Tog til Torp i stedet for større Gardermoen

Re: Tog til Torp i stedet for større Gardermoen

Originally posted by Fly high

Originally posted by plane-spotter
Jeg blir irrtert av norske politikere.

For de er så mye verre enn alle andre politikere? :lol:

Nei egentlig ikke :P men det er så mye tilbake i tid avgjørelser. bare få bygget ny pier på Gardermoen mener jeg. Personlig tror jeg Rygge har bedre forutsetninger en Torp, jeg tror RSL kan stjele en del kunder fra Landvetter, Torp og Gardermoen , men det krever at det blir bygget skikkelig .

Jeg skjønner ikke helt hva man tenker på her. En ting er å bygge ut jernbanenettet om det er behov for en slik oppgradering basert på persontrafikken. Jeg klarer derimot ikke å se at myndighetene nødvendigvis bør bruke penger på tilbringertjenester til hverken Torp eller Rygge. det finnes en hovedflyplass for Oslo og det er Gardermoen. Hvorfor det er miljømessig ønskelig å flytte trafikk til Torp og/eller rygge istedet for å utvide kapasiteten på OSL skjønner jeg ikke (noe kan man kanskje spare i forhold til kortere reisevei/miljøutslipp for de som bor nærme disse to flyplassene, men kan vel ikke helt se at det kan være avgjørende...).

Hva er den miljømessige kostnaden ved en eventuell tredje rullebane (men som noen peker på - er det virkelig behov for en tredje rullebane, og er ikke det egentlig annen infrastruktur på OSL som er flaskehalsene?)?

Mye god og relevant info er allerede postet i denne tråden.

Ikke at jeg har noe nytt og konstruktivt å meddele i rullebane-saken på GM, men:

Kan ikke for mitt bare liv begripe hvorfor politikerne på vårt engang i tiden så ærverdige STORTING kun lever i kortsiktig "nu" mens de tidligere var ansvarsfulle?

H-I-S-T-O-R-I-E-L-Ø-S-T!!! Alle sammen. Uansett om de er røde eller blå.

Kan dem ikke lese dokumenter fra noen FÅÅÅ stakkars år tilbake der, da?
Næh, for media kjører sine mikrofoner oppi trynet på dem så de ikke får ro.

Virker som at våre "folkevalgte" samt de kjappeste hippeste Akersgata-gutta hiver seg i hytt og pine over myter og feiltolkninger som de har sett/lest et-eller-annet-sted på web, uten å sjekke kildene, uten å mer enn svimmelt skumlese en tekst før de skyter fra hofta og legger igjen et gedigent egg som andre duster kan ta opp på sin blogg og videreføre. (For all del, hjernearbeide er bærsj?)

Savner research og bakgrunnstoff. Merkelig at det skal være så vanskelig.

"Planlegging" av "infrastruktur"??? Tada. Begrepet var nok gyldig for 40 år siden. Idag gjelder alt-whatsoever-uten-kontroll. Mens Hvermannsen det ikke har noe bedre i det "nye" systemet, der alt skal på anbud og laveste byder med dårligst kvalitet vinner.

PLANLEGGING is the word. På lang sikt. Politikerne har en oppgave her.

Hvorfor svelger vi harskt valgflesk hver jævla gang, folkens? :rolleyes:

Originally posted by TOS

Originally posted by GFL

Hele tognettet rundt hovedstaden er rimelig klar for litt oppgradering, får jeg høre fra folk i bransjen. En 2-spors jernbane fra Hamar-Sandefjord og Larvik er noe som burde ligge litt høyt på dagsorden i tillegg.

Jernbanen fra Fauske og Narvik til Tromsø trenger også litt oppgradering....;)

Ikke eff, bruk penga først der det bor folk, og bygg så banen nordover etterpå...

Høyhastighetsbane gjennom de fylkene der bør bygges for å ta unna trafikken uansett, og da er det jo bare dumt å ikke legge dem innom flyplassene...

