Tokyo !

Lang dag i dag, Mt. Fuji og Hakone

Vi hadde booket en hel dags tur med ViaTour travel. Det var en pakke med stopp på Mt. Fuji visitor center, stopp på 5th Station på Mt. Fuji (der veien stopper), ned til Hakone og kabelbane opp til fjellet der og en båttur på Lake Ashi. Det var også lagt inn en tradisjonell lunch. Det hele ble avsluttet med en togtur tilbake til Tokyo med Shinkansen (the bullet train)

De ble en lang dag, og mye venting i starten da ulike busser kom med folk fra ulike hoteller som så skulle inn på riktig buss igjen.. Men etter hvert kom vi avgårde. Første stopp var Mt Fuji visitor senter, der var det ærlig talt ikke så mye og se, og i og med at fjellet lå inni skyene et sted kjørte vi videre opp til 5th station, ca 2300 moh. Der var det endel souvernirbutikker og et tempel, men pga skyer/tåke så vi heller ikke toppen her. Vi gikk litt oppover mot toppen også.

Etterpå kjørte vi ned til hakone og tok kabelbanen som går opp til en vulkansk fjellside. Der er det aktivitet og det ryker av bakken flere steder og det kommer kokende vann opp i noen kilder. Der kokes det egg. Skallet på disse blir sorte pga svovel i vannet, og dette skal være sunt å spise=big business :-) Mye egg ble kokt!

Etterpå kom nedturen, en kjapp tur over Lake Ashi i en sabeltann kopi av en skute... Ikke så mye å se i skumringen og guiden tok vel litt fri her..

Så gikk vi atter inn i bussen og kjørte til nærmeste statsjon, Odawara, og ventet på Lyntoget. Mens vi ventet på den 37 minutter lange turen ble vi passert av flere tog i full fart. De kommer så kjapt at mitt kamera ikke reagerer, men man kjenner farten på kroppen. Togturen var flott den, Vi var vel tilbake på hotell i 20:30 tiden..

Attachments

• IMG_2184.jpg
    IMG_2184.jpg
    104.6 KB · Views: 449
  • IMG_2187.jpg
    IMG_2187.jpg
    98.2 KB · Views: 452
  • IMG_2201.jpg
    IMG_2201.jpg
    57.4 KB · Views: 449
  • IMG_2198.jpg
    IMG_2198.jpg
    107 KB · Views: 451
  • IMG_2204.jpg
    IMG_2204.jpg
    86.2 KB · Views: 441
  • vulkan.jpg
    vulkan.jpg
    229.5 KB · Views: 41
  • IMG_2206.jpg
    IMG_2206.jpg
    70.9 KB · Views: 45
  • IMG_2217.jpg
    IMG_2217.jpg
    47.3 KB · Views: 44
Last edited:
Ikke så dyrt. Taxi har min pris på 720 yen, da kjører man 2,5 Km. Vår dyreste tur ble 2800 yen, da kjørte vi nesten 30 minutter.
Enkeltbillett med Japanese Rail innen Tokyo er 320 yen, ikke dyrt det heller. Mat og drikke, it depends.....

Vi var veldig lokalt ute å spiste, det kom på under 10.000 Yen for 4 stk, med masse mat, øl, og sake. Billig synes jeg. (bildet er fra en lignende plass...) Hadde vi ikke hatt med oss våre Japanske venner hadde jeg nok ikke gått hit tror jeg. På kvelden var det fullt av lokale der, trangt, støyende og ingen engelsk. Men med lokale hjelpere ble det en flott opplevelse.(også bilder fra maten her.Note the menu.... De siste bildene er fra nabolaget der vi spiste)

En lunch på en ok plass med øl eller vin var under 1000 yen per person. Så jeg hadde forventet at Tokyo var mye dyrere...

Hilton er vel ikke det billigste men ligger sentralt i Shinjuku, og med exec rom er jo frokost ( med champagne :-) ) inkludert, samt masse god middag og vin/ drinker på kvelden i loungen.
Vi avsluttet i dag tidlig med Champagnefrokost i 37. Etg der vi så Mt. Fuji i det fjerne.

Attachments

• lokal mat.jpg
    lokal mat.jpg
    92.1 KB · Views: 49
  • IMG_2256.jpg
    IMG_2256.jpg
    84.2 KB · Views: 52
  • IMG_2260.jpg
    IMG_2260.jpg
    86.1 KB · Views: 58
  • IMG_2262.jpg
    IMG_2262.jpg
    82.7 KB · Views: 53
  • IMG_2264.jpg
    IMG_2264.jpg
    99.2 KB · Views: 47
  • IMG_2250.jpg
    IMG_2250.jpg
    89.1 KB · Views: 54
  • IMG_2252.jpg
    IMG_2252.jpg
    87.7 KB · Views: 58
Last edited:
Fin rapport! Var dere på den dagsturen til Hakone med Japanican? Vi tok en liknende dagstur i april, men med buss hele veien. Artig greie, spesielt takket være guiden som aktiviserte oss underveis med origami og sang.

