TR debut, MOL-OSL-MOL

77W

Lima November
Hei!

Da er det tid for min aller første tripreport her på forumet! Flyturen ble foretatt 13. Oktober, men jeg har ikke hatt tid til å få skrevet før nå. SAS ned, og DY opp. Første turen min med Norwegian. Turen ble foretatt i forbindelse med en progsjekk jeg skulle fly. Jeg besto! :D Ble desverre ingen bilder, da jeg ikke tok med meg kameraet.

Leg 1, MOL-OSL:
SAS B735
LN-BRV
Sete 0A

Møtte opp på plassen ca. 0915, printet ut boardingkort siden jeg ikke fikk det ut hjemme. Valgte sete 07A. Men siden jeg er en hardbarska fly-entusiast, og planer om å bli pilot spurte jeg gatepersonellet (som jeg kjenner etter arbeidsuke i fjor), om de kunne spørre kapteinen om klappsete for meg. Security kontrollen gikk fint, og satt meg ned for å vente. Må si skuffelsen var stor når jeg så LN-BRV komme inn og parkere på gate 3. Gate-mannen spurte etter klappsete han, og klappsete ble det! Boarding begynte, og jeg ble møtt av en veldig hyggelig purser i døra. Presenterte meg, og ble vist inn til cockpit. Pushet på rute og takeoff gikk fint. Low pressure light i FWD tankene lyste opp i overhead, men kapteinen konkluderte med at det ikke hadde noe og si. Lysene sluknet etter kort tid. Det lyste også opp i IRS panelet, men jeg rakk ikke se det før lyse forsvant. Flyvningen fortsatte som normalt, og en svart kaffe ble inntatt på cruise, sammen med prating med pilotene. På approach ble vi omdirigert til bane 19L, pga at 19R ble stengt. Uten noe NOTAM! Som pilotene ikke ble så glade for, de kalte tilogmed opp tårnet for og kjefte. Vi landet ca. 10-15 min før rute. Takket pent for meg til begge pilotene, og forlot flyet som siste passasjer.

Inntok en matbit, før jeg tok turen bort til Gardermoen Flyklubb sine lokaler, hvor jeg skulle tilbringe resten av dagen. Progsjekk ble fløyet kl. 1630, og endte såvidt meg bestått. Måtte repetere sakteflyvning, og stigende/synkende sving. Etter å ha deltatt i 20 min på møtet i GMFLK, og en hyggelig prat med instruktøren min LN-ETI, ble jeg ble skysset bort til OSL terminalen igjen.

Leg 2, OSL-MOL:
DY B738
LN-NOE
Sete 08A

Security gikk fint, så da var det bare å finne gate og vente på flyet. DY endret gaten min hele tre ganger, men det gjorde meg ingenting. Boarding ble påbegynt tidlig, bordet flyet som en av de første i håp om klappsete. Presenterte meg for purser, og han skulle spørre for meg. Fant sete og etter en stund kom purser med den uhyggelige beskjeden, blankt nei. Jeg hadde sete ved siden av Espen Bugge Pettersen med et sete mellom oss, god plass! Vi pushet på rute.

Skinnsetene var veldig gode og sitte i, + for det til DY. Det var ikke noe servering, så ble sittende og se ut vinduet, fascinert av snøen i oktober. Vi landet hardt på RWY 25 i rute, kraftig oppbremsing og taxet inn til gate 4. Takket for meg til crewet, kom meg ut av flyet, inn i terminalen og ut igjen , møtte muttern og det var bare å kjøre hjem. Kom inn døra hjemme klokken 2345. Min tur med DY var over for denne gang, og jeg gleder meg til neste gang.

Det kan ha forekommet noen skrivefeil her og der, men håper det ikke stopper dere for og lese TR'en min. Kom gjerne med konstruktiv kritikk!

Takk for at du orket å lese igjennom! :)
 
Her er ingenting å kritisere såvidt jeg kan se. En særdeles flott deby kan man trygt konkludere med. Du gjør en ellers "kjedelig" innenriks tur om til noe som blir kjekt å bruke et par minutter på å lese gjennom. At du ikke har bilder er for meg et ikke problem, da teksten er bra skrevet. Keep up the good work!
 
