Trådløst internett på alle de største flyplassene

• Thread starter Thread starter CK
  • Start date Start date

CK

ScanFlyer Mile High Club
Trådløst internett på alle de største flyplassene

Trådløst på flyplassene
Alle de store og mellomstore flyplassene i Norge får trådløse nett.

http://www.dn.no/forsiden/article1125161.ece?WT.svl=article_title

Re: Trådløst internett på alle de største flyplassene

Tenk å ta seg betalt for dette da...
Dårlig service!!!

Også kun på de "store" flyplassene... Tenker ikke på de passasjeren som sitter timesvis på flyplasser i mer "sentrale strøk" av landet uten fasiliteter som kaffé/kiosk/restaurant, tv etc.

Egil

Nåja, trådlåst internet er ingen menneskerett, ei heller er det Avinors oppgave å drive veldedighet ved å tilby dette gratis. Hvis ikke trådløst internet kan settes opp uten at kostnadene blir dekket skal det heller ikke gjøres da gratis trådløst internet ikke generer flere reisende (øker inntektene til Avinor) og jeg er ikke interesert i å subsidiere trådløst internet rundt omkring

Dette har vi då hatt på Hovden lenge.. ....*gjesp*:colgate:

Originally posted by Someone

Hvis ikke trådløst internet kan settes opp uten at kostnadene blir dekket skal det heller ikke gjøres

Fra artikkelen:
På Gardermoen blir det trådløs dekning i alle publikumsarealer og på flyoppstillings- og baneområdet. Det trådløse nettet benyttes operativt for raskere og mer effektiv kommunikasjon blant annet for flyavviklingen, sier avdelingssjef Tore Myhre ved OSL.

Får nå inntrykk av at dette ikke bare er for passasjerene sin del da...

Å legge tilrette for forretningsreisene som flyr fra sted til sted, det skulle tatt seg ut. Når man bruker så mye penger på et transportmiddel eller ventetid på en terminal, så kan forretningsreisene utføre jobb med å bruke trådløs forbindelse. Det må ikke være helt gratis, men ikke AVINOR sin politikk å være verdens dyre på alt. Med alle de avgifter vi betaler via å benytte flyplassene, fra parkering, handle, benytte reise fra et avinor terminal så vet du også at du betaler via via mange kroner å fo dette, så litt kan man få igjen - billig trådløs nettverk men man venter !! Det er min mening og kanskje litt drittlei måten Avinor utnytter alle og enhver med å ta seg "overskuddsbetalt" på alt.

Jan

Originally posted by Someone

Nåja, trådlåst internet er ingen menneskerett, ei heller er det Avinors oppgave å drive veldedighet ved å tilby dette gratis. Hvis ikke trådløst internet kan settes opp uten at kostnadene blir dekket skal det heller ikke gjøres da gratis trådløst internet ikke generer flere reisende (øker inntektene til Avinor) og jeg er ikke interesert i å subsidiere trådløst internet rundt omkring

Nei det er godt mulig at dette ville kostet Avinor, tja la oss ta hardt i, ca Kr 500,- i mnd på hver av kortbaneflyplassene de drifter! Dette kan karakteriseres som en dråpe i havet for de som hver dag ser hva det ellers brukes penger på...

Og nei, det vil nok sikkert ikke generere flere reisende (øke inntektene), men dette ville være en super service ovenfor alle reisende som betaler avgifter i bøtter og spann for å få lov til å reise fra/til en flyplass. Det er ikke rent skjelden at det et tildels store forsinkelser i vinterhalvåret da Avinor har problemer med å holde flyplasser åpen for trafikk grunnet snø og is på rullebaner!
Kunne vært greit om de reisende da kunne benytte tiden til jobb etc. da! ;)

Egil

Nåja, trådlåst internet er ingen menneskerett, ei heller er det Avinors oppgave å drive veldedighet ved å tilby dette gratis.

Men flere av de andre aktørene har ønsket å tilby sine kunder gratis trådløse nett, for eksempel i loungene. Dette har de andre aktørene blitt nektet av OSL. Det er ekte monopol... Flyselskapenes longer har som regel gratis trådløst nett, men det får de ikke lov til å tilby kundene sine på OSL.

Originally posted by Egil

Nei det er godt mulig at dette ville kostet Avinor, tja la oss ta hardt i, ca Kr 500,- i mnd på hver av kortbaneflyplassene de drifter! Dette kan karakteriseres som en dråpe i havet for de som hver dag ser hva det ellers brukes penger på...

ehh, litt mere kostnader tilknyttet dette vil jeg tro da det var investeringer på 10.000.000 ifølge artikkelen.

Det må da være bedre med et tilbud enn ingen ting i det hele tatt. Vil tro at om noen år vil det være gratis og det vil være på de aller fleste flyplassene, men behovet er ikke like stort på mindre flyplasser så det får komme når det kommer..

