Tjuvtriks fra KLM

Rland

ScanFlyer Silver
Medlem
Var booket BGO - AMS med KLM. Bekreftet fra reisebyrå booking class B og sete i Premium economy, rad 9.
Ved innsjekk online var booking class endret til M og seteplassering endret til 30 - bakerste seterad i economy.
Generøst nok tilbyr KLM meg å betale Kr 119 for det setet jeg allerede hadde reservert ved booking. Alternativet er å bli stuck på bakerste benk der KLM har tvangsflyttet meg.

Jeg tok dette opp med reisebyrået, som oppgitt, bekrefter at dette er noe nytt KLM har innført. De flytter på passasjerene og den enkelte reisende må selv betale "oppgraderingen". (I selskapet jeg arbeider er reisepolicy economy flex på Europa).
Reisebyrået har hatt møter med KLM om det som er innført, uten å komme noe vei, og er fortvilet på de reisende sine vegne.

Jeg reiser mye, og er det noe jeg virkelig hater, så er det å bli gjenstand for denne type "kundebehandling". Det er trist at flyselskapene må ty til alle mulige tjuvtriks.

Hvis du har betalt for å sitte på EC, hvordan kan de da forsvare å flytte deg å be deg betale for det igjen?

Hvor så du at det var endret til bookingklasse M? Om det var på boardingkortet, så er det nok sånn at det bare indikerer økonomiklasse. På BP står det vanligvis M eller Y for økonomi, avhengig av selskap. At flyselskapet skulle ha endret din bookingklasse er meget usannsynlig. Hva slags seatingpolicy KL har nå vet jeg dog ikke.

Finnes det noe "Premium Economy" på intra-europeiske ruter da?
Har bare hørt om Economy Comfort på A330/M11/777/747 som er vanlig økonomi med litt bedre beinplass.

Finnes det noe "Premium Economy" på intra-europeiske ruter da?
Har bare hørt om Economy Comfort på A330/M11/777/747 som er vanlig økonomi med litt bedre beinplass.

Jepp. KLM kaller det 'Economy Comfort'.
737-700 og 737-800 som går en del på denne ruten har det i alle fall.

Så vidt jeg kan se så er B Economy Fully Flexible, mens Economy Comfort er et tilleggsprodukt som må kjøpes ekstra. Dvs, du har en Economy Class billett booket i B, og skal dermed sitte i Economy Class kabinen som er kodet som M. Det er sikkert kjedelig at rad 9 har blitt Economy Comfort Zone, men jeg tror ikke det står noe sted at du har noen slags rett til å sitte der uten å betale for det.

Så vidt jeg kan se så er B Economy Fully Flexible, mens Economy Comfort er et tilleggsprodukt som må kjøpes ekstra. Dvs, du har en Economy Class billett booket i B, og skal dermed sitte i Economy Class kabinen som er kodet som M. Det er sikkert kjedelig at rad 9 har blitt Economy Comfort Zone, men jeg tror ikke det står noe sted at du har noen slags rett til å sitte der uten å betale for det.

Tja, hvis B er full flex økonomi, så skal det være inkludert?
Flying Blue Platinum members or travellers on a fully flexible Economy ticket can also reserve their Economy Comfort seat via a travel agent.

http://www.klm.com/travel/gb_en/prepare_for_travel/on_board/your_seat_on_board/ici_seat_choice.htm

Bare for å verifisere, dette var helt og holdent en KLM-reise? Ikke en reise booket med f.eks. DL der deler er på KL-metall?

Tja, hvis B er full flex økonomi, så skal det være inkludert?

Klønete formulert av KLM vil jeg si, men å reservere betyr ikke at det er gratis. Det som står er at man kan reservere gjennom et reisebyrå i motsetning til "MyTrip".

http://www.klm.com/travel/gb_en/pre...on_board/economy_comfort_terms_conditions.htm

1.1 Intercontinental KLM and Delta Air Lines flights and European KLM flights operated by a Boeing 737, provide Economy Comfort seats in the Economy Comfort zone located in the Economy Class cabin. Reserving one of these seats, if available, involves an additional charge.
1.2 Flying Blue Platinum members and SkyMiles Platinum and Diamond members can reserve an Economy Comfort seat for free, while Flying Blue Gold and Silver members, SkyMiles Gold and Silver members and SkyTeam Elite Plus members and SkyTeam Elite members(on Delta Air Lines flights only) can reserve an Economy Comfort seat at a discount when logged on as Flying Blue, SkyMiles or SkyTeam member and identified as such by KLM. In all other cases, Flying Blue, SkyMiles or SkyTeam members may reserve such an Economy Comfort seat at the regular rate.

Ser ut som dette nylig ble innført ja, 4. mars.

http://www.flyertalk.com/forum/20333446-post321.html

Met ingang van 4 maart 2013 past KLM haar beleid aan ten aanzien van Economy Comfort voor passagiers reizend in de Y, B of M boekingsklasse. Voor passagiers reizend met een ticket in deze boekingsklassen biedt KLM de Economy Comfort stoel niet langer kosteloos aan.

