TR sammenligning: DY vs SK

Flying-news

ScanFlyer Silver
Kom igår hjem fra Bergen etter en aldri så liten familie-visitt!
Tenker det blir kjedelig med en vanlig tripreport av smågriser på OSL-BGO-OSL, så jeg tenker jeg tar en ny vri; i denne TR'en sammenligner jeg Norwegian og SAS.
---INGEN BILDER--- (kan dog dokumentere reisen: ta bilde av billettene dersom noen skulle ønske det). Bilder av både SK, DY, OSL og BGO finnes det masser av her inne fra før av, så det blir vel ikke mye nytt. Fokuser heller på hvordan jeg kommer frem til hvem som er best!
Etter flere dager(netter) med en søpplette døgnrytme (sjekk kl.slett), er det ikke vanskelig å sette seg ned med en god interesse hele natten; flyverdenen er herlig!

Over til litt mer fakta:
Outbound: DY606 - 22 JUL 2010. 08:50 OSL - BGO 09:45. SETE: 06D (1 MEDREISENDE PÅ 6F). B737-300
Inbound: SK280 - 03 AUG 2010. 17:55 BGO - OSL 18:45. SETE: 07F (0 MEDREISENDE) B737-700 (eller 600(?). Det var ikke winglets på flighten, men mener likevel det var 700. Dog stemmer ikke dette overens mens med http://www.sas.no/no/Om-SAS-Norge/Presse/Flyflaten/?vst=true Men dette er vel ikke viktig, iallefall ikke for sikkerheten, for sikkerhetsheftet gjaldt for både B737-6 OG-7).

Slik går jeg frem i denne TR:
Både SK og DY sine flighter starter med 50 poeng hver. Deretter legger jeg til eller trekker fra poeng etter hvert for hvilke tema jeg tar opp. Den med flest poeng etter alle temaer er tatt opp, vinner selvsagt. Vinneren får da frakte meg til ARN før ferien er over (dersom den turen blir noe av), og er jeg fornøyd med den flighten, ja da skal samme selskapet jammen meg også få ha være så heldige bringe med tilbake til OSL også! :) Jeg skal selvsagt objektiv. (Dog foretrekker jeg utenlandske selskaper :P ).

(Det kansje største og mest avgjørende temaet for gjennomsnittspaxen tar jeg dog ikke opp, så prøv å gjett på hva det er!)

Fortsettelse følger, imorgen! Trenger litt søvn, til tross for at det er ferie... og interessen kan ikke ta over helt heller, måtte bare sette meg igang, slik at ikke x uendelig tid har gått før jeg setter igang... :P Stay tuned!

Last edited:
Ja, da kommer fortsettelsen! Minner om at begge selskapet begynner med 50 poeng hver, og derretter treffes fra eller får poeng ettersom jeg går gjennom temaene.
Starter med første flight; OSL-BGO med DY!

Utseende/Spesifikasjoner: Noe jeg er opptatt av når jeg skal ut å reise med smågrisene til Service og Shuttle, er at de blant annet skal ha Winglets. Flighten min til barndomsbyen, DY606, hadde ikke dette, og derfor gir dette -0,5 poeng. På en måte så kan man si at liveryen til DY er mer "fullkommen" dersom det er en helt på halen. Skulle gjerne gitt 1 poeng da, men det hadde ikke flighten min. Det betyr dog ikke noe trekk siden dette ikke er noe krav.

Jeg og medreisende var en av de siste som boardet flyet, og av en eller annen grunn hadde visst personalet "sluppet opp" for "velkommen ombord", og dermed kunne de allerede si takk og farvel for toppkarakter i service. -0,5 poeng. Videre inn i flyet så kabinen ganske så grei ut; lys og ryddig, men det var ikke noe særlig spesielt som "skrek poeng" her, så jeg går likegjerne videre til neste tema: setet!