Men plast over maten har de fortsatt, tsk tsk!

Hvis du tenker på plastfolien over forretten, så forsvinner denne i løpet av høsten :up:

Narita-CPH

Da var det tid for hjemreise. Innsjekk på nett var av en eller annen grunn ikke mulig, men no probs. Vi forlot hotellet 08:10 med bussen og var fremme ca 80 minutter senere på Narita. Det var helligdag den dagen så litt mindre trafikk en normalt vil jeg tro.

Vi sjekket inn manuellt da i Business/Gold skranken, der klarte de også å gjøre det SAS booking ikke klarte. De fikk sendt oss direkte fra CPG til TRD, så vi slapp Oslo med alt det styret det innebærer. Så det var bra.

Etter innsjekk fant vi ANA Loungen i Staelitte 5, ved gate 56. en STOR lounge med mye folk, men etter ca kl 10:40 ble det MYE mindre folk. God mat der, egen suppe bar og egen Sake bar som jeg måtte innom :-) Mye godt å prøve der.
Vi hadde boarding on time og fant igjen sete 1 A og B. og måtte igjen se på trallen med pre-flight drinks UTEN noen champagneglass.. :-(

Forretten var en lettrøkt tunfisk som gikk glatt ned med Champagne. Deretter hadde jeg kveite med rekefyll til hoverett og is/ost og portvin til dessert. Et godt måltid.

I buffeen hadde noen vært kreative og skrevet SAS med Smarties. Tror det forble urørt det kunstverket. Jeg observerte også her at Buffeen ikke ble etterfylt. Feks når de to boksene med Cola Light var borte måtte man spørre om de hadde mere, og det så ut som det kom som en overraskelse på crewet at det var tomt. Da hadde det vært tomt over 1 time.. Synes dette kan bli bedre.

Før landing ble det laks med wasabimajones, med hvitvin. deretter "kjøttkake" med rødvin til hovedrett. Her synes jeg de kunne vært mere påpasselige med å sjenke vin. Jeg bad om et rødvinsglass ved servering av hovedrett. Det skulle ordnes "straks". Etter å ha ventet 12 minutter måtte jeg purre på det og da var forklaringen at jeg burde ha bedt om dette ved første anledning da drikkevogna var ute.. Ikke imponert her :-(

men alt i alt en flott tur og Tokyo er absolutt å anbefale. Vi rakk mye syntes jeg, kun en brøkdel er gjengitt her. Frister til snarlig retur..

Attachments

• IMG_1133.jpg
    IMG_1133.jpg
    62.1 KB · Views: 94
  • IMG_1135.jpg
    IMG_1135.jpg
    77.5 KB · Views: 132
  • IMG_1138.jpg
    IMG_1138.jpg
    46.2 KB · Views: 126
  • IMG_1150.jpg
    IMG_1150.jpg
    85.4 KB · Views: 120
  • IMG_1144.jpg
    IMG_1144.jpg
    78.3 KB · Views: 114
  • IMG_1146.jpg
    IMG_1146.jpg
    74.1 KB · Views: 107
  • IMG_1148.jpg
    IMG_1148.jpg
    109.5 KB · Views: 121
  • IMG_1147.jpg
    IMG_1147.jpg
    82.4 KB · Views: 140
  • IMG_1143.jpg
    IMG_1143.jpg
    74.8 KB · Views: 136
  • IMG_1151.jpg
    IMG_1151.jpg
    75.2 KB · Views: 112
Last edited:
Noen bilder

Se gjerne på menyen, ikke alt der var like godt :-)

Litt bilder av litt av det vi var gjennom...

Attachments

• IMG_1132.jpg
    IMG_1132.jpg
    87.5 KB · Views: 34
  • IMG_1112.jpg
    IMG_1112.jpg
    79.6 KB · Views: 36
  • IMG_2170.jpg
    IMG_2170.jpg
    104.9 KB · Views: 46
  • IMG_2256.jpg
    IMG_2256.jpg
    84.2 KB · Views: 66
  • IMG_2221.jpg
    IMG_2221.jpg
    95.9 KB · Views: 51
  • IMG_2335.jpg
    IMG_2335.jpg
    96.4 KB · Views: 40
  • IMG_2294.jpg
    IMG_2294.jpg
    129.5 KB · Views: 51
  • IMG_2344.jpg
    IMG_2344.jpg
    109.5 KB · Views: 47
  • IMG_2164.jpg
    IMG_2164.jpg
    112.5 KB · Views: 44
  • IMG_2320.jpg
    IMG_2320.jpg
    134.4 KB · Views: 46
Tokyo Hilton ..dejligst sted..boede der sidste år på 35.de etage...oplevede et jordskælv,,scary..når du er så højt oppe....
Tokyo er et dejligt sted...
nemt at finde rundt med undergrundsbanen
Hilsen Ole

Re: Noen bilder

Se gjerne på menyen, ikke alt der var like godt :-)

Litt bilder av litt av det vi var gjennom...

