To fly til Rygge - fløy til Gardermoen

Re: To fly til Rygge - fløy til Gardermoen

Er det noen som kjenner til hvordan brøyteberedskapet og utstyret er på RYG kontra OSL? Er det en grunn i seg selv til å velge avreise/ankomst OSL i stedet for RYG?

Jeg følger på med et tilleggs-spørsmål - er det forskjell i brøyteberedskapen/-kvaliteten der militære vs sivile har ansvaret?

Jeg kjenner ikke til mengden utstyr, men det er vel ingen som har samme mengde utstyr som OSL har. De feier jo heeele plassen her på svært svært kort tid. Jeg skal sjekke ut og finne ut hvor mange biler som er i gang når alt er satt i gang...

Det eneste jeg vet om Rygge er at jeg hører de blir fort på "hæla" der nede når det kommer store snømengder og at det tar tid å rydde der, men det er sikkert flere innpå her som kan bekrefte eller avkrefte det....

44 kjøretøy med stort og smått innenfor gjerdet på OSL.

Last edited:

Rygge kutter kanskje der det kuttes kan for i det hele tatt tjene penger en eller annen gang i fremtiden.

Torp klarer stort sett å holde banen åpen. Rygge burde jo ha en mengde militært utstyr til snørydding.

En DY-maskin som skulle til AGP og var førstemann ut på morgenen her forleden ble i følge diverse avisartikler ca. 5 timer forsinket pga. snørydding. Var ingen andre flighter som skulle gå i mellomtiden i følge timetabellen på RYG. Hvis det tar 5 timer å rydde banen og taxebaner så er det muligens grunn til å sette spørsmålstegn ved utstyret? Vet for øvrig ikke om det var andre faktorer inne i bildet samme dagen.

En DY-maskin som skulle til AGP og var førstemann ut på morgenen her forleden ble i følge diverse avisartikler ca. 5 timer forsinket pga. snørydding. Var ingen andre flighter som skulle gå i mellomtiden i følge timetabellen på RYG. Hvis det tar 5 timer å rydde banen og taxebaner så er det muligens grunn til å sette spørsmålstegn ved utstyret? Vet for øvrig ikke om det var andre faktorer inne i bildet samme dagen.

Er det rundt 0 grader og endel snø er det mange flyplasser i Norge som sliter.. når man er ferdig er det blitt for glatt igjen der man startet.. Det er mye enklere med noen få minus og "tørr snø" :).

Har ENRY de trege smale brøytebilene Avinor-plassene hadde for noen år siden?

ENGM vil nok ingen kunne måle seg med i Norge, imponerende brøytetog..

Det er vel Moss Snøryddingskompani som har fått ansvaret for brøytingen av den sivile delen av Rygge. Vet ikke hvordan det er i forhold til de militære snøryddningsmannskapene.

I følge mine opplysninger hadde flyet fuelet for bane 12, men da bremseeffekten ble noe dårligere enn det man hadde trodd, så satt man med ett tonn for mye vekt for angjeldende banestatus. Så takset flyet inn igjen, og forsinkelsen var et faktum. Det tok en liten stund før de prøvde igjen.

De sto lenge på de-ice også før første forsøket...:8:

Back