Tips ($) til flyvertinner/verter og tipsing generelt

Re: Tips ($) til flyvertinner/verter?

Konklusjon: Det er IKKE vanlig å tipse på flyet :-) Det var kun 3 seterader fremme på first, og vi hadde EN dame som serverte oss, hun var den eneste som fikk/tok tips.. Dette var United...

Må slenge meg på og si at det er en helt forferdelig kultur ifht tipsing i USA. Kjenner det koker. Alle priser oppgitt i statene kommer alltid med pluss pluss. Tax er ikke inkludert, og i tillegg skal de ha tips på toppen av dette. Jeg er NADA interessert i hva prisen uten tax er. Jeg ønsker en komplett pris som inkluderer alt, så slipper jeg tenke noe mer på det.

Var på en cafe/restaurant i New York i fjor for å spise lunsj. Maten var ikke noe å skryte av, så tipset det jeg følte sto i stil med kvaliteten. Dette ble dog ikke godt mottatt av betjeningen, så ble stoppet i døren og forklart at jeg måtte betale mer tips. Spilte bare dum og sa jeg var "norwegian" og betalte det de krevde. Synes det er utrolig frekt å skulle "kreve" tips på denne måten. Da får heller restauranteieren skru opp prisene og lønne sine ansatte bedre. Makan altså!

Jeg ønsker kun å tipse når jeg føler for det. Ikke fordi jeg MÅ...

Last edited:

USA er 100000 verre enn UK på tips.

Siste taxitur i Vegas tidligere iår, betalte jeg med kort og la ikke til tips. Sjåføren ble så sur at kofferten min nesten kom flyvende. Litt dumt at jeg stod med en 5dollar i hånden som planen var å gi. Den gikk heller til en søt servitrise senere på kvelden.

Sist tur i london tok vi taxi, vi endte opp med å stå ca en time i kø. regninga endte på en 46 eller noe deromkring. Vi putta 50 pund i ruta og han ga oss 20 tilbake, skulle ikke betale full pris når han brukte så lang tid.

Skal vel også nevnes at jeg nettop i london opplevde å ikke få vekslepengene tilbake etter et resturantbesøk. 12,5% lagt til på regninga, men de prøvde å haie en 10-15% ekstra ved å stjele vekslepenga. Så vi satt demonstrativt der et kvarter før vi gikk til det vi antok var sjefen og spurte pent om vekslepengene våre. Da dukket de opp ganske umiddelbart.

Må slenge meg på og si at det er en helt forferdelig kultur ifht tipsing i USA. Kjenner det koker. Alle priser oppgitt i statene kommer alltid med pluss pluss. Tax er ikke inkludert, og i tillegg skal de ha tips på toppen av dette. Jeg er NADA interessert i hva prisen uten tax er. Jeg ønsker en komplett pris som inkluderer alt, så slipper jeg tenke noe mer på det.

Var på en cafe/restaurant i New York i fjor for å spise lunsj. Maten var ikke noe å skryte av, så tipset det jeg følte sto i stil med kvaliteten. Dette ble dog ikke godt mottatt av betjeningen, så ble stoppet i døren og forklart at jeg måtte betale mer tips. Spilte bare dum og sa jeg var "norwegian" og betalte det de krevde. Synes det er utrolig frekt å skulle "kreve" tips på denne måten. Da får heller restauranteieren skru opp prisene og lønne sine ansatte bedre. Makan altså!

Problemet i USA er jo at om man virkelig er missfornøyd så skal man jo gi 10% ish, Personlig synes jeg det er latterlig. Men på de verste plassene får man jo ca ikke lønn. så forstår betjeningen.

Problemet i USA er jo at om man virkelig er missfornøyd så skal man jo gi 10% ish, Personlig synes jeg det er latterlig. Men på de verste plassene får man jo ca ikke lønn. så forstår betjeningen.

Er klar over dette, og synes som sagt det er en forferdelig uting! :headbang

Gjelder ikke bare restaurantnæringen, men også drosje, piccolo osv. Man blir jo robbet av alle som skal ha tips..

