To fly til Rygge - fløy til Gardermoen

To fly til Rygge - fløy til Gardermoen

Jeg er ny her på forumet, men har vert her en god stund uten å være registrert. Grunnen til dette var at jeg ikke hadde noen spørsmål, men i dag så jeg noe på flyradaren. Det er snakk om DY2931 og DY2725; jeg lurer på hvorfor begge gikk inn for landing på Rygge med litt mellomrom for så å snu og lande på OSL?

Har også hørt at begge flyene vil snu tilbake til Rygge snart.

Håper på å få svar på min første tråd, og jeg beklager hvis feil forum.
 
Re: To fly til Rygge - fløy til Gardermoen

Har kanskje noe med dette å gjøre:

METAR 232150Z 06009KT 0600 R30/1100 SN VV002 M03/M04 Q0994

Sammen med slush på RWY og piss poor bremseeffekt?

Mvh,
 
Re: To fly til Rygge - fløy til Gardermoen

Hei,

Først og fremst, velkommen som registrert bruker hos Scanair! :)

Det har seg slik at Norwegian har 2(?) fly stasjonert på Rygge til enhver tid. (Base kalles det på flyspråket). Og uten at jeg har sjekket så altfor mye på de enkelte forhold som har vært på Rygge i dag, så har det nok kommet noe uforutsett opp som gjorde at disse to individene ikke kunne lande, og derfor valgte å gå til sin alternative destinasjon. (Alle fly må ha èn alternativ flyplass de kan gå til om noe skjer.)

Men ettersom flyene er stasjonert nede på Rygge så må de tilbake igjen. Så når passasjerer og slikt har blitt satt av på OSL, så vil flyene fly tomme med crew tilbake. :)

Håper det var et greit svar. Og riktig god jul! :)

(Sikkert noen som kan enda mere enn jeg kan, som kan legge noe til her, eller rette feil jeg har skrevet også!)
 
Re: To fly til Rygge - fløy til Gardermoen

METAR 232150Z 06009KT 0600 R30/1100 SN VV002 M03/M04 Q0994

Dette er avanserte saker. Kan noen forklare?

Men uansett folkens, tusen takk for raske svar! Setter virkelig pris på dette. Det ser også ut til at et av flyene tar av fra OSL kl. 00.00 i følge osl.no.

God jul! :D
 
Re: To fly til Rygge - fløy til Gardermoen

Ser den ene er satt opp med avgang ved midnatt .. Den har fortsatt rutenummer 2725, så det er jo mulig den fortsatt har paxen, eller ihvertfall noen av dem, ombord.

Godt forklart Northrider - de må nok ha fly på plass til morgentrafikken, ja ..
 
Re: To fly til Rygge - fløy til Gardermoen

Dette er avanserte saker. Kan noen forklare?

Flymeterologi er relativt komplisert, men det finnes hjelp ....
Dette er en god dekoder:
http://www.ukweatherworld.co.uk/Pages/Metar-Decoder.aspx

Location: Rygge
ICAO Code: ENRY
Day of month: 23
Time: 21:50 UTC
Wind: True direction = 060 degrees, Speed: 09 knots
Visibility: 0600 meters
Runway 30, touchdown zone visual range is
Weather: Snow
Sky is obscured -- vertical visibility: 200 feet
Temperature: -03 °C
Dewpoint: -04 °C
QNH (Sea-level pressure): 0994 mb
 
Re: To fly til Rygge - fløy til Gardermoen

Dette er avanserte saker. Kan noen forklare?

God jul! :D

Selvsagt!

METAR - Internasjonal kode for værobservasjon fra flyplass

232150Z - dato og klokkeslett for observasjonen, i UTC (GMT i gamle dager)

06009KT - Dette er vinden, den blåser fra 060 grader (nordøst) og med 9 knops hastighet

0600 - Dette er den meteorologiske sikten på flyplassen, 600 meter.

R30/1100 - Dette er rullebanesikten (RVR - Runway Visual Range), R30 indikerer rullebane 30, mens /1100 sier at RVR er 1100 meter

SN - Forteller at det snør

VV002 - VV indikerer at det er vertikalsikt som følger, i dette tilfellet 200 fot.

M03/M04 - Temperatur og duggpunktstemperatur, M forteller at det er minusgrader, i dette tilfellet er luftemperaturen minus 3, mens duggpunktet er minus 4 grader celsius

Q0994 - Luftrykket redusert til havets nivå, angitt i hektopascal, og trykket er altså 994 hektopascal.

Og god jul til deg!

Mvh,

P.S, mer hjelp finnes her
 
Last edited:
Re: To fly til Rygge - fløy til Gardermoen

"Wind: True direction = 060 degrees, Speed: 09 knots"
Har jeg ikke lært at vinden i en metar er magnetic og vind i høyden er true ---?
Litt og ikke lite OT , Men ----
 
Re: To fly til Rygge - fløy til Gardermoen

Sitter noen kilometer syd for RYG...i den grad man kan si at det er bikkjer i lufta, så er det det nå. Fullt forståelig at man ikke klarer å holde RWY åpen under disse forholdene.
 
Re: To fly til Rygge - fløy til Gardermoen

Kom nettopp fra en lang dag på jobb. Kan bekrefte etter melling fra ops'en at det er svært dårlig bremse effekt og veldig glatt på rullebanen
 
Re: To fly til Rygge - fløy til Gardermoen

Och då är båda flygen tömda på både bag och pax vid OSL.
 
Re: To fly til Rygge - fløy til Gardermoen

Angående METARen så er vel beste oversetting ... drittvær... Det trenger jeg ikke referere til noen kodeliste for at folk skal forstå tror jeg :)
 
Re: To fly til Rygge - fløy til Gardermoen

Har kanskje noe med dette å gjøre:

METAR 232150Z 06009KT 0600 R30/1100 SN VV002 M03/M04 Q0994

Sammen med slush på RWY og piss poor bremseeffekt?

Mvh,

I all den terminologien med METAR, TAF og alt mulig sånt så er det viktig å påpeke på den offisielle skalaen som brukes for å omtale bremseeffekt så kommer "piss poor" akkurat under "bambi on ice" og rett over "julebord - CATIII".

-A
 
Re: To fly til Rygge - fløy til Gardermoen

En METAR er forøvrig aktuelt vær på ett eller annet tidspunkt.
En TAF derimot sier noe om hvilket vær man forventer seg de neste timene.

Cat I til Cat III sier noe om hvor godt flyplassen er instrumentert, og dermed hvilke mimima som gjelder. CATIII A , som på Gardermoen, betyr at man kan "nesten" lande uten sikt. Cat I er i den andre enden av skalaen.
På Rygge er det CAT I fra syd RWY 30 mens RWY 12 har NDB approach dvs Non Directional Beacon og den hart et minimum som er langt dårligerer en en CAT I approach. Det skal med andre ikke mye dårlig vær før man havner utenfor "konvolutten" her.
 
Re: To fly til Rygge - fløy til Gardermoen

Er det noen som kjenner til hvordan brøyteberedskapet og utstyret er på RYG kontra OSL? Er det en grunn i seg selv til å velge avreise/ankomst OSL i stedet for RYG?
 
Back
Top