• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Trafikktall Norwegian februar 2018

Så i prinsippet relativt likt, "bare" det at tallene til DY er større i feil retning!

Vanligvis er vel første kvartalet rimelig kjipt, men det hjelp jo ikke om resten ikke er bra nok.



Både og, men husk at disse tallene ikke sier noe om utviklingen i kostnadene. Der visste jo selskapene ganske forskjellig utvikling da de rapporterte tall sist.

Ellers er det vel stor sjanse for at begge selskaper skjønner de må ta mer for billettene sine, så ikke umulig det går mot høyere priser her til lands, hvor det jo ikke er andre konkurrenter
 
Det som overrasker meg mest er at Norwegian tilsynelatende ikke gjør noen endringer eller tar noen tøffe valg. De bare fortsetter med en ekspansjon som åpenbart ikke er lønnsom. Nye ruter som det tar lang tid å etablere i markedet settes stadig i gang, samtidig som markeder som over år har gitt Norwegian gode resultater nærmest overses. De lønnsomme rutene klarer ikke lenger å bære kostnadene av ekspansjonen.

Hvilke konkrete ruter som du vet er profitable mener du overses?
 
Hvilke konkrete ruter som du vet er profitable mener du overses?

Jeg vet ikke hvilke ruter som er profitable, men jeg antar jo at ruter med høy frekvens som har gått over mange år, er viktige for Norwegian. Norwegian har gjort forbedringer på mange måter generelt, blant annet med fasttrack, men jeg savner den optimismen og satsingen på ruter i Skandinavia som vi så for noen år tilbake. Det er ikke så rart ettersom nye fly for det meste settes inn i nye markeder.
 
Jeg vet ikke hvilke ruter som er profitable, men jeg antar jo at ruter med høy frekvens som har gått over mange år, er viktige for Norwegian. Norwegian har gjort forbedringer på mange måter generelt, blant annet med fasttrack, men jeg savner den optimismen og satsingen på ruter i Skandinavia som vi så for noen år tilbake. Det er ikke så rart ettersom nye fly for det meste settes inn i nye markeder.



Nå blir det vel i hvertfall ut fra OSL en brukbar økning nå i sommer. Så spørs det om det bidrar til økt inntjening eller lavere yield
 
Både og, men husk at disse tallene ikke sier noe om utviklingen i kostnadene. Der visste jo selskapene ganske forskjellig utvikling da de rapporterte tall sist.

Ellers er det vel stor sjanse for at begge selskaper skjønner de må ta mer for billettene sine, så ikke umulig det går mot høyere priser her til lands, hvor det jo ikke er andre konkurrenter


Tja, det er vel å anta at det er konkurrenter som er minst like godt informert som dette forumet...

De blir vel å ta mer for billettene sine, men det er jo i ferd med å skje ting her også. Widerøe er i ferd med å bli en reell konkurrent innenriks, selv om det foreløpig er smått, og stadig flere etablerer direkteruter ut av landet. Og selv om det sikkert ikke er de helt voldsomme volumene, så er det jo en del strekninger med flybytte innenriks, der man kan reise mye billigere via utlandet og få med seg dutyfree-kvote i tillegg. For eksempel SVG-TOS, via GDN med Wizz.
 
Back
Top