Eksempelvis opplever jeg som oftest, uansett hvor flott hotellet er, at jeg MÅ tipse dørmannen som åpner drosjedøra mi og bærer bagasjen 5 meter :drunk: Ender alltid opp med å måtte bruke mer tid på å bla opp tips enn det hadde tatt meg å åpne døren og bære bagasjen selv:spin

Last edited:

Har selv blitt utskjelt og dama fulgte etter meg ut på gaten I NY da vi ikke tipset "nok" iflg henne på en Thai restaurant der..

Har selv blitt utskjelt og dama fulgte etter meg ut på gaten I NY da vi ikke tipset "nok" iflg henne på en Thai restaurant der..

Altså så lenge man har betalt det som står på regningen, så får det være opp til hver enkelt å tipse eller ikke. Det du forteller er jo bare helt syk oppførsel av betjeningen:wow

Sier meg enig at en slik tipskultur er en uting. Det var vel Marriott som prøvde seg med å oppfordre alle gjestene til å legge igjen tips til vaskepersonalet, da de nå var ansatt på andre avtaler som ga de mye mindre i lønn.

Jeg synes også det er uansvarlig for bedriftene å legge ansvaret for lønn på gjestene.

Og så er det litt vanskelig å vite når en skal tipse. Det jeg har hørt var at en skal tipse på "sit down" restauranter. Så jeg var litt usikker når jeg spiste på Denny's en gang. Så da jeg betalte så måtte jeg nesten insistere på at de skulle beholde vekslepengene.

Det er en grunn til at jeg ikke liker meg like godt på litt mer fancy steder, enten det er spisesteder eller hoteller. Masse uskrevne regler på tips. Da foretrekker jeg heller et enkelt motell og take-away.

Corey Caldwell, spokesperson for the Association of Flight Attendants, says "Passengers should not tip flight attendants because flight attendants should not accept tips. As professionals, as first responders, just like police and fire fighters, a flight attendant's first mission is to maintain the safety and security of passengers in the cabin."

United Airlines and many other carriers explicitly forbid flight attendants from accepting tips. "I've complimented flight attendants and pilots on a job well done as I've been leaving the plane, "says New York publicist and frequent flyer Mara Begley. "But I haven't actually tipped them."

What if the flight attendant goes above and beyond, finding extra pillows for your 92-year-old mother with sciatica or providing a near limitless supply of wet wipes to clean the upchucked lunch your queasy toddler dumped on the stranger sitting next to you?

"United does appreciate hearing positive comments about our crews and employees," says Luke Punzenberger. "We recommend that passengers go to our website to share their experiences."

Also: http://abcnews.go.com/Travel/etiquette-expert-advises-tipping-flight-attendants/story?id=20323525

Greier ikke helt å holde meg her

For det første kan ikke UK sammenlignes med US. Dette er helt forskjellig systemer og kulturer

For det andre er jeg ikke så veldig begeistret over US systemet heller, og har ved flere anledninger irritert meg over det, men å kalle det ukultur er vel drøyt synes jeg. Dette er en del av det amerikanske samfunnet på godt og vond, og fordi vi ikke kjenner det godt nok, er det vel ikke ukultur? Om du er på besøk i US, er det vel heller vår oppgave som tilreisende å tilpasse oss det som er vanlig i landet vi besøker, mer enn å kritisere systement deres. Bruk heller litt tid på å sette seg inn i systemet de har, slik at vi i det minste sørger for at de som jobber i service yrkene får den lønnen de forventer. Vi som nordmenn tipser nok mindre enn amerikanerne uansett, da det nok er flere situasjoner hvor vi overhode ikke tenker på tips, og derfor blir vi ansett som litt kjipe i så måte.

Og det er dessuten helt ok å ikke dra til US, og da slipper man å irritere seg over systement deres også.

Og ja, jeg synes vårt system er mye bedre, men det er sannsynligvis fordi det er det jeg er vant med. De amerkanerne jeg har snakket med er veldig fornøyd med sitt system, da de liker å vite hva det betaler for, dsv varer/tjenesten, skatter, kostnaden ved å få varen/tjenesten osv. og synes vårt system er uvant og kanskje merkelig?