Originally posted by JohnnyEagle

ehh, litt mere kostnader tilknyttet dette vil jeg tro da det var investeringer på 10.000.000 ifølge artikkelen.

Det må da være bedre med et tilbud enn ingen ting i det hele tatt. Vil tro at om noen år vil det være gratis og det vil være på de aller fleste flyplassene, men behovet er ikke like stort på mindre flyplasser så det får komme når det kommer..

Om 2-5% av pax har behov, så er behovet det oxo på de mindre plassene..., men det er
forskjeller her , som f.eks på SDN hvor den lokale bredbånds aktøren har lagt inn ei
ADSL linje og satt opp en WLAN router, tilgang er gratis, men man oppfrodres til å legge 20Kr i en box i avgangshallen.
Enkelt , ikke nødvendig med radioplanlegging og ingen chargeing for bruk. Og litt reklame for en lokal aktør. :clap , [nei den var borte]

Originally posted by P.A. VIKING

Om 2-5% av pax har behov, så er behovet det oxo på de mindre plassene..., men det er
forskjeller her , som f.eks på SDN hvor den lokale bredbånds aktøren har lagt inn ei
ADSL linje og satt opp en WLAN router, tilgang er gratis, men man oppfrodres til å legge 20Kr i en box i avgangshallen.
Enkelt , ikke nødvendig med radioplanlegging og ingen chargeing for bruk. Og litt reklame for en lokal aktør. :clap , [nei den var borte]

Altså: Internett på Gardermoen er faktisk ganske dyrt. Du MÅ kjøpe minst 60 minutter for å koble seg opp. Første og siste gang jeg gjorde dette var i Januar. Jeg satt på et sted med full dekning, men selvom jeg var tilkoblet falt internetten ut hele tiden. Jeg var på nett ca. 15 minutter av de 60 jeg betalte for. Prøvde også å gå til andre WLAN-soner. Dette var så dårlig. Jeg fant heller ikke ut noe sted å klage til

vi har det her i Vadsø også da.. og det er gratis :) men det er sikkert fordi det ikke er Avinor som har satt opp det da, men sjefen min :)

Joda, men det antydes jo også at dette er noe de kommer til å bruke selv, over hele flyplassområdet, ikke bare i terminalen, så det er kanskje derfor investeringen er så stor?

Originally posted by LCH78

vi har det her i Vadsø også da.. og det er gratis :) men det er sikkert fordi det ikke er Avinor som har satt opp det da, men sjefen min :)

er ikke han Avinor :P

Men fra spøk til revolver; jeg syns det er rart at folk begynner å syte når det blir bygd ut et trådløst nettverk på de flyplassene av litt størrelse i landet fordi man må betale for å bruke det. Alternativet er at det ikke blir tilgjengelig/bygd ut.. Er det vanlig i resten av verden med gratis trådløs nett? da jeg var i USA i påsken var det betalingsinternett på samtlige flyplasser..

Gratis trådløst nett på hoteller og flyplasser er bare peanuts sammenlignet med omsetningen. Service kalles det...

Nei det er godt mulig at dette ville kostet Avinor, tja la oss ta hardt i, ca Kr 500,- i mnd på hver av kortbaneflyplassene de drifter!

Tja, en linje i bedriftsmarkedet med litt kapasitet blir for 2-3000, og snakker vi om flyplassen utenfor storbyene kan du ta det som en minste-pris.

Så skal du ha en håndfull akksesspunkt med management, regn 3-4.000,- pr. stykk.

Så skal det setteds opp og konfigureres. Regn 2-3 dager for en fyr med timepris rundt tusenlappen.

Når du har kommet så langt så skal det overvåkes og driftes, som nok har en fin liten månedskost.

Om du skriver av hele greien på tre år så har du vel en reel månedskost på 5-6.000,- eller så.

-A :)

Originally posted by KennethGS

Gratis trådløst nett på hoteller og flyplasser er bare peanuts sammenlignet med omsetningen. Service kalles det...

Men det er en stor forskjell. Gratis nett på hoteller er ett salgsargument som kan trekke kunder, men de færreste velger flyplass på annet enn pris, avstand og tilgjenglighet

Er det vanlig i resten av verden med gratis trådløs nett? da jeg var i USA i påsken var det betalingsinternett på samtlige flyplasser..

Det er blandet praksis .. Phoenix og Las Vegas f.eks. er gratis .. de mellomstore synes til en stor grad aa vaere gratis ...

Det å diskutere dett evne, blir som å diskutere "hvilken bil er best" og har like mye meninger og mangt som slike evner.

Mwn i dagens samfunn, så bør Avinor ha dette tilgjengelig for reisene til en " liten pris" beregnet etter den tid DU belaster nettet og ikke forskuddsbetalt noe som gjør at du betaler for hele tiden også når du ikke for tilgang.

Jeg bruker selv trådløs via ICE (boks) som virker i Norge - så slipper man å betale dyre minutter/timer av Avinor.

Jan

Back