Tore Henki Holm Hansen saksøker Bjørn Kjos

Re: Tore Henki Holm Hansen saksøker Bjørn Kjos

For det andre, så er det et absolutt krav ved norid.no at mann avlegger erklæring om at mann med viten ikke krenker en annen virksomhet ved å ta ibruk det utvalgt domenenavnet, hvor i dette tilfellet, var det hele hensikten ved å raske til seg domenenavnet, akkurat som du beskriver, for at det ikke skulle oppstå "misforståelser/sammenkoblinger".
Det var jo nettopp derfor jeg ga ham tilbudet om å kjøpe meg ut?
Jeg kunne jo ikke ane hva slags kjøter han egentlig er?

Joda men dårlig business skikk er vel ingen kriminell handling, ufint ja, men ikke kriminelt.. Og når man driver et flyselskap allerede og tar domenenavnet norwegianairlines.no som domenenavn, føler det ikke er uhørt og "insane" at han registrerte dette navnet på seg selv. Og dermed ikke brøyt noen som helst av norid sine regler, da skulle han heller ikke fått registrert norwegian.no som domene fordi det er over 600 bedrifter som har norwegian i navnet sitt, hvis jeg leste riktig litt tidligere i denne posten.. Men du har jo også tilbudt han å kjøpe deg ut av et firma han egentlig ikke trengte, alt han ville ha var jo domenenavnet som nevnt over.. og det var jo som sagt ikke registrert på noen.. men som sagt dette er mitt syn på saken

Husk dere som deltar i debatten at det er et skille mellom sivile saker og straffesaker. Eksempelvis er det ikke nødvendig å ha foretatt seg noe kriminelt for å bli idømt erstatningsplikt.

Spennende sak, dette. Det skal bli artig å følge den videre saksgangen og eventuell dom i saken. Tør jeg spørre hvilket advokatfirma/advokat som representerer dine interesser, Hansen?

Jeg har vel en svak følelse av at Kjos, som selv er advokat, og er medeier i et advokatselskap, har sjekket opp disse tingene på forhånd, og har sitt på det tørre. Skulle jeg satt penger på noen i denne saken, ville jeg nok lånt på huset, bilen, bikkjer og alt annet som kan pantsettes, og satt penga på Kjos :D

Litt utenom denne saken, så har Kjos vist, og selv innrømmet, at han er forholdsvis rusten når det kommer til utøvelse av advokatvirksomhet. Men det kan jo meget godt tenkes at han har hentet inn kyndig bistand. Noe annet ville egentlig forbause meg.

Husk dere som deltar i debatten at det er et skille mellom sivile saker og straffesaker. Eksempelvis er det ikke nødvendig å ha foretatt seg noe kriminelt for å bli idømt erstatningsplikt.

Spennende sak, dette. Det skal bli artig å følge den videre saksgangen og eventuell dom i saken. Tør jeg spørre hvilket advokatfirma/advokat som representerer dine interesser, Hansen?

Han er en tidligere dommer ved navn Amir og har et meget godt renome, og jeg føler at jeg får den riktige veiledning i denne vanskelige saken.
Kjos på sin side nekter selvfølgelig å svare på hans skriftelige anmodning, ei heller når VG forsøker å kontakte ham for hans kommentar.
Han ønsker selvsagt ikke stå frem offentlig og måtte forsvare dette skitne trikkset for åpen scene?
Han vil heller gjemme seg bak rettslig flisespikkeri ved domstolen når det kommer så langt.

