Tog i Europa/Russland

Hypern

ScanFlyer Rusty
Tenker jeg skulle starte en liten tråd om dette. Jeg har reist en del med tog i Europa og det er et kjærkomment avbrekk fra fly som vi alle er så glad i når man har tid og mulighet til det.

I Norge - NSB.no punktum - gir alt av info man trenger.
Standardiserte billettpriser noe som gjør at at det ikke spiller noen rolle når man kjøper den (minipris et unntak). Man kan feks reise Stavanger-Bodø på Minipris om man ønsker det. Stort sett alltid plass bortsett fra på store utfartsdager som før jul etc.

I Sverige - SJ.se har alt. Her spiller det mer en rolle når man kjøper billettene. De billigste kommer 90 dager før - dyrest tett inntil avgang. Spesielle tilbud for ungdom og studenter her er siste minuttbilletter som kan være ganske billige. Disse starter det salg på 24 timer før avgang så det er litt som sjansebilletten til Widerøe i gamle dager. Greit om man finner ut at det er kort tid til man skal reise. Sverige har så å si et enhetlig billettsystem så SJ.se selger billetter til feks Tågkompaniet. Unntak her er ofte lokaltog rundt Stockholm og Gøteborg hvor lokale takster gjelder.

I Finland - VR.fi selger billetter i Finland, men også til internasjonale tog som kjører til Russland.

I UK - Trainline.co.uk - et land i verden hvor det spiller en rolle når man kjøper billett. Billetter tett inntil avgang blir fort veldig veldig dyrt. Trainline.co.uk har ofte en del tilbud.

I Tyskland og nesten resten av Europa - bahn.de er guds gave til folket for å sjekke tidtabell. Ekspresstog i Tyskland er forholdsvis dyrt men har man flaks så kan man finne gode priser her også. Kan lønne seg å være ute i god tid - Bahn.de har app og har også tidinfo for det meste utenfor Tyskland så man kan sjekke det meste av togtider i Europa fra den siden. Ikke alltid mulig å kjøpe billetter, spesielt på reiser utenfor Tyskland, da må man ofte innom det nasjonale selskapet for å kjøpe billett. Merk at priser ikke er konsistente - jeg måtte betale en del mer på stasjonen enn Bratislava en Bahn.de viste (men typisk nok ikke mulig å kjøpe billet på nettet).

Russland - og tidligere ex Sovjet - kanskje det det beste billettsystemet jeg har vært borti.
http://pass.rzd.ru/main-pass/public/en
Her kan man søke billetter i det meste av ex Soviet men også deler av Europa. Starter reisen i Russland kan man som regel kjøpe på nettsiden. Har i likhet med flyselskapene e-billetter så man trenger nesten i realiteten kun pass. Merk at hvis reisen starter utenfor Russland (feks Finland) må man kjøpe billet hos det nasjonale selskapet. Prisene i Russland er stort sett standardiserte men med dynamisk prising på enkelte ruter.

Sånn ellers har man jo Interrail som man kan kjøpe på betjente NSB stasjoner her til lands. Det er det absolutt det beste tilbudet om man skal reise en del med tog. De fleste tog i Europa er ikke setereservasjon obligatorisk men det anbefales særlig på lange distanser for et par euro ekstra. Ikke noe særlig å måtte stå. Det er noe man er uvant med når man er fra Norge hvor setereservasjon alltid er obligatorisk på fjerntog.

Eurocity er et konsept som er et samarbeid mellom flere selskap i Europa - dette er som regel tog med engelsktalenede personale og frakter deg gjerne fra Berlin til Budapest feks. Euronight er det tilsvarende nattogskonseptet og jeg fant det behagelig faktisk. En del ICE tog i Tyskland kan man ikke regne med at personalet kan engelsk veldig godt så jeg kom meg rundt på leketysk. I Russland kan man kun regne med å treffe engelskspråklig personell på "Sapsan" mellom Moskva og St. Petersburg. Merk også at Interrail ikke gjelder ex Sovjet (også Estland, Latvia og Litauen).

