• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Torps fremtid ??

Replying to Topic 'Torps fremtid ??'

http://www.scanair-forum.net/forums/read.php?TID=12212

Slik jeg har forstått det, er det ett stort "problem" med å flytte terminalen til den andre siden. Det området hører så vidt jeg vet, til Stokke kommune, mens den nåværende terminalen ligger i Sandefjord kommune. Stokke vil gjerne ha inntektene fra flyplassen, mens Sandefjord vil beholde de.... Det ska`kke værra lett!

IMM

Jeg føler meg fristet til å forenkle de infløkte planene som presenteres her:

La jernbanen ligge der den er. Bygg ny stasjon omtrent der hvor Råstad stasjon ligger eller kanskje litt lenger nord. Lag en kommunikasjonsløsning (en flott tunnel med rulletrapper/transportbånd) derfra og opp/bort til nåværende terminal. Da slipper man de ekstra kostnadene ved å drive to terminaler på en flyplass med så få passasjerer.

Utbyggingen ville bli mye billigere enn å bygge på østsiden, for ikke å snakke om å flytte jernbanetraseen.

En annen sak er om Lufthavnen virkelig ønsker økt bruk av tog til Torp. Som kjent må lufthavner som betjenes av lavprisselskapene håpe på å store inntekter fra parkering. Ryanair vil ikke betale mye for å bruke Torp.:p

Originally posted by GF1

La jernbanen ligge der den er. Bygg ny stasjon omtrent der hvor Råstad stasjon ligger eller kanskje litt lenger nord. Lag en kommunikasjonsløsning (en flott tunnel med rulletrapper/transportbånd) derfra og opp/bort til nåværende terminal. Da slipper man de ekstra kostnadene ved å drive to terminaler på en flyplass med så få passasjerer.

Utbyggingen ville bli mye billigere enn å bygge på østsiden, for ikke å snakke om å flytte jernbanetraseen.

En annen sak er om Lufthavnen virkelig ønsker økt bruk av tog til Torp. Som kjent må lufthavner som betjenes av lavprisselskapene håpe på å store inntekter fra parkering. Ryanair vil ikke betale mye for å bruke Torp.:p
Dette høres MEGET fornuftig ut. Skulle ønske at politikerne og lufthavnledelsen kunne lese dette !

Genialt!
Man kunne hatt et minitog mellom Råstad og Torp. Av typen man ser for eksempel på Gatwick. Ubemannet tåg som går frem og tilbake hele tiden. Det hadde vært noe det!

Originally posted by GF1

Det er vel også noen politikere som har lansert Råstad som et alternativ, men uten foreløpig å ha fått det helt store bifallet.
Flytting har forøvrig vært diskutert for noen år siden også, ifølge lufthavnsjefen på NRK Østafjells-sendinga i kveld. Fjeld sa at de hadde analysert kostnadene og kommet til at det ble altfor dyrt. Hvor langt er det fra Råstad stasjon til terminalen egentlig?

Interessant synspunkt det med parkeringsinntektene, forresten!

ikke er det særlig billig å parkere på Torp heller...:naughty:

Strengt tatt ikke spesielt billig å parkere på noen av de store flyplassene. Blir spennende å se hvordan Torp utvikler seg, plassen begynner jo å få en viss størrelse nå, både areal- og trafikkmessig.

Ja, dessverre !!!!!! Tror Torp er i ferd med å sakte men sikkert gli vekk fra det eierne og administrasjonen tidligere har sagt: " at Torp skal være lokalmiljøets flyplass". Kort vei, rimelig parkering f.eks. osv. osv. Det er bare festtaler. De er på full fart på alle fronter på vei til å etablere seg som en større komersiell flyplass som vil suge penger der penger suges kan.:naughty:

Ikke enig.
Jeg synes Torp fortsatt er en liten, enkel, oversiktlig og grei flyplass. Og selv om den bygges ut, vil det være langt igjen til det er en storflyplass. i mine øyne er Torp en veldig passasjervennlig flyplass. Og som en liten bonus, har du flott utsikt over flyoppstillings plassen og rullebanen fra kafèen. Det er mange som liker å sitte ned å ta en kaffe eller matbit mens de ser fly går opp og ned. Ikke alle liker å stå på ansatteparkeringa hele dagen med telelinsa klar ;)

Originally posted by EB
ikke er det særlig billig å parkere på Torp heller...:naughty:

Nå er det riktignok ganske lenge siden jeg stod i parkeringshuset på Torp, men jeg minnes at jeg betalte 65 kroner døgnet. Ikke mye å si egentlig, P-huset på OSL er adskillig friskere prissatt. Dessuten er korttidsparkeringen på Torp også vesentlig billigere enn ditto på OSL.

Det er ikke store forskjellen på parkeringsprisene på Torp og ENGM såvidt jeg kan huske. Har parkert ei uke av gangen på begge steder, og mener å huske at jeg betalte omkring 500 kroner hvert sted (+- en femtilapp).
Personlig betaler jeg forøvrig gjerne mer for å parkere på Torp enn på ENGM. Det er stor forskjell på å ha to timers kjøring hjem og en halvtime ...;)

Back