Joda men dårlig business skikk er vel ingen kriminell handling, ufint ja, men ikke kriminelt.. Og når man driver et flyselskap allerede og tar domenenavnet norwegianairlines.no som domenenavn, føler det ikke er uhørt og "insane" at han registrerte dette navnet på seg selv. Og dermed ikke brøyt noen som helst av norid sine regler, da skulle han heller ikke fått registrert norwegian.no som domene fordi det er over 600 bedrifter som har norwegian i navnet sitt, hvis jeg leste riktig litt tidligere i denne posten.. Men du har jo også tilbudt han å kjøpe deg ut av et firma han egentlig ikke trengte, alt han ville ha var jo domenenavnet som nevnt over.. og det var jo som sagt ikke registrert på noen.. men som sagt dette er mitt syn på saken

Det finnes som sagt over 700 bedrifter med Norwegian i firmanavnet, men kun 3 i forbindelse med flyselskap, hvor det tredje er det nye i Harstad som har valgt å knele for Kjos og bytte navn.
De har simpelten hveren tid eller resurser under oppstarten til å engasjere seg mot en økonomisk kjempe som Bjørn Kjos, og vil heller fokusere på å få flyene i lufta, hvilket er meget forståelig.
Og det står faktisk i regelverket til norid.no at mann må erklære at mann ikke med viten krenker en annen virksomhet ved å ta ibruk det utvalgte domenenavn.
De sjekker selvsagt ikke; Det blir opp til den enkelte å vudere sin egen situasjon eller klage inn opplagte overgrep, hvoretter saken avgjøres enten internt eller rettslig, slik som i dette tilfellet.

Jeg forstår at du ikke følger med i timen

Jeg innrømmer glatt at jeg ikke aner noe som helst om deg utover det som stod i artikkelen til P4.

Uansett var den siste kommentaren saken irrelevant, så jeg tok den vekk. Beklager at jeg nevnte det.

Dette forklarte jeg for bare noen minutter siden, at domenenavn hadde liten eller ingen betydning under tiden jeg drev min virksomhet mellom 1990-93, og fallt meg derfor heller ikke inn etter jeg kom tilbake til Norge i 2004.
Dette var noe som utviklet seg kraftig under mitt 7 årige fravær, hvilket da Kjos utnyttet for å kneble alle mine fremtidige reiseprodukt, heller enn å betale en liten slant for å overta hele selskapet, med domenenavn og det hele.

Etterpåklokskap......? Har man da rett på erstatning.....?

Og det står faktisk i regelverket til norid.no at mann må erklære at mann ikke med viten krenker en annen virksomhet ved å ta ibruk det utvalgte domenenavn.

På den andre side har man også lov til å registrere domenenavn for å beskytte egne forretningsinteresser.

Created betyr "created", ikke overført til en annen.

.no er, eller har vært, litt spesielt (det foregår noen endringer i regelverket i øyeblikket og jeg har ikke helt oversikt over hva som skjer), men status per 2004 mener jeg at jeg har rimelig god kontroll på. Og om ikke noe har endret seg i det aller siste, overføres ikke .no-domener. De slettes og gjenopprettes. For de involverte fremstår det som en detalj, men det vil innebære at "created" ikke nødvendigvis gir hele sannheten.

Et eksempel er storebrand.no:

http://www.domeneshop.no/whois.cgi?session=baf607d61028fde0

Ifølge whois opprettet i 1999, men slik så www.storebrand.no ut i 1996:

http://web.archive.org/web/19961223050819/http://www.storebrand.no/

Etterpåklokskap......? Har man da rett på erstatning.....?

Det er ikke snakk om etterpåklokskap.

Jeg bare vurderte det dit hen at det var ingen behov for å registrere domene når jeg trodde jeg var under seriøse forhandlinger om overtagelse av firmaet.

Hele verden tror dere heter Norwegian Airlines, og både reisebyrå og privat personer over hele verden får faktisk opp sidene til Nprwegian nor de slår opp norwegianairlines.no inn på pc'ne sine, så hva sitter jeg igjen med?

Hvor Kjos på toppen av det hele truer meg med rettslig pågang om jeg våger å markedsføre mine egne reisemål under mitt eget firmanavn på nett?

Har han ikke da faktisk rasket til seg adskillig mere enn kun et "uskyldig" domenenavn?

Og faktisk ødelagt enhver mulighet for meg å drive forretning under mitt eget navn?

På den andre side har man også lov til å registrere domenenavn for å beskytte egne forretningsinteresser.

Og nettopp derfor har jeg valgt å gå rettens vei for å få en avklaring på nettopp dette punktet.