Originally posted by Isbamse

Originally posted by TOS

Originally posted by GFL

Hele tognettet rundt hovedstaden er rimelig klar for litt oppgradering, får jeg høre fra folk i bransjen. En 2-spors jernbane fra Hamar-Sandefjord og Larvik er noe som burde ligge litt høyt på dagsorden i tillegg.

Ikke eff, bruk penga først der det bor folk, og bygg så banen nordover etterpå...

Isbamse - du ser vel at det var litt humoristisk ment...?^_^

Om det er riktig at man uansett må/bør bygge høyhastighetsbane som passerer Torp og Rygge så er det selvsagt dumt å ikke banen via/til disse flyplassene. Om det er veldig kostbart så får heller flyplassene sponse byggingen.

Originally posted by ANX
Hvorfor svelger vi harskt valgflesk hver jævla gang, folkens? :rolleyes:

Artig beskrivelse du har, men jeg tror nok ikke dette er valgflesk verken av den ferske eller harske sorten. Det er mer enn tre år til neste stortingsvalg, og utspillet til Bjørnøy faller godt sammen med hva partiet hennes står for (og Sp har vel mye av den samme tankegangen).

Originally posted by TOS

Originally posted by Isbamse

Originally posted by TOS

Originally posted by GFL

Isbamse - du ser vel at det var litt humoristisk ment...?^_^ .
He, he, joda:p

uggg....

Hun mener vel at det er på tide at flypassasjerene skal finansiere en slik togutbygging fordi vi forurenser så mye (og ikke betaler noen avgifter).....

Ikke nok med at vi er en sillion småflyplasser som ligger ei mil fra hverandre i dette landet, særlig i nord Norge, nå skal vi ha 3 mindre hovedflyplasser som skal dele på passasjerene istedet for 1 og 1/17

Blir bra med å ha 3 flyplasser, frekvensen blir jo kanon med avganger fra 3 flyplasser til f.eks. TOS/AES/EVE/ALF/BOO etc. blir nok propell fly av minste sort, ja (if that). Eller tenkte hun at vi skulle lande på TRF og ta toget til OSL for deretter å komme oss nordover??

Skikkelig gjennomtenkt :P

Det trengs bedre tognett rundt østlandsbyene, det er hele tiden stor trafikk og kan nsb tilby et bedre alternativ til bil så vil det gi en samfunnsøkonomisk og sannsynligvis miljømessig gevinst. Når det gjelder flyplasser er vi et så pass lite land at konsolidering er nødvendig, men det gjelder nok først og fremst i grisgrente strøk. Så får man heller bygge ut tilbringertjenestene til de flyplassene...

Originally posted by Superhai

Når det gjelder flyplasser er vi et så pass lite land at konsolidering er nødvendig, men det gjelder nok først og fremst i grisgrente strøk. Så får man heller bygge ut tilbringertjenestene til de flyplassene...

Så det er marked og fornuft i å ha tre flyplasser rundt Oslo, mens folk i distriktet må kjøre enda lenger enn man gjør i dag? Hvor i distriktet er det behov for slik konsolidering?

Bjørnøy på rett spor

Miljøvernminister Helen Bjørnøy vil ha vurdert bedre togforbindelse mellom hovedflyplassen, Torp og Rygge, før hun tar stilling til en tredje rullebane på Gardermoen. Det er et fornuftig trekk av statsråden. En ting er at statsråden kjøper seg tid i en sak som flere statsråder tidligere har latt ligge. En helt annen - og langt viktigere sak - er det opplagte i at samferdselstiltak langt inn i framtida bør og må være gjenstand for en grundig analyse også av flere alternativer og kollektivmuligheter på landjorda. Det er vanskelig i dag å tenke seg et ja (eller nei) til båndlegging av arealer for en mulig tredje rullebane etter 2030 skal basere seg utelukkende på stortingsvedtaket om hovedflyplass på Gardemoen fra 1992 og en antatt trafikkøkning på årlige fire prosent i mer enn 20 år framover.

Les mer på http://www.rb.no/meninger/ledere/article2241522.ece

Back