Kjempefin debut dette. Spennende å lese om førstelegget. Du skriver godt og poengtert.

Lurer bare på hvorfor du ble skuffa over at det var LN-BRV?
 
Hyggelig reiserapport fra turen:)

Hvilket nummer skal vi gi klappsetet da? 0A og 0B er vel kaptein og styrmann. så da må de vel bli 0,5A eller noe sånt?
 
Dæven, var du kæpt'n himself talking? :colgate:
He he, var nok desverre ikke det. Vi kan si 0C da? :)

Kjempefin debut dette. Spennende å lese om førstelegget. Du skriver godt og poengtert.

Lurer bare på hvorfor du ble skuffa over at det var LN-BRV?
Takk for det! Jo.... Hvis jeg fikk klappsete, så får jeg ikke prate til pilotene uten å måtte skrike til dem, hvis de skal høre meg. Mic'en virker ikke i klassikerne. Ellers liker jeg ikke klassikerne noe særlig, bråkete, gamle og slitte maskiner.

Her er ingenting å kritisere såvidt jeg kan se. En særdeles flott deby kan man trygt konkludere med. Du gjør en ellers "kjedelig" innenriks tur om til noe som blir kjekt å bruke et par minutter på å lese gjennom. At du ikke har bilder er for meg et ikke problem, da teksten er bra skrevet. Keep up the good work!

Tusen takk! Det skal jeg love deg. :)

Takker for alle positive kommentarer, og håper på fler!
 
Takk for fin rapport fra brusbyen ! ;) De nye setene til DY er utmerkede. Det jeg savner hos DY er rett og slett servering. Jeg synes det kan være ok å ha muligheten for å kjøpe seg en øl. Håper på flere rapporter, enten det er fra sete 0A eller helt andre seter. ^_^
 
Takk for en god kommentar! Ja, må så det ble veldig kjedelig på turen opp. Å fly med DY til EVE, TOS eller lignende hadde aldri verden gått! :p Og de setene var rimelig gode å sitte i. ;)

Flere som vil kommentere?
 
Takk for en god kommentar! Ja, må så det ble veldig kjedelig på turen opp. Å fly med DY til EVE, TOS eller lignende hadde aldri verden gått! :p Og de setene var rimelig gode å sitte i. ;)

Flere som vil kommentere?
Med DY til EVE, TOS eller lignende er ikke det samme. Da har de servering. Det er kun på innenlandsruter under 1 time de ikke tar seg bryet med å trille ut trallen.
 
Det var godt å høre Hickok, men de burde nå tatt fram trallen allikevel på kortere turer da...
 
Hvordan var belegget? Har selv inntrykk av at SAS holder på å vinne kampen om passasjerene på Årø. Har i hvert fall sett slik ut når jeg har flydd DY og SAS. Noen som vet mer?
 
Hei FlightFrog!

Belegget var ca. 70 % ned, og ca. 60 % opp. SAS er i ferd med å ta tilbake passasjerene DY tok fra dem når de kom ja. :)
 
Fin debut. Hehe, SAS-piloter er seg selv lik, litt sutring må til før dagen er fullendt :)

Forøvrig er jeg uenig mtp classic, liker å fly med gamle travere! Selv om det blir litt styr på klapp, når den mic'en ikke funker som den skal.
 
Takk for rapport :)
Vil forøvrig gjøre deg oppmersom på at det er OSL som styrer hvilken gate flyene skal ha og ikke DY.
70% belegg på en -500 og 60% på en -800 var ikke så gale. Er ikke alle dager det er så bra på den overkapasitet ruten.
 
Takker så meget for alle kommentarer og håper på fler! :)

Takk for rapport :)
Vil forøvrig gjøre deg oppmersom på at det er OSL som styrer hvilken gate flyene skal ha og ikke DY.
70% belegg på en -500 og 60% på en -800 var ikke så gale. Er ikke alle dager det er så bra på den overkapasitet ruten.

Takker for infoen, lært noe nytt da! :)

Overkapasitet og overkapasitet... Har nå sett til tider fulle fly med SAS da...
 
Back
Top