Tok av feil vei på rullebanen

C130

ScanFlyer Gold
Tok av feil vei på rullebanen

En Airbus A 320-200 fra Air Arabia skulle den 18. september ta av fra Sharjah-flyplassen i Emiratene for en ordinært flyging til Salalah i Oman.
Fra Dagbladet:
Med 110 passasjerer om bord takset flyet som vanlig mot rullebanen, og fikk klarsignal til å ta av på den 3962 meter lange rullebanen. Flyet entret rullebanen på et punkt hvor de hadde over 3000 meter bane å ta av på.
Men i stedet for å svinge riktig vei, tok pilotene den andre retningen, og hadde bare 1000 meter på seg på å få flyet opp i lufta. Dette er svært snaut, og i strid med Airbus sine anbefalinger. Pilotene ga likevel full gass og klarte med nød og neppe å løfte maskinen klar av belysningen i enden av rullebanen, skriver One Mile At a Time, og kaller manøveren «sinnssyk».

https://www.dagbladet.no/tema/pilot...47.1003753604.1536052820-173324720.1514278316
 
Re: Tok av feil vei på rullebanen

Skulle jo ikke tro det var mulig.

attachment.php
 

Attachments

  • g9111.jpg
    g9111.jpg
    138.8 KB · Views: 2,075
Re: Tok av feil vei på rullebanen

. Skulle jo ikke tro det var mulig

Slikt hender dessverre av og til, derfor har de fleste flyselskap
prosedyrer som sier at man skal se på kompasset etter å ha svingt på banen og sammenligne kursen med rullebane nummer, og si det ut høyt.
 
Re: Tok av feil vei på rullebanen

Det står faktisk tidlig i artikkelen. Begge pilotene fikk sparken rimelig kjapt.

Ja, men hvor har de det fra. De artiklene jeg har lest skrev av de ble suspendert. Godt mulig de har fått sparken i ettertid, det ville ihvertfall være en typisk løsning for visse selskapskulturer.

Noe som ikke skal se, men sikkert vil skje igjen. Flaks at det gikk så bra.
 
Re: Tok av feil vei på rullebanen

. det ville ihvertfall være en typisk løsning for visse selskapskulturer.
Det er litt brutalt ute i verden, man får lett sparken hvis man dr!ter på draget.
Jeg har jobbet som flyger for begge slags selskap og flere andre:
737 crash I Kingston på landing. Flyger feil, men ingen fikk sparken. Flyet vraket
747 crash I Columbia på take off, alle 3 i styrehuset fikk sparken på timen. Flyet vraket.

Dette her med å ta av feil vei på riktig bane..? Veldig sløvt, no excuse, men mennskelig å feile. Kan dog være dødelig.
En moderne selskap ville ha forsket på hvordan dette kunne skje.
Deretter skrive lange rapporter og avklaringer med anbefalinger om hvordan det ikke skal gjøres igjen.
 
Re: Tok av feil vei på rullebanen

En moderne selskap ville ha forsket på hvordan dette kunne skje.
Deretter skrive lange rapporter og avklaringer med anbefalinger om hvordan det ikke skal gjøres igjen.

Ja det har de jo løst ved å forby intersection take-off i framtiden, så neste forsøk på å ta av i feil retning blir veldig kort! ;)
 
Re: Tok av feil vei på rullebanen

Det er litt brutalt ute i verden, man får lett sparken hvis man dr!ter på draget.
Jeg har jobbet som flyger for begge slags selskap og flere andre:
737 crash I Kingston på landing. Flyger feil, men ingen fikk sparken. Flyet vraket
747 crash I Columbia på take off, alle 3 i styrehuset fikk sparken på timen. Flyet vraket.

Dette her med å ta av feil vei på riktig bane..? Veldig sløvt, no excuse, men mennskelig å feile. Kan dog være dødelig.
En moderne selskap ville ha forsket på hvordan dette kunne skje.
Deretter skrive lange rapporter og avklaringer med anbefalinger om hvordan det ikke skal gjøres igjen.

Synes det er veldig greit om de fikk sparken, dette er jo å sette sikkerhet og liv til mange mennesker i fare.

Forøvrig minner den om den gamle vitsen om to piloter rett etter landing. Det var da en sabla kort rullebane sier den ene. Ja men til gjengjeld var den svært bred svarer den andre.
 
Re: Tok av feil vei på rullebanen

Synes det er veldig greit om de fikk sparken, dette er jo å sette sikkerhet og liv til mange mennesker i fare.

Anbefaler å lese litt om moderne (arbeids)sikkerhet og dette som helt spesifikt kalles "just culture":
https://www.skybrary.aero/index.php/Just_Culture

A just culture is a culture of trust, learning and accountability. In the wake of an incident, a restorative just culture asks: ‘who are hurt, what do they need, and whose obligation is it to meet that need?’ It doesn’t dwell on questions of rules and violations and consequences. Instead, it gathers those affected by an incident and collaborates on collectively addressing the harms and needs created by it, in a way that is respectful to all parties. It holds people accountable by looking forward to what must be done to repair, to heal and to prevent.

Enkelt sagt fokuserer det på å lære og forhindre, framfor å straffe og skape frykt. Forskning har vist at man får en bedre sikkerhet av å fremme læring og ha "framoversyn", framfor å straffe og ha "bakoversyn".

Selvsagt gitt at analysen viser at det ikke er utført grovt tjenestebrudd ala at man har tatt av fra feil rullebane med vilje, med ondsinnede hensikter, med korrupt betaling fra en terrorgruppe, eller at man har dratt på jobb sørpe dritings, beruset, eller i hard narkotikarus.
 
Re: Tok av feil vei på rullebanen

Ja det har de jo løst ved å forby intersection take-off i framtiden, så neste forsøk på å ta av i feil retning blir veldig kort! ;)
Dette kan jo også enkelt løses ved å vinkle påkjørslene mot den lengste delen av rullebanen, slik som på dette bildet.
Dersom man må svinge 130 grader før man skal ta av bør det ringe en bjelle....
 

Attachments

  • runway-orientation-presentation-11-638.jpg
    runway-orientation-presentation-11-638.jpg
    92.9 KB · Views: 493
Re: Tok av feil vei på rullebanen

Taksebanene på akkurat 36L på Schiphol (bildet i forrige post) er vel egentlig mest designet for avkjøring fra 18R. På nye flyplasser designes ofte taksebanene slik at feilaktig innkjøring på rullebanen i størst mulig grad skal kunne forhindres, men man får nok aldri sikret seg totalt mot menneskelige feil. BA gjorde omtrent det samme på St. Kitts for noen år siden, og det er jo mange eksempler på at folk har tatt av og landet på feil baner og taksebanene.

Det pussige i dette konkrete tilfellet med Air Arabia er at enten har begge flygerne mistet orienteringen, eller de har så dårlig CRM at en av dem ikke turde å si ifra.
 
Re: Tok av feil vei på rullebanen

. Det pussige i dette konkrete tilfellet med Air Arabia er at enten har begge flygerne mistet orienteringen, eller de har så dårlig CRM at en av dem ikke turde å si ifra.

Joda, mange muligheter.
Enten var flygerne ubrukelig, eller så var dem “complacent”.
Det første dekker vel det siste på en måte.
Har sett det ofte og det er farlig.
Dårlig CRM er ofte i østen, kan ikke miste ansikt eller utfordre en authoritets figur, bedre å dø.
 
Back
Top