• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Tower Air 747 på FBU

Re: Tower Air 747 på FBU

Den hørte vi helt fra Asker og inn :) Husker Concorden godt for da lekte jeg med Isak i tårnet og jeg stod ute på terrassen. Den lå på ett par-tre tusen fot over FBU og dro innover mot Grefsenkollen og til Gardermoen.

Tower Air var det største jeg hadde sett på FBU og jeg var livredd for at de ikke klarte å ta av!

Den råeste opplevelsen derimot mener jeg var en KC 135 som tok av fra Øst. Den blåste ned gjerdet mot Torvøya og var airborne like før det var slutt. Da stod jeg i 3 etasje på Fornebu Hovedgård som familien hadde den gang med telefonkontakt med Falcon fra OPS'en på FBU som anbefalte meg å titte ut av vinduet litt. Maken til takeoff har jeg aldri sett!
 
Last edited:
Re: Tower Air 747 på FBU

Husker ennå opplevelsen av å se et stoort, for meg ukjent fly komme inn for landing en nydelig sommerdag, jeg var nettopp kommet ut av en DC-9 da dette imponerende flyet nærmet seg, så etter hvert og etter landing at det hadde 3 store motorer og tilhørte det amerikanske selskapet TWA.

Den reiste jeg til New York med sommeren etter. Det må ha vært i august 1990. Mellomlanding på Arlanda, så mulig den hadde vektbegrensninger?
 
Den gikk såvidt jeg husker alltid i trekant, så det var nok årsaken. Ingen vektproblemer fra GEN.
 
Back
Top