Kritisere systemet kan man gjøre, så lenge det er systemet og ikke folkene. Kjenner man systemet så er det lett å forholde seg til, men som turister i USA (som ønsker oss velkommen tror jeg) så er det mye å sette seg inn i.
For meg som bruker kort til nesten alt mulig så er det også kjedelig fordi jeg føler at jeg må passe på å ha en del ekstra dollarsedler fordi om man bruker en del forhåndsbetalte, eller courtesy-baserte tjenester så er ikke tips inkludert. Jeg tror amerikanerne etterhvert må finne andre løsninger på det.
Dessuten hvor vanskelig kan det være å opplyse om hvor mye 10 15 eller 20% er på kvitteringen el. det virker noen ganger som man er flau over å vise dette.

It is what it is, og man bør følge lokal skikk og bruk uansett hvor man er i verden. Det er mange ting som gjøres annerledes i andre land, og som besøkende bør man respektere dette. For mange er tips forskjellen på fattigkassa og et verdig liv.

Kritisere systemet kan man gjøre, så lenge det er systemet og ikke folkene. Kjenner man systemet så er det lett å forholde seg til, men som turister i USA (som ønsker oss velkommen tror jeg) så er det mye å sette seg inn i.
For meg som bruker kort til nesten alt mulig så er det også kjedelig fordi jeg føler at jeg må passe på å ha en del ekstra dollarsedler fordi om man bruker en del forhåndsbetalte, eller courtesy-baserte tjenester så er ikke tips inkludert. Jeg tror amerikanerne etterhvert må finne andre løsninger på det.
Dessuten hvor vanskelig kan det være å opplyse om hvor mye 10 15 eller 20% er på kvitteringen el. det virker noen ganger som man er flau over å vise dette.

Det står ofte "suggested gratuity" med utregningen for ulike prosentsatser på regningen på restauranter, spesielt om de merker at man er turist. Stort sett er det bare å skrive tips på kvitteringen når man betaler med kort, det er eget felt for dette. Dette legges så inn i systemet i etterkant.

It is what it is, og man bør følge lokal skikk og bruk uansett hvor man er i verden. Det er mange ting som gjøres annerledes i andre land, og som besøkende bør man respektere dette. For mange er tips forskjellen på fattigkassa og et verdig liv.

Det er det som er så urettferdig. Noen ansatte får mer tips enn andre pga. feks. utseende. Noen få tjener da veldig godt og de andre dårligere.

Når jeg var i New York la den ene servitøren (mann) på hotellet på 15% service fee, den andre servitøren (dame) spesifiserte det ikke på regningen. Begge fikk 15% uansett.

Dersom man gir servitøren noe særlig mindre enn 10% i tips taper faktisk vedkommende i mange tilfeller penger på å servere deg. Årsaken er at servitøren må betale en fast prosent av sin tipsinntekt til restaurantens øvrige ansatte. Det er svært viktig å forstå at man gir tips for den aktuelle servicen man mottar. Dersom maten ikke lever opp til forventningene, men servitøren har levert god service ellers, blir det helt feil å straffe vedkommende ved å gi lite eller ingen tips slik at hun taper penger. Dårlig kvalitet på mat tas opp med servitøren som videreformidler dette og kan løses med F. eks et prisavslag på regningen.

Jeg er enig med de som mener at det er en uting når servitører konfronterer gjester som gir lite tips, men det er nok lett at begeret renner over i møte med uvitende turister som ikke forstår hvordan tipssystemet i USA fungerer. Tips er i praksis ikke frivillig å gi slik det er i Norge, men levebrødet til den som serverer deg. Normale satser ved restaurantbesøk er som følger:

0% skandaløst dårlig service, blitt personlig fornærmet e.l. Bør utdypes overfor betjeningen!
10% svært misfornøyd med service
15% ok service, men intet mer
18-20% god service
20+% fremragende service

Husk at tipsen beregnes av måltidets pris før tax. D.v.s at dersom regningen kommer på totalt 60 usd og 5 usd er tax, skal det beregnes tips av 55 usd.

Tipskulturen i USA kan være komplisert å sette seg inn i, men som gjest i et land plikter man i mine øyne å sette seg inn i hvordan ting fungerer der. Man kan gjerne være uenig i systemet, men det er uakseptabelt å la dette gå utover hardtarbeidende servitører og andre som lever av tipsen de får. Å spille dum norsk turist som ikke vil betale mer enn det som står på regningen vitner om en ignoranse som gjør at man like gjerne kan holde seg hjemme, evt. spise på McDonalds eller et annet sted hvor tips ikke forventes. Jeg gremmes av slik oppførsel.

