TOS Tromsø lufthavn Langnes

putzmeister

ScanFlyer Dusty
TOS Tromsø lufthavn Langnes

Det ble en velykket ferie i Tromsø, Ringvassøy og litt Balsfjord i år.
Selvsagt ble det litt tid til spotting på ENTC også.

IMG_0308-1.jpg

IMG_0316.jpg

Takket være ei tålmodig søster ble det bilder av denne Antonov AN-24.
Aeroflot Nord ble som kjent nektet å fly til norge, og dette er en av de siste turene for selskapet i denne omgang.

IMG_0178-1.jpg

Utsikt fra min søsters terrasse på Gimle... Like ved sykehuset.

IMG_0521.jpg

IMG_0555.jpg

IMG_0635.jpg

Hva denne har hengende under buken hvet ikke jeg.

IMG_0674.jpg

LN-OLS var innom en liten tur.

IMG_0721.jpg

Widerøe gutta hadde noen fine innfyvninger...

IMG_0817.jpg

IMG_0861.jpg

Det ble beklagelig vis noe motlys utover kvelden

IMG_0922.jpg

LN-TOS på TOS...

IMG_1050.jpg

Denne var ikke særlig glad for å se meg.

IMG_0439.jpg

Eneste bildet jeg klarte å få av Q-400

IMG_1097.jpg

Denne var innom en tur

IMG_1078.jpg

IMG_1072.jpg

denne 737-500 var innom.

IMG_1092.jpg

Så litt historie, dette er den opprinnelige hangarden på Skattdøra lufthavn. Det var der all luftfart foregikk før Langnes ble åpnet. Muren i forgrunnen ble kalt splint muren.... http://www.skattora.com/

Vel, det var det. Håper dette faller i smak.

MVH
Stein Olsen

Last edited:
Re: TOS Tromsø lufthavn Langnes

Flotte bilder! Synd at det ikke blir saa mye AN-24, syntes de er veldig kule. Smaa korte bulldogg fly.. hehe

Ai ai, fantastisk flotte bilder! Spesielt av den måsen (som vi kaller måker for her i nord).

Kjempefine bilder, er ikke motlys - men midnattsol ;)

Fine bilder, du var jo heldig med Antonoven! Jeg satt nylig og venta og venta på takeoff, men det var samme dagen som de fikk flyveforbud.... :skep

Ai ai, fantastisk flotte bilder! Spesielt av den måsen (som vi kaller måker for her i nord).

Øh, gjør vi det? Æ sir da måse :)

Trur du misforstod litt her. Det står at vi her i nord kaller måker for måser! Ikke helt ordrett slik det står ovenfor men du skjønne sikkert!:) Sørpå sier de jo snømåke og mener spade, her nord kaller vi en spade en spade! Men nok OT, skal kommentere bildene også.
Ellers så var det flotte bilder fra en flott plass. Jeg er innom denne (spotter)plassen i ny og ne jeg også. Men det er mye mere fugler å se der enn andre flyspottere for å si det sånn. Fin serie som viser det vi har innom her, de siste er vel litt sjeldnere her. Antonoven har løftet nesehjulet ser jeg, de bruker å gjøre det tidlig i takeoffrun'en sin. Blir å savne den hvis de ikke blir å gjenoppta flyvningene sine. "Bombeflyet", altså Fly Taxi Nord sin LN-ABZ flyr på oppdrag for NGU.

Jeg er innom denne (spotter)plassen i ny og ne jeg også. Men det er mye mere fugler å se der enn andre flyspottere for å si det sånn. "Bombeflyet", altså Fly Taxi Nord sin LN-ABZ flyr på oppdrag for NGU.

Sant så sant. Dog er jeg alltid litt nervøs for at det skal være noen der, litt flaut å komme som ungjente med bikkje på slep...

NGU som i Norges Geologiske Undersøkelse? Interesting! :D

Fine bilder dette! Synes de bildene med motlys ble riktig så fine jeg :)

Nei, det heter måke
Btw, flotte fine bilder av fly som ikke er så ofte her i sør (bortsett ifra WDU, så klart)

Sant så sant. Dog er jeg alltid litt nervøs for at det skal være noen der, litt flaut å komme som ungjente med bikkje på slep...

NGU som i Norges Geologiske Undersøkelse? Interesting! :D

Polaris: Ja NGU som i Norges Geologiske Undersøkelse. Fly Taxi Nord har fløyet oppmåling ute i havet i 4 år. Står litt å lese her:"Taxi med propell":http://www.nordlys.no/nord24/vekstinord/article3872003.ece
Neida det er ikke noe å være nervøs for! Hadde bare vært artig å treffes engang, og hunden du har ser jo snill ut!:)
Putzmeister: Lurer på om du kjørte en sølvgrå bil? Det var eneste bil som jeg så der mens jeg var der.

Last edited:

Hei LN-MEH, nei jeg lånte min søsters grønne SAAB 9000. Forøvrif så jeg ingen flyvende SAABer på TOS:lol:

MVH
Stein Olsen

Stilige bilder. Likte særlig bildet av LN-WFS. Men hvilke ruter benyttes -300 på så langt nord?

Stilige bilder. Likte særlig bildet av LN-WFS. Men hvilke ruter benyttes -300 på så langt nord?

Tromsø - Alta
Alta - Tromsø
Tromsø - Lakselv
Lakselv - Tromsø
Tromsø - Kirkenes
Kirkenes - Tromsø
Tromsø - Evenes
Evenes - Tromsø
Evenes - Bodø
Bodø - Evenes

i hovedsak, men disse kan også bli flydd av -100 hvis en av -300'ene har snag

Hei,

Det som henger under buken til LN-ABZ er nok et magnetometer, er en fordel å taue det et stykke bak flyet når de foretar målinger siden flyet er av metall.

Eders
Knut Erik
(Geofysiker)

Back