Det er snakk om mere enn bare å beskytte egne forretningsinteresser her; Med sin trussel om rettslig pågang om jeg våger å markedsføre mine egne reisemål under mitt eget firmanavn på nett, har han faktisk kneblet enhver mulighet for meg å drive forretning under mitt eget firmanavn idag, så han har rasket til seg adskillig mer enn kun ett "uskyldig" domenenavn i dette tilfellet.

Det er ikke snakk om etterpåklokskap.

Jeg bare vurderte det dit hen at det var ingen behov for å registrere domene når jeg trodde jeg var under seriøse forhandlinger om overtagelse av firmaet.

Så hvis jeg hadde registrert domenet på meg selv på samme tidspunkt hadde det vært ok? Domenet lå jo fritt ute til salgs for alle og enhver

Med sin trussel om rettslig pågang om jeg våger å markedsføre mine egne reisemål under mitt eget firmanavn på nett, har han faktisk kneblet enhver mulighet for meg å drive forretning under mitt eget firmanavn idag, så han har rasket til seg adskillig mer enn kun ett "uskyldig" domenenavn i dette tilfellet.

Og grunnen til det er ikke noe som slutter på .no, men at NAS (ifølge seg selv) har varemerkebeskyttet "Norwegian", hvilket skulle gjøre det rimelig umulig å markedsføre noe som helst som har med fly, bank eller mobiltelefoni å gjøre under navn som kan forveksles med nevnte flyselskap uansett firmanavn, domenenavn eller hva det måtte være. Det gir også tyngde til NAS når de skal argumentere for at de har rettmessige interesser i norwegianairlines.no. Det kan endatil brukes til å hevde at det ville vært du som krenket deres rettigheter om du hadde eid det og brukt det.

Som en digresjon kan nevnes at for en hel del år siden gikk McDonald's til sak mot en skotte med en fish-and-chips-campingvogn i en liten norsk by uten McDonald's-restaurant fordi han brukte etternavnet sitt på sjappa. Som du sikkert har gjettet, het han nettopp McDonald (eller var det muligens MacDonald).

Så hvis jeg hadde registrert domenet på meg selv på samme tidspunkt hadde det vært ok? Domenet lå jo fritt ute til salgs for alle og enhver

Som nevnt tidligere, var jeg ikke klar over hvilken betydning et domenenavn hadde etter 7 års samfunnsfravær, og satset på at jeg hadde å gjøre med en redelig forretningsmann.

Beklager men jeg er drittlei dette flisespikkeriet.

Jeg er ingen advokat så jeg overlater til domstolen å vurdere saken basert på de argumenter min advokat har klare på disse spørsmål; Jeg som menigmann må bare knele for de av dere som muligens har liggnende svin på skogen og er kanskje mer opptatt av å forsvare egne gjerninger i det fortrufne enn å se hvordan jeg skal kunne vinne frem.

Som nevnt tidligere, var jeg ikke klar over hvilken betydning et domenenavn hadde etter 7 års samfunnsfravær, og satset på at jeg hadde å gjøre med en redelig forretningsmann.

Beklager men jeg er drittlei dette flisespikkeriet.

Jeg er ingen advokat så jeg overlater til domstolen å vurdere saken basert på de argumenter min advokat har klare på disse spørsmål; Jeg som menigmann må bare knele for de av dere som muligens har liggnende svin på skogen og er kanskje mer opptatt av å forsvare egne gjerninger i det fortrufne enn å se hvordan jeg skal kunne vinne frem.

For all del, forstår situasjonen selv om jeg ikke er enig, og må ikke ta den kritiske vinklingen personlig. Og det er vel ikke flisespikkeri nårstor del av denne diskusjonen også innebærer dette domenenavnet som er kjøpt. Jeg som de fleste andre her inne er vel opptatt av en god diskusjon og forskjellige synspunkter/vinklinger, og da er litt kritiske spørsmål nødvendige. Og helt klart ingen personlig "propaganda" :) Lykke til med søksmålet, og ha en fin kveld :drink

Og grunnen til det er ikke noe som slutter på .no, men at NAS (ifølge seg selv) har varemerkebeskyttet "Norwegian", hvilket skulle gjøre det rimelig umulig å markedsføre noe som helst som har med fly, bank eller mobiltelefoni å gjøre under navn som kan forveksles med nevnte flyselskap uansett firmanavn, domenenavn eller hva det måtte være. Det gir også tyngde til NAS når de skal argumentere for at de har rettmessige interesser i norwegianairlines.no. Det kan endatil brukes til å hevde at det ville vært du som krenket deres rettigheter om du hadde eid det og brukt det.