Setet på denne flighten var vel noe for seg selv! Før jeg fyrer løs her, kan jo føye til at jeg foretrekker skinnseter, så her scoorer DY 0,5 poeng. Når jeg endelig sitter meg ned i sete 6D, sitter jeg meg ned i et ok sete, (0 poeng) men av en eller annen grunn knirket den for hver bidige bevegelse, minus 5 poeng! :( . Sånn knirking som det, er sånt som gjør deg gal når man sitter sammen med 100 andre folk, så dere skjønner sikkert den strenge dømmingen der. Hverken setet til med-reisende eller setet mellom oss knirket, så jeg satt meg i 6E av god grunn. Den berømte "knyttenevetesten" ble akkurat bestått, hvilket gir DY 1 poeng. Dårlig benplass er jo noe de fleste klager over, men hos meg bestod den. Mens iPoden suste avgårde, sa kapteinen at ruten denne gangen var beregnet til ca 40 minutter. Før jeg går over til neste tema er det vel verdt å få med seg at å stirre inn i "hovda kontorinnreding" eller noe i den duren, som står skrevet på hodebeskytterene(?) i setene forran seg er ganske så irriterende... minus 1 poeng.

Nytt tema: catering! Her var det veldig mye utvalg da... ingen catering gir -2,5 poeng! Må jo ta i betrakting at flighten er såpass kort, men likevel! Den brusen så jeg egentlig fram til.. :/ Personalet var dog ikke så surmulende som jeg først hadde fått inntrykk av. De var stort sett muntre og blide, og når man først har begynt å bemerke seg ting på en flight, ja, da stopper man heller ikke! 1 positivt poeng for en gangs skyld... Innflygingen skjedde fra sør, og 09:35 var flyet på TWY. Med andre ord 10 minutter før opprinnelig tid. Jeg dropper direkte konvertering på denne oppdaterte rapporten, men 10 minutter før egentlig tid på en 55 minutters kort flight har egentlig mye å si. DY fortjener 3 poeng her!

I motsetning til ved ombordstigning, fikk jeg et "velkommen igjen" når bag var neste post på programmet. Jeg velger å ta med dette ettersom DY har et "eget" handlings-selskap her, og Norport heter vel de om jeg ikke tar helt feil. Etter en effektiv tur fra gate til bag-belt, swoppet jeg innom Narvesen (like ved begbelt) får å kjøpe den drikken jeg egentlig hadde sett frem til å få på flyet... Innen de 5 minuttene var gått var bagbeltet allerede i full sving, og like etterpå ruslet jeg og medreisende ut av BGO med bagasje og godt humør. Bag-venting tok toppen 7-8 minutter. Gir her DY (Norport) 2 poeng.

Kan likegjerne slenge med at dersom ikke DY hadde vært 10 min for tidlig, hadde vi faktisk ikke rukket en overaskende skjelden bussrute; 45 om jeg ikke tar helt feil, til Straume terminal. For ellers måtte vi tatt turen innom den altfor-stygge bystasjonen... Takker DY her for en effektiv reise! :) Om jeg ikke har regnet helt feil, lander DY denne gangen med en poengsum på 48 poeng. Med andre ord; å anbefale ved en grei pris! Og jeg må si: selvom DY landet på to poeng under utgangspunktet, var jeg godt fornøyd med effektiviteten! :)

SK280 KOMMER IMORGEN! :) (Og så beklager jeg surret i den første utgaven av rapporten! Man lærer dog mer av ris enn ros! :) )

Last edited:
Beklager, men opgav at læse videre efter få linier. Et godt råd er at benytte afsnitsdeling, hvilket gør det langt mere behagelig og lettere at læse.

Forstår dog heller ikke helt hvorfor winglets og helte på halen skal trække op eller ned på bedømmelsen af en flyvning, men hver sin smag...

Flyet var i luften 1 minutt etter avgang. Dette tranformerer jeg like gjerne direkte til poeng; -1 poeng.

Den må jeg si jeg ikke skjønte...du mener dere var i luften et minutt etter oppsatt avgangstid fra gate? Er det trekk at de kommer seg avgårde i tide?

Flyet var i luften 1 minutt etter avgang. Dette tranformerer jeg like gjerne direkte til poeng; -1 poeng.

