• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Toronto på 60-tallet - Med rund terminal

Someone

Moderator
Medlem
Toronto på 60-tallet - Med rund terminal

I tillegg til den kjente terminal på CDG, forsøkte også Toronto seg med et forsøk med runde terminal på 60-tallet. Dog ikke like spektaktulær som CDG 1, men også har ble kun 1 bygget: Aeroquay 1, selv om planen var 4 slike, hver med kapasitet på 3,2 millioner passasjerer. Selv om en rund terminal har sine fordeler så gikk også de bort fra konseptet, så da gamle terminal 2 (som nå er revet) stod klar noen år siden var den av mer konvensjonell karakter


Flere historiske bilder i artikkelen her:

https://www.airporthistory.org/blue...earson-could-have-looked-completely-different

Når jeg ser på Google Maps, ser det ut som man fortsatt kan se avtrykket av "smultringen" mellom to av pirene på nye terminal 1
 
Re: Toronto på 60-tallet - Med rund terminal

Husker godt denne terminalen. Man kunne faktisk kjøre bil helt opp til taket av parkeringshuset og dette var som nevnt i artikkelen et yndet sted for "flytittere" eller -spottere som de nå så fint heter. Jeg hadde mange fine timer der i '70 til '90 årene...

Scooter01
 
Re: Toronto på 60-tallet - Med rund terminal

Planen var jo et parkeringshus midt i hver «smultring»
 
Back
Top