Som en digresjon kan nevnes at for en hel del år siden gikk McDonald's til sak mot en skotte med en fish-and-chips-campingvogn i en liten norsk by uten McDonald's-restaurant fordi han brukte etternavnet sitt på sjappa. Som du sikkert har gjettet, het han nettopp McDonald (eller var det muligens MacDonald).

Jeg hører hva du sier og tar det til etterretning, men det forandrer ikke på saken at jeg var først ute med navnet Norwegian Airlines, så enhver varemerking av Norwegian kan ikke ha tilbakevirkende kraft som skulle forhindre meg fra å drive flyselskap.

Grunnen til at det heter NAS idag er nettopp fordi jeg var allerede igang med forretning under navnet Norwegian Airlines på den tiden, og han måtte finne på et annet passende navn, da dette var opptatt.

Og det ville være latterlig om han skulle gå til sak mot meg for å drive flyselskap under mitt eget firmanavn når han hverken heter Norwegian Airlines, eller kom på banen før meg, så jeg tror jeg tar den skrekken med ro.

Last edited:

For all del, forstår situasjonen selv om jeg ikke er enig, og må ikke ta den kritiske vinklingen personlig. Og det er vel ikke flisespikkeri nårstor del av denne diskusjonen også innebærer dette domenenavnet som er kjøpt. Jeg som de fleste andre her inne er vel opptatt av en god diskusjon og forskjellige synspunkter/vinklinger, og da er litt kritiske spørsmål nødvendige. Og helt klart ingen personlig "propaganda" :) Lykke til med søksmålet, og ha en fin kveld :drink

Jeg forstår og beklager utbruddet; Jeg er faktisk uhorvelig takknemlig for alle innslag da de faktisk hjelper meg finslipe mine egne argumenter, hvilket jeg er sikker på advokaten vil sette pris på også etter han får lest gjennom denne debatten.

For all del, fortsett med både vennlige og kritiske kommentarer, da vi fortsatt forbereder stevningen og skulle helst ha flest mulige argumenter og smutthull fra Kjos' side tettet før vi går til det skrittet.

Igjen, beklager utbruddet; Er bare litt frustrert av det hele som dere kanskje forstår.

Last edited:

Varemerkenavn og navn generelt er et meget vanskelig område, og den eneste måten å sikre seg mot tyveri av et godt merkenavn eller design er å få det registrert. Dere har sikkert sette disse merkene - ® og ™ - og for å benytte disse må visse forutsetninger foreligge. ™ kan benyttes når varkemerkesøknad er sendt inn til behandling, mens ® kan først benyttes når søknaden er godkjent. Innsigelse på en slik søknad må senest skje to måneder fra den dagen registrering ble kunngjort. Hvis ikke innsigelse ikke blir tatt hensyn til av Patentstyret, kan dette ankes inn til 2. avdeling, som er Patentstyrets klageorgan. Denne anken må foreligge senest 2 måneder etter opprinnelig avslag fra Patentstyret. Det er en siste mulighet på også å klage på 2. avdelings avgjørelse, men det gjøres i domstolene. Alt dette er regler for Norge. Hvis en tenker å bruke et merkenavn og vil beskytte det i andre land, så må slike søknader innleveres i hvert enkelt land.

Med andre ord er det mye arbeid hvis en skal registrere et varemerke i alle verdens land, faktisk er det umulig siden det finnes enkelte land som ikke har en slik varemerkeordning.