Det går også an å kjøpe billetter til ex Sovjet også feks fra Slovakia på stasjonen i Bratislava. Ryktene skal ha det til at det er billigere å kjøpe der men da ville jeg nok ha skrevet det ned og hatt en god porsjon tålmodighet selv om de kan litt engelsk der. Jeg har ikke prøvd det og prøver som regel å kjøpe fra nettet. Russian Railways sitt system funker som flyselskapenes system ish. Dvs alle billetter blir lagra i din profil. Det er også lett å velge seter og kupeer underveis i kjøpsprosessen.

Nok om det - favoritttogsett X2000 faktisk. Behagelig og SJ har fått en vinner i dette settet som kjører Oslo-Stockholm. De gamle skranglevognene var begredlige saker.

Fint tiltak med en slik tråd. Er etter hvert blitt senior, og dermed fått enda rimeligere tilbud på rimelig interrail. Hadde tenkt å ta returen Nce-Osl neste gang med en 5-dagers bilett ( i en 10-dagersperiode) og koste på meg første klasse. Dette skal i prislista nå koste 3.162 i norske kroner.
Spørsmålet som jeg aldri klarer å få svar på er hvor mye tillegg jeg må beregne for å bruke TGV og ICE. Gjerne også en avslutning i London med Eurostar.

Spørsmålet som jeg aldri klarer å få svar på er hvor mye tillegg jeg må beregne for å bruke TGV og ICE. Gjerne også en avslutning i London med Eurostar.

Du betaler for reservasjon av sete som er fra noen € og oppover. Etter å ha sittet på gulvet i flere timer på tysk ICE tog så anbefaler jeg det på det sterkeste.

Du betaler for reservasjon av sete som er fra noen € og oppover. Etter å ha sittet på gulvet i flere timer på tysk ICE tog så anbefaler jeg det på det sterkeste.

Vær obs på at noen tog har obligatorisk plassreservasjon, og at plassreservasjon kan koste vel så mye som reisebilletten. Se f.eks. priser på ordinære regiontog (R/iR) vs. IC og Freccia* på trenitalia.com.

Takk for svar, men jeg lurer fortsatt på hvordan jeg skal finne ut kostnaden for plassreservasjonen. Trodde det var obligatorisk på ICE og TGW. Gjerne også tillegget på Eurostar til London. Har hørt det er ca 50 GBP.

Kan fylle litt ut i tillegg til det over. I Sveits er tog tingen, og https://www.sbb.ch/en/home.html har god oversikt inkluder også en del andre former for transport. I Ukraina kan man benytte seg av http://uz.gov.ua/en/ som fungerer bra selv om det står test version. Du får et bookingnummer som veksles inn i billett på stasjonen du reiser fra.

Tar med litt utenfor Europa:

I Japan er det lett å reise med tog, men man må vite følgende; det er 6 "nasjonale" selskaper og et uttalig antall "private". Jeg skriver i gåsetegn siden alle selskapene er private. JR selskapene selger et felles pass for held Japan som er vel verdt om man skal toge gjennom Japan, men det er mange andre lokale pass og billettyper og velge i. Togene er ofte delt i grønne og vanlige vogner, hvor grønne er dyrere men bedre seter. På ekspress og super-ekspress ol. så annonseres og tekst på engelsk i tillegg til Japansk (og kinesisk og koreansk). Men på lokale tog utenfor byene kan det være noe blandet.

I India så er tog faktisk mye bedre og effektivt enn ryktet. Men du må booke via et reisebyrå siden Indian Rail som regel ikke aksepterer utenlandske kort. http://www.indianrail.gov.in for å søke og sjekke booking. Det blir svært fort fullt! Men man kan venteliste seg. Det finnes også noen få seter holdt av for booking 24 timer og for turister på enkelte ruter. Det er også mange ulike klasser, men tog er så billig i India så unn deg de bedre. Booking kan ikke gjøres mer enn 4 mnd i forveien.

Jeg har også toget i Kina og det har en del felles med India i system, man må ta det via reisebyråer. Men det er behagelig måte å reise på, men Kina er et stort land så noen linjer er på flere døgn!

Ellers så er også Google Maps også nyttig hjelpemiddel når man toger, selv om ikke alle togruter bestandig er lagt inn.

