Tips ($) til flyvertinner/verter og tipsing generelt

Re: Tips ($) til flyvertinner/verter?

Du tipser hvis du får bordservering. Kjøper du takeout på samme restaurant, tipser du ikke.

Jeg har bodd her i 15 år, spiser ofte ute (for det er billig), men opplever sjelden dårlig service. Tvert i mot fikk jeg trolig den værste servicen jeg noengang har fått på Egon i Oslo.

Men hva du vil, men vis respekt for kulturen du besøker. Norge har ikke fasiten på verdens problemer.

Jeg syns ikke det er selve tipsen som er problemet, men reglene. Hvor mye skal jeg betale? Skal jeg ikke? Bordservering? Pub? Bar? Bar ved bord? Står det på regninga, eller er det foventet noe av meg?

Jeg er enig at å spise ute i junaiten er ganske billig, men du må legge på (tax og) tips, da.

Og hvorfor i all verden spiste dere på Egon? 15 år i utlendighet? Oslo har jo så mange fantastiske spisesteder med bedre både mat og servering for en bedre penge. Håper ikke dere tipset der ihvertfall...

Et problem med USA er at man som turist aldri aner hva man egentlig må betale selv om det står oppført enpris. De legger til skatt og diverse som det aldri informeres om og reglene for dette varierer fra stat til stat, by til by og fra firma til firma. Husker jeg booket hotell i Las Vegas via en site som skrøt av at de fikk tak i de laveste prisene. Jeg måtte nesten betale det dobbelte da hotellet hadde lagt på alle skatter og tillegg som det ikke var informert om.

Stort sett er det bare å skrive tips på kvitteringen når man betaler med kort, det er eget felt for dette.

Ja, om man betaler når man får servicen, men kjøper man tjenester med forhåndsbetaling. F.eks. utflukter, transport, eller kuponger ol. så er man dømt til å være kjip.

Du tipser hvis du får bordservering. Kjøper du takeout på samme restaurant, tipser du ikke.

Cabincrew har bordservering. Om du er på McDonalds og de sier at de kommer med maten til deg (f.eks. fordi det går litt sakte med maten og de vil ikke ha deg stående foran kassen), skal du tipse da?

Et problem med USA er at man som turist aldri aner hva man egentlig må betale selv om det står oppført enpris.

Det er et problem, men er jo en konsekvens av at firmaer kan avertere "nationwide", men må følge statenes satser. Jeg har dog ikke opplevd at noen har lagt på mer enn de tilleggene som man kan forvente, og priser for de samme hotellene er fortsatt like dyre.

Heldigvis har mange steder som har internasjonale kunder mulighet til å velge pris med skatter og avgifter.

Det er et problem, men er jo en konsekvens av at firmaer kan avertere "nationwide", men må følge statenes satser. Jeg har dog ikke opplevd at noen har lagt på mer enn de tilleggene som man kan forvente, og priser for de samme hotellene er fortsatt like dyre.

Heldigvis har mange steder som har internasjonale kunder mulighet til å velge pris med skatter og avgifter.

Det er jo det første som er det reelle problemet, men så må man plutselig forholde seg til alternativ to i tillegg.
Kan de ikke bare fortelle hva det koster!

Service-næringen er størst i USA og allikevel har de ikke et ordentlig system for å betale de som jobber der.

For hoteller har jeg sett "resort fee" om mye annet rart de legger til.

Kan vi få denne tråden på emne igjen?
Har selvfølgelig skåret ut selv også...

Om du er på McDonalds og de sier at de kommer med maten til deg (f.eks. fordi det går litt sakte med maten og de vil ikke ha deg stående foran kassen), skal du tipse da?

Nei. .........

Nei. .........

Men kan du gjøre det?
Uten å virke overlegen. En daler eller to...
Eller 10%? 15?
Åssen skal noen skjønne dette, som ikke er oppvokst med det?

Enig i at folk bør sette seg inn i lokale skikker, men hvorfor kan ikke disse skikkene settes inn i prissetting av varer og service?
Om jeg skal kunne en regel, bør vel pris- eller rutesystemer kunne det også.

Dette er bare piss....

Last edited:

Dette blir pirk .. Men der du handler ved disk og rydder selv, forventes det ikke tips. Å levere til bordet er heller ikke normen.

Føler du at noen fortjener litt ekstra, er det selvfølgelig helt ok med litt tips.

Dette blir pirk .. Men der du handler ved disk og rydder selv, forventes det ikke tips. Å levere til bordet er heller ikke normen.

Føler du at noen fortjener litt ekstra, er det selvfølgelig helt ok med litt tips.

Og allikevel forventes det en daler i en pub pr pils fra disken.
Still confused? Absolutt...

Tips ($) til flyvertinner/verter?

Barer og restauranter er ikke det samme. Nei, systemet kan forbedres, men det er hva det er...

Et problem med USA er at man som turist aldri aner hva man egentlig må betale selv om det står oppført enpris. De legger til skatt og diverse som det aldri informeres om og reglene for dette varierer fra stat til stat, by til by og fra firma til firma. Husker jeg booket hotell i Las Vegas via en site som skrøt av at de fikk tak i de laveste prisene. Jeg måtte nesten betale det dobbelte da hotellet hadde lagt på alle skatter og tillegg som det ikke var informert om.

Vegas er spesiell her. I tillegg til city tax, state tax osv kommer water surcharge, electricity surcharge, in-room telephone surcharge osv. Og la oss ikke engang snakke om hvor mye mer enn quoted price en leiebil koster hvis en ikke er flink til å takke nei til alle forsikringene som allerede er dekket av en vanlig reiseforsikring.

Back