Tower Air 747 på FBU

Re: Tower Air 747 på FBU

Den hørte vi helt fra Asker og inn :) Husker Concorden godt for da lekte jeg med Isak i tårnet og jeg stod ute på terrassen. Den lå på ett par-tre tusen fot over FBU og dro innover mot Grefsenkollen og til Gardermoen.

Tower Air var det største jeg hadde sett på FBU og jeg var livredd for at de ikke klarte å ta av!

Den råeste opplevelsen derimot mener jeg var en KC 135 som tok av fra Øst. Den blåste ned gjerdet mot Torvøya og var airborne like før det var slutt. Da stod jeg i 3 etasje på Fornebu Hovedgård som familien hadde den gang med telefonkontakt med Falcon fra OPS'en på FBU som anbefalte meg å titte ut av vinduet litt. Maken til takeoff har jeg aldri sett!

Last edited:
Re: Tower Air 747 på FBU

Husker ennå opplevelsen av å se et stoort, for meg ukjent fly komme inn for landing en nydelig sommerdag, jeg var nettopp kommet ut av en DC-9 da dette imponerende flyet nærmet seg, så etter hvert og etter landing at det hadde 3 store motorer og tilhørte det amerikanske selskapet TWA.

Den reiste jeg til New York med sommeren etter. Det må ha vært i august 1990. Mellomlanding på Arlanda, så mulig den hadde vektbegrensninger?

Den gikk såvidt jeg husker alltid i trekant, så det var nok årsaken. Ingen vektproblemer fra GEN.

Back