Jeg tok en kombinasjon av Eurostar og Thalys fra London via Brüssel til Amsterdam i fjor sommer, og betalte mindre for Standard Premier (Eurostar) + Comfort 1 (Thalys) på sidene til Thalys enn det jeg ville betalt for kun London-Brussel i Standard (øko) på sidene til Eurostar. Totalpris jeg endte opp med å betale for hele strekningen var 109€.

DB ICE koster 4,50€ mens Sprinter 16,50€, toget til Paris koster 30€. Kun de to siste er obligatorisk. TGV er mer variert fra 9€ til nesten 100€ avhengig av tog og strekning. Her er reservasjon obligatorisk. Eurostar er ikke Interrail-rute, men de har egne priser for de med Eurail eller Interrail.

Kan fylle litt ut i tillegg til det over. I Sveits er tog tingen, og https://www.sbb.ch/en/home.html har god oversikt inkluder også en del andre former for transport.
Kan legge til at prisene som vises på SBB sine nettsider forutsetter fordelskort som gir 50 % rabatt. Prisen hopper gjerne opp til det dobbelte når man går videre og fyller ut at man ikke har noe slikt. Til gjengjeld fins det ofte ufleksible billetter med 50 % rabatt tilgjengelig hvis man booker litt i forkant.

I Japan er det lett å reise med tog, men man må vite følgende; det er 6 "nasjonale" selskaper og et uttalig antall "private". Jeg skriver i gåsetegn siden alle selskapene er private. JR selskapene selger et felles pass for held Japan som er vel verdt om man skal toge gjennom Japan, men det er mange andre lokale pass og billettyper og velge i. Togene er ofte delt i grønne og vanlige vogner, hvor grønne er dyrere men bedre seter. På ekspress og super-ekspress ol. så annonseres og tekst på engelsk i tillegg til Japansk (og kinesisk og koreansk). Men på lokale tog utenfor byene kan det være noe blandet.
Siden Japan nevnes, slenger jeg inn link til hyperdia.com som gir all informasjon man trenger om tider og priser for å reise i Japan. Søket spenner fra lokale busser og trikk, via JR og andre togselskap til innenriksfly, og har massevis av avanserte alternativ (for eksempel kan man få opp kun alternativ som dekkes av JR Pass). Det fins ingenting som heter minipris i Japan, så billetter kjøpes som hovedregel på automat e.l. på stasjonen når man kommer til landet. Setereservasjon i Japan koster som regel litt ekstra, men er gratis med JR Pass. Noen veldig få tog (f.eks. Narita Express) har obligatorisk setereservasjon, men de aller, aller fleste har egne vogner med ureserverte seter. Skal man reise minst to ganger med Shinkansen lønner det seg fort å kjøpe JR Pass før man reiser, som koster knappe 2000 kr for ei uke.

DB ICE koster 4,50€ mens Sprinter 16,50€, toget til Paris koster 30€. Kun de to siste er obligatorisk. TGV er mer variert fra 9€ til nesten 100€ avhengig av tog og strekning.
ICE Sprinter utgjør forøvrig kun noen få rushtidsavganger mellom de største byene i Tyskland, så de er lette å unngå om man vil. Lokaltog (f.eks. RE og RB) har ingen setereservasjon i det hele tatt.
Dersom reiseruta er planlagt god tid på forhånd lønner det seg å veie prisen av et interrailpass med alle tillegg opp mot Sparpreis-billetter. DB har forøvrig diverse spesialbilletter det lønner seg å kikke på.

Skal man reise minst to ganger med Shinkansen lønner det seg fort å kjøpe JR Pass før man reiser, som koster knappe 2000 kr for ei uke.
Anbefaler også å sjekke ut JR East Pass (5 dager innenfor 14dager 20000¥/1400kr) eller Tokyo Wide Pass (Kanto Pass) (3 sammenhengende dager 10000¥/750kr) om man skal holde seg i Tokyo området og/eller nordøstlige Japan. Disse kan kjøpes på flyplassen når man ankommer og med tanke på at bare f.eks Narita Express koster fra 3000¥ en vei/4000¥ tur-retur så kan man spare en del.

Back