Nå er det pushbacktid som er avgangstid, så dere må ha gått 5-10 minutter før rutetabellen.

Ellers er jeg enig med FlyHi - det er en lidelse å lese dette.

Noe jeg er opptatt av når jeg skal ut å reise med smågrisene til Service og Shuttle, er at de skal ha Winglets. Flighten min til barndomsbyen, DY606, hadde ikke dette. Det gir -5 poeng. Jeg har alltid et "spesialkrav" til DY når jeg skal ut å reise med dem, og det er at liveryen deres skal være "fullverdig". For å være det, må en aldri så liten helt sprayes på bakpå halen. Det hadde dog heller ikke flighten min. -2 poeng her.

Ga opp å lese etter 30 sek. Helt latterlig å trekke poeng for tingene du nevner her. :old

Hei Alle sammen! Jeg ser at rapporten er full av skriveleifer. Setter derfor igang å retter, og skal gjøre rapporten mer oversiktlig og "enklere" å lese. Beklager dette, men hadde veldig dårlig tid, og tenkte det var bedre å få ut noe enn å glemme det helt:/ Håper dere tar dere tid til det en gang til. Og så skal jeg se på disse poengene mine om de er utdelt på veldig dårlige måter eller ikke.. husk at alle har forskjellig smak/krav da. Del 2 av rapporten, delen med SAS altså, skal jeg prøve å sette av mer tid til :)

Hva med at moderator sletter tråden, og så skriver du delene på nytt? Det blir nok mer oversiktlig... :)

Sånn, da har jeg oppdatert DY-delen av rapporten. Håper den falt mer i smak! :)

Beklager, men opgav at læse videre efter få linier. Et godt råd er at benytte afsnitsdeling, hvilket gør det langt mere behagelig og lettere at læse.

Forstår dog heller ikke helt hvorfor winglets og helte på halen skal trække op eller ned på bedømmelsen af en flyvning, men hver sin smag...

Hva med at moderator sletter tråden, og så skriver du delene på nytt? Det blir nok mer oversiktlig... :)

Det er ikke nødvendig, det er allerede gjort. Håper det var bedre :)

Nå er det pushbacktid som er avgangstid, så dere må ha gått 5-10 minutter før rutetabellen.

Ellers er jeg enig med FlyHi - det er en lidelse å lese dette.

Ja, jeg ser dette ble surr :/ Dette er dog ikke en del av den oppdaterte rapporten!

Last edited:
Beklager, men jeg ser ikke helt poenget med denne rapporten. DY og SK er to forskjellige selskaper, og jeg tror vi alle skal være glad for det. Er dette et tilskudd i den absolutt evinnelige debatten "SK vs. DY" ?

Beklager, men jeg ser ikke helt poenget med denne rapporten. DY og SK er to forskjellige selskaper, og jeg tror vi alle skal være glad for det. Er dette et tilskudd i den absolutt evinnelige debatten "SK vs. DY" ?

Jeg mener nå at DY godt kan sammenliknes med SK, LH, AB, KL og hva det skulle måtte være. Alle er inneforstått med at det er forskjellige selskaper, men slike sammenlikninger gjøres da hele tiden (og det er svært sjelden at selskaper er helt like). Greit nok at konseptene er forskjellige, men det er jo mulig å inkorporere dette i sammenlikningen. Det er imidlertid viktig å være eksplisitt på hva man vurderer, så får leserne selv vurdere om man er enige i hva som gir poeng/trekk i poeng. Jeg ser frem til resten.

(Beklager mye venting, men en tenårings liv består av så mange uforutsetninger…)
Her kommer i alle fall del 2 av TR:

SK280 - 03 AUG 2010. 17:55 BGO - OSL 18:45. SETE: 07F (0 MEDREISENDE) B737-700 (705 ifølge LN-MOW).

