Torp stengt, KLM av banen.

rampen

ScanFlyer Silver
Torp skal være stengt, etter som et KLM fly skal ha sklidd av rullebanen ved taxing. Noen som vet mer?
 
Ser nå fly ta av og lande der borte, så de åpnet vel fort igjen.
Ble noen runder på Widerøe tidligere på dagen, men tok ikke lange tiden før han slapp ned.
 
To landinger så hadde piggene vært borte :)

...og masse fremmedlegemer som ville suges inn i motor, skade hydrl. slanger, kabler m.m. + støvsuging av rullebane etter hver landing = forsinkelser

Foreslår Biltemas hurtigkjettinger som taes av når flyet er klar til å gi gass for take-off :up:

Men strøsand er vel den ultimate løsning.... Skal vel ikke være så glatt som på fortauene rundt om i enkelte byer fortiden :angry: .
 
...men strøsand brukes i massevis. Den er av typen som har ekstra skarpe kanter. Hadde samme type sand blitt brukt på veien, hadde ikke bilene sett ut:)

Man kan også legge ut fastsand. Sand, iblandet varmt vand.
 
...men strøsand brukes i massevis. Den er av typen som har ekstra skarpe kanter. Hadde samme type sand blitt brukt på veien, hadde ikke bilene sett ut:)

Man kan også legge ut fastsand. Sand, iblandet varmt vand.

Bilene ser jo ikke ut fra før av grunnet saltsørpa...

Hva er det som er vanlig på flyplasser for å holde bakken klar for is?
 
Man bruker et kjemikalieprodukt som heter Aviform. Den finnes i flytende form(til å fjerne tynn is), eller i granulatform(til å fjerne tykkere issåler).

Legger man flytende Aviform på tykk is, kan man fort få et problem. Væsken klarer ikke smelte isen, og man ender opp med svært glatt, og våt is.

Men, det er ikke uvanlig med is på rullebanene, hele vinteren.

http://www.airport-technology.com/contractors/deicing/addcon/
 
Last edited:
Back
Top