Mitt tips er å boikotte KLM, jeg har bevisst valgt de bort hvis det har vært mulig de siste 6 år.

I tillegg må man manuelt søke om refund av avgiften dersom man endrer en flex billett. Vårt firma bruker i utgangspunktet KLM, men har også avtale med SAS og BA. Vi blir nå oppfordret til å bruke SAS eller BA, særlig dersom man forventer å måtte gjøre endringer på billettene.

Høres veldig merkelig ut at dette skulle være så annerledes og vanskeligere enn på longhaul, hvor dette går automatisk. Det skal nevnes at jeg ofte ser passasjerer med utskrift fra reisebyrå med en bookingclasse på utskrift, men billetten er utstedt flere dager senere og i en annen booking klasse! Så og si alle billetter hos KLM er nå ombookbare, bare så det er nevnt! Skulle nesten tro at dette er en feileditering av flighten, eller teknisk feil, og det er ikke bevisst gjort!

Flyr ikke klm om jeg ikke må nei, men når man reiser fra TRD skjer det dessverre litt for ofte at man må velge KLM om man ikke vil ha 3-4 timer ekstra reisetid. Har hatt masse dårlige erfaringer med seteplassering etc. hos dem. Virker nesten som de spekulerer å splitte folk som reiser sammen slik at de må betale for å få sitte ved siden av hverandre igjen.

Hvor så du at det var endret til bookingklasse M? Om det var på boardingkortet, så er det nok sånn at det bare indikerer økonomiklasse. På BP står det vanligvis M eller Y for økonomi, avhengig av selskap. At flyselskapet skulle ha endret din bookingklasse er meget usannsynlig. Hva slags seatingpolicy KL har nå vet jeg dog ikke.

I de siste 6 månedene har jeg lagt merke til at i tillegg til "Service klasse" har den reelle booking klassen også dukket opp på ombordstigningskortene, som regel med en litt mindre font. Omtrent alltid med Lufthansa hjem til Seattle, sjekket inn hos SAS i Oslo og på de ombordstigningskortene jeg har fått i Frankfurt når SAS har sviktet. Også med Swiss sjekket inn hos United fikk jeg reellbooking klasse i tillegg til Service Klasse trykket på ombordstigningskortet.

Høres veldig merkelig ut at dette skulle være så annerledes og vanskeligere enn på longhaul, hvor dette går automatisk. Det skal nevnes at jeg ofte ser passasjerer med utskrift fra reisebyrå med en bookingclasse på utskrift, men billetten er utstedt flere dager senere og i en annen booking klasse! Så og si alle billetter hos KLM er nå ombookbare, bare så det er nevnt! Skulle nesten tro at dette er en feileditering av flighten, eller teknisk feil, og det er ikke bevisst gjort!

Nå har ikke vi veldig mye erfaring med KLM - men når svigerfar ble alvorlig syk i hjemme i Portland var KLM (Delta) det raskeste alternativet for min kone og med en billett kjøpt kvelden før avreise, og som i forhold til det vi normalt betaler med Lufthansa var på linje med full Y hos Lufthansa var vi svært overrasket over den ikke overhodet kan endres. Langt billigere Lufthansa billetter lar seg endre mot gebyr på USD 150.00 . Det var riktignok en Codeshare men det var KL Flight nummere og KL dokument og etterhva Delta som tar seg av KLM i USA opplyser er det en KLM pris som ikke kan endres.

Når jeg reiser med SAS og har billett i booking klasse B, så betyr det economy extra og det står Y på boarding kortet. Har aldri opplevd å bli omplassert (bortsett fra oppgradert til C klasse noen ganger)
Jeg gikk ut fra at dette også skjedde automatisk med KLM siden de nå har introdusert sin Economy Comfort klasse. Setet som jeg ble tildelt ved booking, og som også sto oppført som "confirmed" i min Flying Blu profil, var 9D i Economy Comfort.
På tross av "confirmed" i min Flying Blu profil, og fra reisebyrået, var jeg "omplassert" til 30D ved online innsjekk. Eneste mulighet for å bli plassert i det setet jeg først var tildelt, var å betale Kr 119 med kredittkort til KLM.
For meg var dette irriterende, overraskende og høyst uventet. Når jeg ringte til reisebyrået, som tar seg av all fakturering etc, fikk jeg en klar forståelse av at dette var en ny praksis som KLM hadde innført, og som skapte veldig mye frustrasjon både hos reisebyrået og blandt passasjerene som blir flyttet på. Problemstillingen hadde blitt diskutert på meøte mellom KLM og reisebyrået uten at KLM ville justere denne nye praksisen sin.

Når jeg ringte til reisebyrået, som tar seg av all fakturering etc, fikk jeg en klar forståelse av at dette var en ny praksis som KLM hadde innført...

Ja, 4. mars i år, når booket du og når var reisen din?

Back