Har noen runder i Toscana å se tilbake på,ja.Og med glede!
Firenze er flott,men litt dyr å overnatte i hvis man skal bo sentralt.Utover mot kysten kommer man først til Lucca.Flott by med en bred bymur rundt hvor man kan spasere,slappe av på en benk i skyggen eller spise en medbrakt picnic.Kiosker fins det også der oppe.
San Gimignano er nevnt.Særegen by med en del høye tårn.Jeg bor alltid på Hotel Leon Blanco midt på piazza'en i sentrum.Ristorante Dorandó er verdt et besøk.
Siena er utrolig flott! Jeg bor på Hotel Duomo hver gang. Flere gode restauranter.
Montalcino med vinen Brunello.Et besøk på borgen med vinsmaking anbefales! Sist jeg var der,var det en norsk pike bak disken.
Montepulciano er flott.Kjør helt til topps og parker.Hotel Duomo er bare noen skritt unna.Her heter vinen Vino Nobile. Merk vinen Montepulciano d'Abruzzo har ingenting med denne byen å gjøre.
Lenger sør kommer man til Pitigliano.Særegen by på en steil klippe.Eneste overnattingssted ligger rett utenfor byporten.
Videre ut mot kysten kommer man til Monte Argentario med småbyene Porto Ercole og Porto Santo Stefano. Selv pleier jeg å bo i Cala Piccola på Hotel Torre della Cala Piccola.Dyrt,men deilig! Det går ferger ut til Isola del Giglio.Verdt en dagstur med lunsj.
Ikke Toscana,men ikke langt unna Lucca: Portovènere og Grand Hotel Portovènere.Ta gjerne endagstur med båt til Cinque Terre som ligger langs Liguria-kysten.5 bittesmå landsbyer med hvert sitt særpreg:Riomaggiore,Manarola,Corneglia,Vernazza og Monterosso al Mare.
Midt i Chianti Classico-land: Prøv Radda in Chianti og bo på Palazzo Leopoldo.Spis middag på "La Perla del Palazzo".
Har lest bøkene til Frances Maye,"Under the Tuscan Sun" og "Bella Tuscany",så det er blitt en tur til Cortona også.Flott by med flott utsikt.Jeg bodde godt og billig på hotellet rett utenfor byporten.Tjukt av amerikanere.På godt og vondt.Mangelen på MacDonalds ble kommentert høylytt til enhver tid.
Andre steder: Monteriggioni hvor man spiser lunsj.Torre del Lago ved kysten.Arezzo nær Cortona.Og...og...og... Bare dra ivei og fin dine egne perler!

ld :ITA