Når det gjelder Norwegian Air Shuttles varemerkeregistrering, så har Norwegian Air Shuttle enerett på bruk av "NORWEGIAN" innen klasse 39 Flytransport; organisering av flyreiser. Denne registreringen ble godkjent 25. oktober 2004/publiseringsdato 1. november 2004 etter å ha blitt innlevert 30. januar 2003 (Reg. nr. 224699). Samme dato fikk også Norwegian Air Shuttle enerett til norwegian.no - kombinert merke eller et rent figurmerke i klassene 9, 12, 16, 35, 37, 39 og 42 (Reg. nr. 224697 og 224698).

Neste registrerte varemerke kom 6. november 2007 og det var fire kombinert merke eller et rent figurmerke for banknorwegian.no (Reg. nr. 241991, 241999, 242005 og 242007). Siste jeg fant ved et lite søk i Patenstyrets database var en søknad under behandling fra 22. februar 2010, og det gjelder et kombinert merke eller et rent figurmerke med tittelen "norwegian.com Fly smart to Scandinavia".

Med andre ord ser det relativt svakt ut for "Norwegian Express" siden Norwegian Air Shuttle har enerett til "Norwegian" innen klasse 39 Flytransport; organisering av flyreiser.

Så til Tore Henki Holm Hansen, jeg tror toget ditt gikk allerede fra perrongen 1. januar 2005 - siden Patenstyret ikke har mottatt en klage innen utgangen av fristen. Det er en seks måneders frist også, men denne kommer bare inn hvis varmerkesøknad er godkjent i annet land med noen flere andre krav om viktighet - men da gikk tidsfristen ut 1. mai 2005. Heller ikke her har det vært innsigelser.

Med andre ord herr Holm Hansen, jeg tror din advokat har gitt deg et dårlig råd. Det hjelper ikke om foretaket er registrert i enhetesregisteret, så lenge Norwegian Air Shuttle sitter på varemerkerettighetene for et av ordene innen den bransjen.

Når det gjelder NORID og domenenavn så er saken mye enklere, første mann til mølla får male - og særlig når Norwegian Air Shuttle også innehar registrering på Norwegian hos Patentstyret så blir tildelingen neste øyeblikkelig. Billig er det også å ha registrert et slikt domenenavn ~ kr 140 pr. år. For .com er det desto enklere, her trenger en ikke noe i det hele tatt av registreringer - bare være først. Det finnes en del land ute i verden hvor det er krav til at enten produkt eller selskap skal ha en enhet eller representasjon i landet før det gis tillatelse til et domenenavn. Det er sikkert en del av dere som har oppdaget en del asiastiske firmaer som har startet en egen business for å beskytte domenenavn for deg i lavere klasser (f.eks. av typen dittdomene.com.tw).

Å finne og registere gode domenenavn kan være lukerativt, bare spør han som registrerte telenor.no/telenor.com før Telenor ble Telenor. Bare husk på å fornye domenenavnet, eller så går det som det gikk med CK og scanair.net - en russer overtok det.

Last edited:

Varemerkenavn og navn generelt er et meget vanskelig område, og den eneste måten å sikre seg mot tyveri av et godt merkenavn eller design er å få det registrert. Dere har sikkert sette disse merkene - ® og ™ - og for å benytte disse må visse forutsetninger foreligge. ™ kan benyttes når varkemerkesøknad er sendt inn til behandling, mens ® kan først benyttes når søknaden er godkjent. Innsigelse på en slik søknad må senest skje to måneder fra den dagen registrering ble kunngjort. Hvis ikke innsigelse ikke blir tatt hensyn til av Patentstyret, kan dette ankes inn til 2. avdeling, som er Patentstyrets klageorgan. Denne anken må foreligge senest 2 måneder etter opprinnelig avslag fra Patentstyret. Det er en siste mulighet på også å klage på 2. avdelings avgjørelse, men det gjøres i domstolene. Alt dette er regler for Norge. Hvis en tenker å bruke et merkenavn og vil beskytte det i andre land, så må slike søknader innleveres i hvert enkelt land.

Med andre ord er det mye arbeid hvis en skal registrere et varemerke i alle verdens land, faktisk er det umulig siden det finnes enkelte land som ikke har en slik varemerkeordning.