Nei, hvem har vel ikke sittet å hatt lyst på litt purke-vagina på spyd??:drunk::o:drunk::wow::drunk:

Ellers må jeg si at SAS sitt nye konsept ikke ser så mye endret ut. At det skulle være mer av forretten ser nærmest tvert i mot ut. Både på første og andre måltidet. Hovedretten på første måltidet ser ikke mye appetittlig ut i mine øyne. Hvorfor kan ikke SAS servere hovedmåltidet på en flat tallerken?? Varme opp delene og legge det på tallerken selv.

Andre måltidet ser jo nesten ut som en vits! Den svenske pannebiffen har meget god plass i den relativt lille skålen. Og forretten er jo også mikroskopisk. Mulig at SAS tror man ikke er særlig sulten når 2 måltid serveres, men kan ikke gjesten ha valget selv? Hva med en tapas buffet servert på samme måte som frokosten? Så kan man velge selv hvor mye man vil spise!

Det var bare mine første tanker etter å ha sett dette. Det at det manglet noe på brettet med glass pre-takeoff, synes vi jo alle at er håpløst!:headbang

BF:cool2

Vi var også meget fornøyd med Executive Floor etc da vi var der i juni...

Flybussen fra NRT og til HND kunne man stille klokka etter... I hvertfall super presis avg... Vi skulle til HND på hjemreisen og folk i resepsjonen holdt orden på hvilken buss vi skulle ha og bagasjen... Herlig by, herlige mennesker...

Re: Noen bilder

Nei, hvem har vel ikke sittet å hatt lyst på litt purke-vagina på spyd??:drunk::o:drunk::wow::drunk:

Ellers må jeg si at SAS sitt nye konsept ikke ser så mye endret ut. At det skulle være mer av forretten ser nærmest tvert i mot ut. Både på første og andre måltidet. Hovedretten på første måltidet ser ikke mye appetittlig ut i mine øyne. Hvorfor kan ikke SAS servere hovedmåltidet på en flat tallerken?? Varme opp delene og legge det på tallerken selv.

Andre måltidet ser jo nesten ut som en vits! Den svenske pannebiffen har meget god plass i den relativt lille skålen. Og forretten er jo også mikroskopisk. Mulig at SAS tror man ikke er særlig sulten når 2 måltid serveres, men kan ikke gjesten ha valget selv? Hva med en tapas buffet servert på samme måte som frokosten? Så kan man velge selv hvor mye man vil spise!

Det var bare mine første tanker etter å ha sett dette. Det at det manglet noe på brettet med glass pre-takeoff, synes vi jo alle at er håpløst!:headbang

BF:cool2

Det er vel flere ting rund SAS og longhaul business. Skjermene for in flight systemet er nå håpløst utdatert. Jeg sammenlignet min skjerm med min iPad 1, da så man enorm forskjell.. I tillegg må man trykke og trykke til fingrene blir hvite før noe kanskje skjer.. Så skjermene her burde vært oppgradert.

Stolene til SAS er ikke gode å ligge i, min mening i alle fall. Mitt sete var i tillegg ekstremt kranglete, det måtte resettes av 2 crew to ganger... Lokket over mekanismen til dette nede ved golvet var bare hengt løst på, det var ikke første gang setet der kranglet... Setet var kjent for å krangle. Ikke bra!

Underveis kunne crewet også som tidligere necnt fylt opp Snack/buffet'n underveis. Det gikk tomt for brus vin etc.. Uten at noen av crewet reagerte på det. (Sparepolitikk??)
Vin/drikkeservering kunne også vært bedre. Men så "mange" i business cabinen burde det vært mulig å fått ordnet en annen vin til hovedrett før det 12 minutter..... Og en purring..

Last edited:
Herlig TR - fikk smaken på asiatisk kultur og livsstil tidligere i sommer, og Tokyo står definitivt på lista!

PS! Virre - tør jeg spørre hva du jobber med som gjør at du reiser såpass? :)

Jobber innen IT, med kunder stort sett alle andre steder enn i Norge.....

Chicago i neste uke :-)

Last edited:
Back