• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Tower Air GEN-MIA 1/3-91

Eirik

Livsnyter
Medlem
Er det noe nettsted eller gamle Gardermoen-logger som kan fortelle hvilken 747 som fløy FF-046 GEN-MIA 1/3 og FF-047 MIA-(ARN)-FBU 8/3-1991 ?
Har resonert meg fram til at det var en 747-100, da -200 ennå ikke fløy passasjerer for Tower på det tidspunkt ifølge Planespotters.
Hadde vært humor å finne ut hvilket individ, om ex. Pan Am osv. :cool:
 
Last edited:
Er det noe nettsted eller gamle Gardermoen-logger som kan fortelle hvilken 747 som fløy FF-046 GEN-MIA 1/3 og FF-047 MIA-(ARN)-FBU 8/3-1991 ?
Har resonert meg fram til at det var en 747-100, da -200 ennå ikke fløy passasjerer for Tower på det tidspunkt ifølge Planespotters.
Hadde vært humor å finne hvilke ut individ, om ex. Pan Am osv. :cool:

Riktig at det var en -100 serie og på den tiden var det bare en håndfull fly, utslitte Pan-Am og TWA, samt en Braniff, tror den ble kalt Big Al, eller Big Orange.
Eneste måten å finne ut er vel å spørre på FB gruppa for ex Tower Air crew og ansatte.
Det var før min tid, jeg jobbet der fra 1994 til 1999.
 
Riktig at det var en -100 serie og på den tiden var det bare en håndfull fly, utslitte Pan-Am og TWA, samt en Braniff, tror den ble kalt Big Al, eller Big Orange.

Kjært barn har mange navn, Big Orange, The Great Pumpkin. Var vel ingen som hadde så god utnyttelse av en 747 som Braniff i en periode. Var i lufta omtrent hele døgnet.
 
Kjært barn har mange navn, Big Orange, The Great Pumpkin. Var vel ingen som hadde så god utnyttelse av en 747 som Braniff i en periode. Var i lufta omtrent hele døgnet.

Ja, tror N nummeret var 601FF.
(FF er Tower Air Airline code, vi mente det sto for Fort Fumble)

Den ble hugget på en apron vet et netting gjerde til gata, mange som tok bilder som ble publisert, og mange som gråt..Den ble mindre hver dag, gikk vel på motorsag og slegge med bitene kjørt bort i lastebiler. Not for the faint of heart..:cry:
 
Riktig at det var en -100 serie og på den tiden var det bare en håndfull fly, utslitte Pan-Am og TWA, samt en Braniff, tror den ble kalt Big Al, eller Big Orange.
.

Noen som vet/husker om en kunne kjøpe billett direkte fra Tower Air, eller om alt var via Tjæreborg ?
 
Eneste måten å finne ut er vel å spørre på FB gruppa for ex Tower Air crew og ansatte.
Det var før min tid, jeg jobbet der fra 1994 til 1999.

Ikke noe napp hos Tower ennå, ligger det noe logger fra Gardermoen/GEN fra 1992 ute på nett, eller noen med tilgang til noe ?

Men fant denne:
 

Attachments

  • 96012408_10156238330113039_8930574856336965632_o.jpg
    96012408_10156238330113039_8930574856336965632_o.jpg
    116.3 KB · Views: 139
Ikke noe napp hos Tower ennå, ligger det noe logger fra Gardermoen/GEN fra 1992 ute på nett, eller noen med tilgang til noe ?

Men fant denne:

Ser på avis klippet av skipperen var Jim Zack, fløy med han flere ganger, han var Nr. 2 på senioritetslisten, helt til Nr. 1 dukket opp på kvelden får å ta nattruta til Tel Aviv drita full. Da ble Jim Nr. 1. :colgate:
Aldri kjedelig å jobbe i Tower Air, var der i 7 år, første 18 måneder som styrmann, deretter skipper helt til slutten.
Dem ekspanderte altfor fort, akkurat som Norwegian.
Grei plass å jobbe, veldig variert, vi hadde både passasjer fly og laste fly og fløy både sivilt på faste ruter og på charter samt fløy mye for militæret, troppe transport på Japan, Korea og Balkan landene.
Også mange religiøse charter som Hadj hvor Muslimene må til Mekka, rabalder uten like med 500 pax ombord som aldri have vært på et fly før og ante ikke hvordan man bruker et toalett, husker en pax som bygget en pyramide på lokket, huttetu.:cry:
 
Back
Top