Jeg spaserte inn på Flesland ca halv 5. Jeg liker å ha god tid på flyplasser jeg ikke er på så ofte, slik at jeg får ”utforsket” dem. Check-in ble gjort dagen i forveien, og da valgte jeg sete 7F. Først på programmet stod å få printet ut boardingkort og bag-teip. SK hadde plassert ut automater på i alle fall to områder på BGO, og jeg gikk til nermeste automat-område. Der virket kun 2 av de 4, og dette skapte litt kø. Gir derfor SAS 1 negtivt poeng her.

Etter print-out av både boarding-card og bag-teip på en brukervennlig automat, tuslet jeg videre til bag-drop, hvor det faktisk ikke var kø. Det var ikke mye kritikk å kunne gi her; droppen skjedde raskt og enkelt, men noen kunne gjerne limt på et aldri så lite humør på det trøtte fjeset bak skranken. Fingerprint er noe jeg liker hos SK, og alt som er med på å gjøre en reise enkelere, er selvsagt også poengverdig! 0,5 poeng.

Etter en mellomlang kø ved security kom jeg inn på et ”mini-anleggsområde” – noe de kalte avgangshall. Det passet veldig dårlig med ombygging på en allerede overfylt flyplass, særlig litt utpå ettermiddagen. Omgjøringene gjorde den nogenlunde dårlige oversikten over området hakket verre… Det er dog bra at Avinor har tenkt å gjøre noe med problemet med den kap.-sprengte terminalen, men likevel holder ikke et par nye malings-strøk her og der… Men nok om det og over til selve flighten!

Boarding skjedde vel ca 17:35 (ca 20 min før dep.). Finger-skanningen sparte meg for ventetid i den vanlige boarding-køen :). I likhet med flighten til DY, hadde heller ikke SK280 WL. -0,5 poeng :(. Alle kom seg for så vidt inn på flyet smoothly, men heller ikke på denne flighten fikk jeg noe ”velkommen om bord”. Minus 0,5 poeng. Som nevnt tidligere valgte jeg 07F som sete. Kan noen tenke seg hva slags ”uheldighet” det følgte med setet her? (Og 07A også). I så fall, les ikke resten av avsnittet (og prøv å finn ut hva slags uheldighet som befant seg her). Når jeg valgte 07A trodde jeg at jeg hadde valgt et sete jeg kunne være fornøyd med. På sete-kartet ved online-check-inn ble det vist et bilde over kabinen, og der hadde alle seter et vindu like forran seg. Kartet stemte dog ikke med virkeligheten. Radene var, akkurat som på alle andre flighter, lagt inn i kabinen uten hensyn til ”vindusplasseringene”. Det gjorde for så vidt ingen verdens ting, men det kabin-oversikten ikke viste, som det burde ha vist, var at det IKKE var vindu ved rad 7! Dette gjorde meg igrunn litt sur. Minus 0,5 poeng. Ellers var setene behagelige, men flyet viste noen tegn for aldring. Dog ikke verdt å trekke poeng her. Midtsetet, 07E, var tomt, og en ung business-mann okkuperte sete 07D. Pushback ble foretatt på klokkeslettet 17:55.

Siden jeg ikke hadde noe sete med vindu, fikk jeg ikke se ned mot sentrum/øyene og fjordene slik jeg pleier å gjøre ved dep/landing på BGO. Fikk med meg litt fra vinduet forran, men for å ikke virke som en nyskjerrig liten unge, ble det heller litt tid til SAS-magasinet. Magasinet var flott det, både masservis av unødvendige artikler og drøssevis av hudpleie reklamer… høydepunktet med selve magasinet var selvsagt faktaen ang SK. Det skulle det gjerne vært mer av. Men jeg må innrømme at jeg brukte litt tid på magasinet, så det slo ikke helt feil heller. 0,5 poeng.

