Det var litt for drøye priser... 1mrd for et propellfly med parabol på taket Sikker på jeg kunne mekket sammen noe selv til langt under den prisen...
Men 14mrd for en B2 tok kaka! Jeg visste den var dyr, men jeg trodde den kosta rundt 2mrd NOK, men det gjorde den da altså ikke...
Noe sier meg at det er mye penger å hente inn i den baransjen... Mulig jeg valgte feil utdanning... Flydesign skulle nåkk vært linja mi... :angry:
Noe som drar prisen opp er enorme utvikingskostnader, iblant små volumer og dyr teknologi og materialer....itillegg så tjener de som produserer det ganske bra
Nesten 15 milliarder kroner for å produsere et bombefly er helt hinsides enhver fatte-evne for meg. Jeg skjønner ikke hvordan de klarer å legge så mye penger i det.
Nesten 15 milliarder kroner for å produsere et bombefly er helt hinsides enhver fatte-evne for meg. Jeg skjønner ikke hvordan de klarer å legge så mye penger i det.
Nå skal det sies at jeg ikke har lest artikkelen, men husk nå på at en god del av kostnadene knyttet til utvikling av slike flygende farkoster er kostnader knyttet til FoU på ny teknologi. Denne nye teknologien kommer ikke så rent sjelden til anvendelse også i sivil produksjon, så verdien av det som legger ned i FoU for militære fly genererer nokså mye mer verdi enn den rene militærproduksjonen.
De prisene som nevnes her ser ikke ut til å stemme med prisen per fly, kanskje prisen per fly hvis man deler antall produserte fly på hva utviklingsprogrammet kostet, og så legger til enhetsprisen per maskin...
Men dyre er de jo selvfølgelig uansett, men mange av maskinene nevnt her er så lekre at bare utseendet forsvarer prislappen