Tips er i praksis ikke frivillig å gi slik det er i Norge, men levebrødet til den som serverer deg.
Kilden til problemet. Jo, tips er og skal være frivillig. Hvorfor er det slik at enkelte grupper skal tipses, og andre ikke? Hvorfor skal man ikke tipse på McDonalds (som du nevner som eksempel), men på en sit-down restaurant? Hele systemet er galt.

Husk at tipsen beregnes av måltidets pris før tax. D.v.s at dersom regningen kommer på totalt 60 usd og 5 usd er tax, skal det beregnes tips av 55 usd.
Svært ofte opplever jeg at tips regnes av sum inkl tax. Når jeg da korrigerer og gir feks 18% ift sum FØR tax, blir det oppfattet som for lite...(!)

Tipskulturen i USA kan være komplisert å sette seg inn i, men som gjest i et land plikter man i mine øyne å sette seg inn i hvordan ting fungerer der.
Enig. Men, som du sier, man kan være uenig i systemet. Det faktum at "ansvaret for grei lønn" ligger på den som mottar service, og ikke bedriften vitner om et ødelagt / korrupt system. Det er slik bedriftskultur jeg gremmes av, å ikke gi sine ansatte lønn som fortjent i første omgang.

Kilden til problemet. Jo, tips er og skal være frivillig. Hvorfor er det slik at enkelte grupper skal tipses, og andre ikke? Hvorfor skal man ikke tipse på McDonalds (som du nevner som eksempel), men på en sit-down restaurant? Hele systemet er galt.

Du tipser hvis du får bordservering. Kjøper du takeout på samme restaurant, tipser du ikke.

Jeg har bodd her i 15 år, spiser ofte ute (for det er billig), men opplever sjelden dårlig service. Tvert i mot fikk jeg trolig den værste servicen jeg noengang har fått på Egon i Oslo.

Men hva du vil, men vis respekt for kulturen du besøker. Norge har ikke fasiten på verdens problemer.

US tip er helt sirkus. Men jeg følger med etter beste evne.
Topic her var tip til cabincrew. Kan ikke se noe galt i at noen har lyst å tilby en liten håndskilling for å belønne (ekstra) god service, sikkerhet eller whatever.
Har selv stukket til en fantastisk kabinansatt på en helt rå KLM-flight til NY 20 dollar som et tilskudd til kost den kvelden.

Tvert i mot fikk jeg trolig den værste servicen jeg noengang har fått på Egon i Oslo.

Norge har en lang vei å gå når det gjelder kundeservice generelt. Det ironiske her er at i USA så forventes du å gi tips, selv ved opplevd dårlig kundeservice.

(...) men vis respekt for kulturen du besøker. Norge har ikke fasiten på verdens problemer.

Det gjør jeg, som sagt. Altså viser respekt og setter meg inn i kulturen som råder der jeg skal. Derfor elsker jeg blant annet Japan, hvor prisen man får oppgitt er hva man betaler. Det er rett og slett uhøflig å tipse.

Er likefult uenig i kulturen med tipsing i USA. Jeg ønsker å tipse ved opplevd god kundeservice, ikke fordi en må / skal / det bare er slik / bedriften vedkommende jobber i gir nada i lønn.

(...) Norge har ikke fasiten på verdens problemer.
Stemmer det. Viktig å reise ut og se verden, det tror jeg vi alle her inne er enig i.

Min personlige mening er at tipssystemet i USA er lite brukervennlig for kunden og langt fra ideelt for de som jobber i servicenæringen. Det er et komplisert og rotete system som uten klare retningslinjer. Mitt poeng med forrige innlegg var imidlertid at man som gjest i et land må innrette seg etter de rådende forhold og forsøke etter beste evne å praktisere lokal skikk og bruk. Dette gjelder uansett om man spiser på restaurant i USA, deltar på et forretningsmøte i Japan eller er på stranda i Oman. Å mislike og være uenig i den lokale kulturen er en ting. Hvis man derimot velger å ikke følge lokal skikk og bruk og dermed fornærmer folk kan man heller reise et annet sted. Det handler egentlig bare om respekt for at ting er annerledes i andre land.

Back