Når det gjelder Norwegian Air Shuttles varemerkeregistrering, så har Norwegian Air Shuttle enerett på bruk av "NORWEGIAN" innen klasse 39 Flytransport; organisering av flyreiser. Denne registreringen ble godkjent 25. oktober 2004/publiseringsdato 1. november 2004 etter å ha blitt innlevert 30. januar 2003 (Reg. nr. 224699). Samme dato fikk også Norwegian Air Shuttle enerett til norwegian.no - kombinert merke eller et rent figurmerke i klassene 9, 12, 16, 35, 37, 39 og 42 (Reg. nr. 224697 og 224698).

Neste registrerte varemerke kom 6. november 2007 og det var fire kombinert merke eller et rent figurmerke for banknorwegian.no (Reg. nr. 241991, 241999, 242005 og 242007). Siste jeg fant ved et lite søk i Patenstyrets database var en søknad under behandling fra 22. februar 2010, og det gjelder et kombinert merke eller et rent figurmerke med tittelen "norwegian.com Fly smart to Scandinavia".

Med andre ord ser det relativt svakt ut for "Norwegian Express" siden Norwegian Air Shuttle har enerett til "Norwegian" innen klasse 39 Flytransport; organisering av flyreiser.

Så til Tore Henki Holm Hansen, jeg tror toget ditt gikk allerede fra perrongen 1. januar 2005 - siden Patenstyret ikke har mottatt en klage innen utgangen av fristen. Det er en seks måneders frist også, men denne kommer bare inn hvis varmerkesøknad er godkjent i annet land med noen flere andre krav om viktighet - men da gikk tidsfristen ut 1. mai 2005. Heller ikke her har det vært innsigelser.

Med andre ord herr Holm Hansen, jeg tror din advokat har gitt deg et dårlig råd. Det hjelper ikke om foretaket er registrert i enhetesregisteret, så lenge Norwegian Air Shuttle sitter på varemerkerettighetene for et av ordene innen den bransjen.

Når det gjelder NORID og domenenavn så er saken mye enklere, første mann til mølla får male - og særlig når Norwegian Air Shuttle også innehar registrering på Norwegian hos Patentstyret så blir tildelingen neste øyeblikkelig. Billig er det også å ha registrert et slikt domenenavn ~ kr 140 pr. år. For .com er det desto enklere, her trenger en ikke noe i det hele tatt av registreringer - bare være først. Det finnes en del land ute i verden hvor det er krav til at enten produkt eller selskap skal ha en enhet eller representasjon i landet før det gis tillatelse til et domenenavn. Det er sikkert en del av dere som har oppdaget en del asiastiske firmaer som har startet en egen business for å beskytte domenenavn for deg i lavere klasser (f.eks. av typen dittdomene.com.tw).

Å finne og registere gode domenenavn kan være lukerativt, bare spør han som registrerte telenor.no/telenor.com før Telenor ble Telenor. Bare husk på å fornye domenenavnet, eller så går det som det gikk med CK og scanair.net - en russer overtok det.

Jeg setter uhorvelig stor pris på alt du har femlagt her; Dette er viktige moment som må taes med i våre betraktninger.

Saken her er forøvrig at vi ikke ble klar over at Kjos hadde forgrepet seg på domenenavnet mitt før noen måneder tilbake, hvor jeg umiddelbart sendte Kjos en e-mail om vennligst å tilbakeføre domenet, hvilket han ikke bare avslo, men inkluderte en direkte trussel om rettslig pågang skulle jeg benytte mitt firmanavn i min egen markedsføring.

I dette tilfellet var det umulig å fremlegge innsigelser inntil mann er oppmerksom på at gjerningen har skjedd, noe jeg mener endatil under norsk lov setter enhver frist tilside.

Det er nettopp dette punktet min advokat baserer vår stevning på, da enhver foreldesesfrist begynner ikke løpe før man er klar over udåden, så får vi se hva domstolen mener.

Igjen, takk så mye for den detaljerte forklaringen, og håper inderlig at du tar feil, selvfølgelig.

Back