Må slenge meg på og si at det er en helt forferdelig kultur ifht tipsing i USA. Kjenner det koker. Alle priser oppgitt i statene kommer alltid med pluss pluss. Tax er ikke inkludert, og i tillegg skal de ha tips på toppen av dette. Jeg er NADA interessert i hva prisen uten tax er. Jeg ønsker en komplett pris som inkluderer alt, så slipper jeg tenke noe mer på det.
Var på en cafe/restaurant i New York i fjor for å spise lunsj. Maten var ikke noe å skryte av, så tipset det jeg følte sto i stil med kvaliteten. Dette ble dog ikke godt mottatt av betjeningen, så ble stoppet i døren og forklart at jeg måtte betale mer tips. Spilte bare dum og sa jeg var "norwegian" og betalte det de krevde. Synes det er utrolig frekt å skulle "kreve" tips på denne måten. Da får heller restauranteieren skru opp prisene og lønne sine ansatte bedre. Makan altså!
Jeg ønsker kun å tipse når jeg føler for det. Ikke fordi jeg MÅ...
Problemet i USA er jo at om man virkelig er missfornøyd så skal man jo gi 10% ish, Personlig synes jeg det er latterlig. Men på de verste plassene får man jo ca ikke lønn. så forstår betjeningen.
Må slenge meg på og si at det er en helt forferdelig kultur ifht tipsing i USA. Kjenner det koker. Alle priser oppgitt i statene kommer alltid med pluss pluss. Tax er ikke inkludert, og i tillegg skal de ha tips på toppen av dette. Jeg er NADA interessert i hva prisen uten tax er. Jeg ønsker en komplett pris som inkluderer alt, så slipper jeg tenke noe mer på det.
Var på en cafe/restaurant i New York i fjor for å spise lunsj. Maten var ikke noe å skryte av, så tipset det jeg følte sto i stil med kvaliteten. Dette ble dog ikke godt mottatt av betjeningen, så ble stoppet i døren og forklart at jeg måtte betale mer tips. Spilte bare dum og sa jeg var "norwegian" og betalte det de krevde. Synes det er utrolig frekt å skulle "kreve" tips på denne måten. Da får heller restauranteieren skru opp prisene og lønne sine ansatte bedre. Makan altså!
Jeg ønsker kun å tipse når jeg føler for det. Ikke fordi jeg MÅ...
Har selv blitt utskjelt og dama fulgte etter meg ut på gaten I NY da vi ikke tipset "nok" iflg henne på en Thai restaurant der..
Kritisere systemet kan man gjøre, så lenge det er systemet og ikke folkene. Kjenner man systemet så er det lett å forholde seg til, men som turister i USA (som ønsker oss velkommen tror jeg) så er det mye å sette seg inn i.
For meg som bruker kort til nesten alt mulig så er det også kjedelig fordi jeg føler at jeg må passe på å ha en del ekstra dollarsedler fordi om man bruker en del forhåndsbetalte, eller courtesy-baserte tjenester så er ikke tips inkludert. Jeg tror amerikanerne etterhvert må finne andre løsninger på det.
Dessuten hvor vanskelig kan det være å opplyse om hvor mye 10 15 eller 20% er på kvitteringen el. det virker noen ganger som man er flau over å vise dette.
It is what it is, og man bør følge lokal skikk og bruk uansett hvor man er i verden. Det er mange ting som gjøres annerledes i andre land, og som besøkende bør man respektere dette. For mange er tips forskjellen på fattigkassa og et verdig liv.
Dersom man gir servitøren noe særlig mindre enn 10% i tips taper faktisk vedkommende i mange tilfeller penger på å servere deg. Årsaken er at servitøren må betale en fast prosent av sin tipsinntekt til restaurantens øvrige ansatte. Det er svært viktig å forstå at man gir tips for den aktuelle servicen man mottar. Dersom maten ikke lever opp til forventningene, men servitøren har levert god service ellers, blir det helt feil å straffe vedkommende ved å gi lite eller ingen tips slik at hun taper penger. Dårlig kvalitet på mat tas opp med servitøren som videreformidler dette og kan løses med F. eks et prisavslag på regningen.Problemet i USA er jo at om man virkelig er missfornøyd så skal man jo gi 10% ish, Personlig synes jeg det er latterlig. Men på de verste plassene får man jo ca ikke lønn. så forstår betjeningen.
Kilden til problemet. Jo, tips er og skal være frivillig. Hvorfor er det slik at enkelte grupper skal tipses, og andre ikke? Hvorfor skal man ikke tipse på McDonalds (som du nevner som eksempel), men på en sit-down restaurant? Hele systemet er galt.Tips er i praksis ikke frivillig å gi slik det er i Norge, men levebrødet til den som serverer deg.
Svært ofte opplever jeg at tips regnes av sum inkl tax. Når jeg da korrigerer og gir feks 18% ift sum FØR tax, blir det oppfattet som for lite...(!)Husk at tipsen beregnes av måltidets pris før tax. D.v.s at dersom regningen kommer på totalt 60 usd og 5 usd er tax, skal det beregnes tips av 55 usd.
Enig. Men, som du sier, man kan være uenig i systemet. Det faktum at "ansvaret for grei lønn" ligger på den som mottar service, og ikke bedriften vitner om et ødelagt / korrupt system. Det er slik bedriftskultur jeg gremmes av, å ikke gi sine ansatte lønn som fortjent i første omgang.Tipskulturen i USA kan være komplisert å sette seg inn i, men som gjest i et land plikter man i mine øyne å sette seg inn i hvordan ting fungerer der.
Kilden til problemet. Jo, tips er og skal være frivillig. Hvorfor er det slik at enkelte grupper skal tipses, og andre ikke? Hvorfor skal man ikke tipse på McDonalds (som du nevner som eksempel), men på en sit-down restaurant? Hele systemet er galt.
Tvert i mot fikk jeg trolig den værste servicen jeg noengang har fått på Egon i Oslo.
(...) men vis respekt for kulturen du besøker. Norge har ikke fasiten på verdens problemer.
Stemmer det. Viktig å reise ut og se verden, det tror jeg vi alle her inne er enig i.(...) Norge har ikke fasiten på verdens problemer.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.