg ikke vet helt hvordan posisjonene til Norwegian ser ut, da man kan sånn generelt kan sikre seg på flere forskjellige måter
 
Aksjen åpnet med -9% i dag, riktignok på en generelt fallende børs, så tallene ble ikke veldig godt mottatt

Opp over 5% etter 40 minutters handel i dag. Ellers viser DN til flere (to) meglerhus som mener at kassen kan gå tom i vinter:
https://www.dn.no/luftfart/norwegia...-bjorn-kjos-kasse-gar-tom-i-vinter/2-1-494480


Flere meglerhus har pekt på faren for at Norwegian trenger friske penger, men nå går det fra vondt til verre: Utpå torsdag kom meglerhusene Danske Bank Markets og ABG Sundal Collier med analyser som spår at Norwegians egenkapital kan viskes ut i vinter om ikke selskapet får påfyll av penger eller selger unna fly i stor skala.
 
At yielden nå øker er jo en overraskelse i DY sammenheng, den pleier vel å følge Rask ganske jevnt nedover.
Dette må vel bety at driftskostnadene har sunket betraktelig i perioden i forhold til 2017 (eller de var unormalt høye i nov 2017).
At loadfaktor er ned er vel ikke så overaskende når man vokser så ekstremt på denne tiden av året med lav etterspørsel.
Så hvis vi ser bort i fra fuel- og likviditetsproblematikken, synes jeg rent driftsmessig dette ser OK ut for DY.
 
At yielden nå øker er jo en overraskelse i DY sammenheng, den pleier vel å følge Rask ganske jevnt nedover.
Dette må vel bety at driftskostnadene har sunket betraktelig i perioden i forhold til 2017 (eller de var unormalt høye i nov 2017).
At loadfaktor er ned er vel ikke så overaskende når man vokser så ekstremt på denne tiden av året med lav etterspørsel.
Så hvis vi ser bort i fra fuel- og likviditetsproblematikken, synes jeg rent driftsmessig dette ser OK ut for DY.

Eller også er det fordi DY har prøvet at hæve priserne. Det har markedet tydeligvis ikke taget godt imod derfor den lavere load factor. Jeg forstår ikke helt din optimisme. Hvis fuel priserne er på vej opad, og kunderne ikke vil betale mere, så ser det ikke alt for lovende ud. En stigning i passagertal på 14% er jo ikke i sig selv et sundhedstegn, når kapacitetsøgningen er langt større. Se bare på WOW air.
 
Det er kanskje vanskelig for folk som bor i Danmark å skjønne optimismen om et norsk selskap. Norwegian hadde nesten 80% load faktor i november. Dette i en tid med enorm ekspansjon. I en måned som er svært dårlig for flyindustrien. Til sammenligning hadde f.eks SAS 69%, uten noen som helst form for økt kapasitet. 2
 
RASK er 0.26 i NOV18, 0.27 ble det i NOV17. Misken av økende yield og fallende loadfactor gir mindre RASK og har også en effekt på Ancillary Revenue, som stiger med antall pax...

Regner man tallene tilsammen og anta stabilt CASK og en Ancillary Revenue per Passager av ca. 180NOK, sa har selskap tapt ca. 1 Mrd NOK in NOV18. :cry:

Personlig er jeg overrasked at vi ser en sapass sterkt fall i flyllingsgraden. FR la frem sine tall for November nylig, de hadde 96% fyllingsgrade in NOV18. Så det spørs om Norwegian sitt ruteprogramm er for sterkt sommer-fokussert eller om veksten på 34% ble for ambisjonert...
Norwegian fyllingsgard i november 78,8%- SAS 69%. Norwegian ekspanderer, SAS kutter. Hvor er overraskelsesmomentet ditt?
 
Norwegian fyllingsgard i november 78,8%- SAS 69%. Norwegian ekspanderer, SAS kutter. Hvor er overraskelsesmomentet ditt?

Hvor ser du at SAS skærer ned??

Fra SAS November passagertal: Capacity (ASK) and traffic (RPK) increased by 0.1% and 0.8%, respectively.

Og med hensyn til passenger load factor, så er det forfejlet at sammenligne SAS med Norwegian. SAS er et netværksselskab og SAS's load factor bør derfor sammenlignes med sammenlignelige selskaber som Finnair, BA, KLM eller Lufthansa. Norwegian benytter en LCC forretningsmodel, og deres loadfactor skal derfor sammenlignes med Easyjet, Vueling, Wizzair eller Ryanair.
 
Hvor ser du at SAS skærer ned??

Fra SAS November passagertal: Capacity (ASK) and traffic (RPK) increased by 0.1% and 0.8%, respectively.

Og med hensyn til passenger load factor, så er det forfejlet at sammenligne SAS med Norwegian. SAS er et netværksselskab og SAS's load factor bør derfor sammenlignes med sammenlignelige selskaber som Finnair, BA, KLM eller Lufthansa. Norwegian benytter en LCC forretningsmodel, og deres loadfactor skal derfor sammenlignes med Easyjet, Vueling, Wizzair eller Ryanair.
Hyggelig at en danske er så stor interesse et norsk flyselskap, på et norsk forum.- Det ble stilt spørsmåltegn ved Norwegians loadfaktor på 78,8%, i en fase hvor selskapet ekspanderer veldig. Og da sammenlignet jeg bare med den største konkurrenten, SAS, som overhode ikke ekspanderer, og likvel bare klarer å fylle 69%. Med kutte, mener jeg at SAS, i har i årevis, har kuttet kostnader, elendig lønnsutvikling for de ansatte, etc.- Jeg regner med du skjønner at SAS, er en mye større konkurrent for Norwegian, enn Ryanair, Vuelling og Easyjet, med sin marginale operasjon i Norden? Håper du forstod mitt poeng, selv om jeg skriver på norsk.
 
Last edited:
Hyggelig at en danske er så stor interesse et norsk flyselskap, på et norsk forum.- Det ble stilt spørsmåltegn ved Norwegians loadfaktor på 78,8%, i en fase hvor selskapet ekspanderer veldig.

Norwegian ekspanderte i november 2017 også, målt mot året før, og da var belegget 4,9% høyere. November 2018 var ikke unik således, men det tyder på de kanskje prøver beskytte yielden sin noe
 
Norwegian fyllingsgard i november 78,8%- SAS 69%. Norwegian ekspanderer, SAS kutter. Hvor er overraskelsesmomentet ditt?

Hvorfor dra SAS inn i dette?
Skal man sammenligne med noe, må det være andre LCC.
Men det er kanskje ikke så hyggelig, siden det viser hvor dårlige tallene til DY er.
 
Back
Top