Straks var det tid for servering. Vel framme ved rad 7 tok jeg til takke med en gratis kopp te (som sammen med gratis avisene SK tilbyr får 0,5 poeng (dog jeg ikke ønsket en avis)), og en fanta. Fantaen skulle betales for, og betalingen skulle vise seg å være den største nedturen på denne flighten. Jeg gav mitt VISA ELECTRON -kort til den noe aldrene damen (husk, jeg er 16år (under 18, og kan dermed ikke bruke ”vanlig kort”)). Bestillingen kunne ikke gjennomføres, fordi de ikke tok ELECTRON. Det irriterte meg. Jeg vet at jeg ikke kan kjøpe noe online, og jeg trodde at det var den eneste ”ulempen” med et slikt kort. I dag skulle det vise seg at å kjøpe noe om bord hos SK var en annen ulempe. ”Du får komme deg til banken å skaffe deg et nytt kort…” var uttalelsen fra flyvertinnen. Det kunne hun spart seg for, synes nå jeg. I stedet måtte jeg ta til takke med et ”glass” vann, ETTER at serveringen til ALLE andre var gjort. Da fikk jeg beskjed om å drikke raskt, for snart skulle vi dale ned mot OSL. Ikke service på sitt beste akkurat. Minus 1,5 poeng.

Det var vel noe spesielt med betalingsterminalen SK benyttet, siden det ikke kunne ta kortet mitt. Har aldri hatt noen problemer med det før… Synes likevel de burde ha en form for ”reserve”- eller ”backup”-terminal stående bak i flyet som et alternativ, slik at også folk under 18, som bruker kort og nedprioriterer kontanter, kunne fått kjøpt mat og drikke om bord! 1 poeng til meg selv for å komme med en god idé :p.

Før jeg avslutter må jeg ta med den berømte knyttneve-testen, som også her ble bestått. 1 poeng til SK her. Etter en liten sjekk på SAS egne sider, stod det at flyet mitt kom 5 minutter for sent. Jeg gir derfor 0,5 poeng i trekk. Til tross for det med fantaen, ruslet jeg ut av flyet med et smil om munnen. Bagasjen var klar til å hentes på båndet etter en kjapp tur på WC og utprint av en flytog-billett, med andre ord tok det ikke lang tid. 0,5 poeng her.

Med litt hoderegning ser jeg at jeg ender opp med å gi SAS 48,5 poeng på denne flighten. Ser dog at SAS kan få langt flere poeng av meg, dersom de fikser på kabin-kartet bed checkin, og på dette med kort-betaling. Ellers var vel SAS ok på denne flighten.

Last edited:
Jeg gratulerer Service med å være 0,5 poeng bedre enn Shuttle denne gangen! Dermed faller valget mest sannsynligvis på SK når jeg(vi) skal til Stockholm neste uke.

En faktor, som muligens er den ALLER viktigste for gjennomsnittspaxen, er prisen. Prisen har jeg ikke nevnt en eneste gang i denne TR'en, og det er nettopp av den grunn at jeg skal være rettferdig. Billetten med DY til BGO kostet 249 (349 etter bag + sete), og ble bestilt ca 2-3 uker før avreise. Returen med SK derimot ble kun bestilt 3 dager før avgang, og da sier det seg selv at man ikke kan rettferdiggjøre en sammenligning av slike priser. Prisen til SAS ble totalt sett 702 NOK om jeg ikke husker helt feil (672 for selve billetten).

Minner om at dette er min aller første trip report, og til tross for mange feil i den aller første delen av del 1, håper jeg dere setter pris på den :)
God kveld/natt!

Kreativ rapport, men litt merkelig. Noen av tingene du trekker poeng for er latterlige, som f.eks det med WingLets. Den viktigste faktoren, paa en tur, som tross alt ikke er mer en 50 min, er pris, og her kommer DY bedre ut i de fleste tilfeller. Derfor flyr jeg mest med DY, men pleier alltid aa sjekke prisene hos SK ogsaa.

Last edited:
Kreativ rapport, men litt merkelig. Noen av tingene du trekker poeng for er latterlige, som f.eks det med WingLets.

Det er ikke alle vurderingene og poenggivningen jeg vil si meg enig i, men så lenge alle slike rapporter vil innebære en viss grad av subjektivitet så er det vel greit nok så lenge man er klar på hva som gir/trekker poeng. Da kan man som leser evt lage sin egen korrigerte score (f.eks. uten trekk for manglende winglets osv.)

Back