TK1783 IST-CPH kapring? (falsk alarm)

jefi99

ScanFlyer Gold
Politifolk i Københavns Lufthavn er netop nu ved at undersøge et fly fra Turkish Airlines, der ankom til Københavns Lufthavn fra Istanbul kort efter klokken 12.

Der er tale om fly nummer TK1783 en Boeing 737.

Flyet blev undervejs fra Istanbul til København ad uofficielle kanaler meldt kapret, men både Turkish Airlines og politiet i Københavns Lufthavn afviste ved 11.15-tiden, at flyet skulle være kapret.

- Det har vi undersøgt, og vi kan afkræfte, at der skulle være tale om en kapring, sagde vagtchefen ved politiet i Københavns Lufthavn tidligere i dag til ekstrabladet.dk.

Men klokken 12.30 i dag bekræftede vagthavende hos lufthavnspolitiet, at der nu alligevel var en situation omkring det pågældende fly, der krævede politiets indsats.

http://ekstrabladet.dk/112/article1646706.ece
 
Re: TK1783 IST-CPH kapring?

Og på TV2News bekræftes det nu fra politiet, at der var tale om falsk alarm.
 
Re: TK1783 IST-CPH kapring?

Norsk journalist bag kapringsrygter:

Torsdag formiddag fik politiet en mail om, at der skulle være mistænkelige problemer på et fly fra Turkish Airlines. Efter omfattende undersøgelser har politiet kort efter kl. 13 fastslået, at der intet mistænkeligt er ved det tyrkiske fly.

- Vi har lavet et sikkerhedstjek af et fly fra Istanbul. Det har vi lavet på baggrund af, at vi har fået en mail fra en norsk journalist, som han havde fået fra en ukendt person, om at der skulle være noget galt med flyet, siger Mads Firlings, der er central vagtchef hos Københavnspoliti.

Hvad der specifikt stod i mailen, vil vagtchefen ikke komme nærmere ind på, da det vil kunne inspirere andre til at være fantasifulde.

http://www.bt.dk/krimi/rygter-om-flykapring-i-koebenhavn-er-falske-0
 
Re: TK1783 IST-CPH kapring?

FlightRadar24 appen genererte en alert om squawk 7500 i dag for ca fire timer siden for det nevnte flyet, da flyet hadde nådd Bulgaria... Det kan hende denne journalisten bruker denne tredjeparts programvare som kilde... Ulv ulv...
 
Re: TK1783 IST-CPH kapring?

Alarmen fra Flightradar24.com blev hurtigt sendt videre på Twitter: 'THY5GN por la zona de Bucharest con Squawk en 7500!!!!' skrev bl.a. en spansk twitter.

En norsk journalist opsnappede via en mellemmand alarmen, og kontaktede kl. 11.08 politiet i København for at få den bekræftet.

http://ekstrabladet.dk/112/article1646874.ece

Lad os håbe på at politiet ikke skal indblandes hver gang FR24 viser en "7500" - det sker trods alt ret jævnligt... Her er det nok en kombination af en lidt overivrig journalist, der havde håbet på en "hijack-historie" og en fejl fra enten piloten eller FR24...

Men godt det var falsk alarm...

Det viser også at det ikke altid er positivt at alle har adgang til alle oplysninger i offentligheden.
 
Re: TK1783 IST-CPH kapring?

Det viser også at det ikke altid er positivt at alle har adgang til alle oplysninger i offentligheden.

Nei - det bør kanskje vurderes å fjerne disse - eller noen av - squack-warningene ..
 
Re: TK1783 IST-CPH kapring?

Fikk akkurat vite at 7500 er blokkert på Twitter-meldingene og at neste verson av app'en (som ligger til review) også har sperret denne.
 
Re: TK1783 IST-CPH kapring?

Nei - det bør kanskje vurderes å fjerne disse - eller noen av - squack-warningene ..

Hadde tatt seg fint ut om eks. en eller annen systemfeil på FR24 medførte en eller flere kapringsmeldinger med utrykning. Eller at en eller annen med radar-boks manipulerte data før de gikk til FR24 for moroskyld :drunk: Enkelte ting burde ikke formidles med mindre man har 110% kontroll på samtlige ledd i kjeden.
 
Re: TK1783 IST-CPH kapring?

Fra FR24 på Facebook:

Information regarding the Squawk alerts.
Since Fightradar24 started to show alerts, there has been 2 false hijack alerts. We don't know the reason behind the alerts, if it has been a technical error with the transponder, pilot error or some other error. To prevent future misunderstandings we will not send out any more 7500 (hijack) alerts. For all other alerts we want to once again clarify that it's a 4-digit code from a transponder. We never know the reason behind the alert. We don't know if it's true, false, error or something else. For more information about Squawk codes please read on wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Transponder_(aviation)
 
Back
Top