• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

To spm om balansen til Norwegian og SAS-aksjen

morr

ScanFlyer Blue
To ting jeg har lurt litt på en stund..

1. Noen som kan gi en enkel forklaring på hvordan systemet rundt aksjen til SAS egentlig fungerer (eller andre selskaper med tilsvarende modell)? Ser at det er ulik verdi på de tre børsene, hvordan påvirker dette egentlig den totale verdisettingen? Er aksjene splittet og fordelt på tre børsene og verdien summert totalt fra verdien av sas på børsene i danmark, sverige, norge??

2. Mener å ha lest at de nye flyene til Norwegian var finansiert igjennom en relativ komplisert modell. Men det var vel lite egenkapital inne i bildet, vil balansen til Norwegian da speile ca. 18 milliarder i gjeld (eller hva kjøpsprisen var)?

Takk:)

Sakset fra sasgroup.net

"The SAS Group is listed through SAS AB on the Stock Exchanges in Stockholm, Copenhagen, and Oslo. The primarily listing is on the Stock Exchange in Stockholm. The current share structure has been in place since July 6th 2001 when the single SAS share, SAS AB, was listed on the Stock Exchanges.

Prior to July 2001, the SAS Group was listed via three independant companies (SAS Danmark A/S, SAS Norge ASA and SAS Sverige) on the three Stock Exchanges in Scandinavia.

The par value of SAS is SEK 10 per share.
"

Slik jeg forstår det reflekterer forskjellen i verdien på SAS aksjeen på de ulike børsene, valuttaforskjellene mellom landene. Man tar utgangspunkt i SEK og gjør disse om til NOK og DKR når man skal verdisette aksjeene i Norge og Danmark......(?)

Last edited:
1. Noen som kan gi en enkel forklaring på hvordan systemet rundt aksjen til SAS egentlig fungerer (eller andre selskaper med tilsvarende modell)? Ser at det er ulik verdi på de tre børsene, hvordan påvirker dette egentlig den totale verdisettingen? Er aksjene splittet og fordelt på tre børsene og verdien summert totalt fra verdien av sas på børsene i danmark, sverige, norge??

Det er ingen grunn til at SAS-aksjen skal ha forskjellig verdi på de ulike børsene, og aksjer som er kjøpt i Sverige kan selges i Norge, dersom man gjennomfører litt papirarbeid. Så vidt jeg kan se sluttet SAS-aksjen fredag på 43,92 NOK i Sverige, 45,04 NOK i Danmark og 44,70 NOK i Norge, med forbehold om at jeg ikke overså noe og brukte rett valutakurs. Tilsynelatende en betydelig forskjell.

Så er det slik at du ikke kan selge et fritt antall aksjer uten å ha noen å selge dem til, og du kan heller ikke kjøpe aksjer uten at noen vil selge dem. Ser vi litt bak tallene måtte du f.eks. gitt 44,97 kroner per aksje dersom du ville kjøpe 12.500 aksjer på Oslo Børs fredag ettermiddag (kjøp mer og kursen ville nok gått over 45,04 kr). Gitt at du kunne solgt disse til 45,05 i Sverige, kunne du tjent rundt 1.000 kroner på en slik handel, før trekker fra kurtasje og andre utgifter. Legg til at tallene ikke er helt sammenlignbare i løpet av dagen på grunn av variasjoner i valutamarkedet og at sluttkursene også kan gjenspeile litt ulike åpningstider på markedene, så nærmer vi oss ei forklaring.

En langvarig og betydelig prisforskjell mellom samme aksje i ulike markeder, skal imidlertid ikke være mulig. Da vil noen tjene penger på å flytte aksjene mellom markedene og utgjevne forskjellen.

Tenk deg to bensinstasjoner, der den ene tar norske kroner og den andre svenske. Dersom den ene er et par øre dyrere per liter, vil du nok foretrekke den som gjør at du slipper å veksle penger. Blir forskjellen stor, vil du ta ulempen med å veksle penger og handle der det er billigst (spør en bensinstasjonseier nær svenskegrense om hvordan dette fungerer...).

Hvordan Norwegian har finansiert flykjøpene sine har jeg ikke satt meg inn i.

Edit: Kommaregler var aldri min sterke side, men nå er da noen helt åpenbare feil rettet. Presisert at det tenkte kjøpet var på Oslo Børs.

Last edited:
Da ser det ut som om GustavF har forklart enkelt å greid hvordan SAS aksjen "fungerer".

Man kjøper som kjent samme aksje uansett hvor man kjøper den og et er ikke slik at et visst antal aksjer "tilhører" f.eks Oslo Børs

Back