Tips om julemarkeder og juleshopping

Re: Tips om julemarkeder

Jeg har bare vært på et julemarked i Europa og det er faktisk et som ikke var på din liste. Var en tur til Mainz med ungene i fjor i desember for blant annet å besøke julemarkedet. Dette er det eneste julemarkede jeg har vært på så jeg vet lite om hvordan dette er i forhold til andre markeder, men jeg har en følelse av at det var ganske lite. Men det var mer enn bra nok for oss. Ellers var det svært enkel (og rimelig transport) til Mainz. Fly til Frankfurt for 795 kroner og 20 min med tog fra flyplassen til Mainz. Skal prøve å få til en tur til et julemarked i år også, så jeg følger interessert med på tråden her.

He, he les mitt innlegget ovenfor.. Kone etc...:colgate:

Bremen, Celle eller Lüneburg? Hvilken av disse 3 har best julemarked?

Last edited:

Birmingham
Wien

Var selv i Berlin i fjor og det er veldig fint der, om ikke så 'koselig' pga. storbyfaktene.

Var i Hamburg i fjor og opplevde trengselen og fylla på nært hold. Fristet ikke til gjentagelse. Øltelt, glüwein og tusenvis av mennesker på begrenset plass er ikke nødvendigvis noe å anbefale, med mindre man faktisk liker slikt.

Har varit i Lübeck på julmarknad för ca fem år sedan och kunde konstatera att julmarknad inte var något för mig. En massa hantverk som inte var intressant för oss, möjlighet att äta korv och kaka överallt samt glühwein mit Schuss. När jag sedan körde bil så försvann glühwein som var det enda som intresserade mig (det var för kallt för öl)...
Nej, jag gillar tyska städer, men hoppar över julmarknader. Men vi tycker ju inte alla likadant..

Har varit i Lübeck på julmarknad för ca fem år sedan och kunde konstatera att julmarknad inte var något för mig. En massa hantverk som inte var intressant för oss, möjlighet att äta korv och kaka överallt samt glühwein mit Schuss. När jag sedan körde bil så försvann glühwein som var det enda som intresserade mig (det var för kallt för öl)...
Nej, jag gillar tyska städer, men hoppar över julmarknader. Men vi tycker ju inte alla likadant..

Bremen har julemarked som jeg hører flere skryter av. Vet ikke helt med tilgang med fly ifra Østlandet, muligens du må på FR ifra Moss?

Utrolig synd at Ryanair har sluttet å fly på Bremen fra Torp. Bremen er en veldig fin by og julemarkedet er spesiellt bra, har vært på julemarked der de to siste årene, men dessverre ikke noe mulighet i år.

Ser du har vært der, men til alle andre; Wien.
Markedet er som de fleste, men rådhuset sett fra litt avstand er ren Disney og de andre fantastiske bygningene er opplyst.
Alle kneiper og Beissler er minst like hyggelige på den tiden som på vår, sommeren og høst.
Min favoritt :)

Last edited:
Julemarkeder

Nå er det jo sånn at jeg har masse av tid før jul og trenger uansett segmentrun med SAS for å få gullkortet. Det i kombinasjon med at jeg kan reise på ungdomsbilletter gjør sånn at jeg kan se julemarkeder. Tenker først og fremst på vårt nesten naboland i syd (Tyskland) - men er også åpen for andre land. Har lest at Berlin har over 60 av dem - men jeg personlig synes at Berlin er litt kjedelig (mer glad i byer med gågater). Kommer sikkert til å like meg i Berlin også som sagt, da jeg sist var der var det jo hetebølge med 35 + i skyggen så kanskje derfor.

Ja jeg kan også reise på hverdager noe som gjør at prisene ikke er så verst. Noen som har noe spesielt å anbefale? Tyskland er stort og er nok av steder jeg ikke har vært. Kan også reise med tog om nødvendig til sluttdestinasjon om det ikke er flyplass i umiddelbar nærhet. Om noen andre har noe utenom Tyskland å anbefale så er det selvsagt også greit. Eneste kanskje lille kriteriet er som nevnt at SAS kan bringe meg så nært som mulig, men selv det er ikke absolutt. :p

Re: Julemarkeder

Frankfurt har et veldig anstendig julemarked hvor du kan spise så mye godt at du knapt får plass på flyet hjem. De har også flust med boder som selger Glühwein, men pass på at du får fatt på den med ekstra rom i. Den.. ehh.. hjelper deg med å holde varmen.. For en euro eller så får du beholde koppen som pleier å være en dekorert sak med årstall.

Er du først i Frankfurt skal det vist være ok julemarkeder i både Wiesbaden og Mainz også, men dit kom jeg aldri fordi Glühwein.

Last edited:

Frankfurt har et veldig anstendig julemarked hvor du kan spise så mye godt at du knapt får plass på flyet hjem. De har også flust med boder som selger Glühwein, men pass på at du får fatt på den med ekstra rom i. Den.. ehh.. hjelper deg med å holde varmen.. For en euro eller så får du beholde koppen som pleier å være en dekorert sak med årstall.

Er du først i Frankfurt skal det vist være ok julemarkeder i både Wiesbaden og Mainz også, men dit kom jeg aldri fordi Glühwein.

Takk for tips! Nå er vel Frankfurt ellers en by det ikke er mye interessant å se på? Har hørt det for det meste er sjelløst, finanshovedstad i Tyskland etc. Men kan vurderes.

I Tyskland har jeg kun vært i Berlin på julemarked, men kan absolutt anbefale det. Veldig hyggelig stemning, og det hjelper at Berlin har et levelig prisnivå på overnatting og god mat. Personlig satte jeg mest pris på de mindre julemarkedene som lå i diverse sidegater, de største kunne være litt travle.

Noen som har noe spesielt å anbefale? Tyskland er stort og er nok av steder jeg ikke har vært. Kan også reise med tog om nødvendig til sluttdestinasjon om det ikke er flyplass i umiddelbar nærhet.

Nürnberg skal nok da være noe for deg. Byen innenfor gamle bymuren er nå en eneste stor gågate (bilfritt sentrum). Storbyer har vanskelig for å få noen sjel, men noe av sjela til Nürnberg er nå godt gjenoppbygd etter 2.vkrig. Flere interessant andre ting å få med seg der utenom julemarkeder også. Har du interesse for tog og sånt, så ligger nå DBs jernbanemuseum der. Grei avstand fra München..

Ellers ser jeg at Brussel ikke er nevnt i tråden her.. Det bør absolutt nevnes. Litt annerledes enn de tyske julemarkedene. Andre drikkelige og spiselige fristelser.

Back