Tips og tricks ved motlys fotografering

ErikB

ScanFlyer Blue
Er en helt fersk flyfotograf, men har allerede erfart at det er umulig å ungå å komme i en situasjon hvor det må fotograferes mot sola. Bildene ble ikke bra for å si det mildt.
Kjøpte et gråfilter i dag som visstnok skal hjelpe, men er det noen innstillinger på kamera eller noe annet smart dere kan dele med meg for å få bedre resultat.
Har for ordens skyld en Cannon 350.
Erik

Replying to Topic 'Tips og tricks ved motlys fotografering'

Kanskje en mulighet å bare bruke midterste spotmåling ? Min 300D har 7 målings-punkter, men har aldri prøvd det ut i motlys

Er det de samme målepunktene som benyttes til autofocus ?

Originally posted by ErikB

Det er vel det :skep trur eg

Er en helt fersk flyfotograf, men har allerede erfart at det er umulig å ungå å komme i en situasjon hvor det må fotograferes mot sola. Bildene ble ikke bra for å si det mildt.
Kjøpte et gråfilter i dag som visstnok skal hjelpe, men er det noen innstillinger på kamera eller noe annet smart dere kan dele med meg for å få bedre resultat.
Har for ordens skyld en Cannon 350.
Erik

Dra frem kameraets manual og titt under temaet "spot metering". Jeg har bare Nikon så jeg vet ikke hur gjøre dette på kamera fra the dark side, men funksjonen heter da vitterlig det samme :)

Jeg er litt usikker på hvor du vil. Spørsmålet mitt blir: Hva synes du er et bra motlysbilde da?

Jeg har liksom alltid gått ut fra at man ikke får detaljbilde i motlys, og må regne med at man i stor grad kun får til silhuetter. Så målet må jo bli å få med detaljene i landskapet rundt eventuelt?
Spot-metering gjør du ved å trykke på stjerneknappen rett ved der du har tommelen. Så for å få et passe undereksponert bilde kan du altså peke kamera mot det lyseste punktet (mot sola), trykke stjerneknappen, og så flytte kamera mot objektet før du klikker av.

Er det motlys pleier jeg stille ned eksponeringsknappen til -1, kanskje -1,3, for å sørge for en god undereksponering, altså slik at refleksjonene ikke blir for omfattende. Da får man i stor grad fine silhuetter.

Hvis målet er å få "normaleksponerte" bilder kan jeg dessverre ikke hjelpe. Det er langt utenfor min rekkevidde.

5hercdepvortice.jpg

Originally posted by Leorim

Det er vel det :skep trur eg

Lysmåler og autofokus er to forskjellige ting. De har ikke innflytelse på hverandre.

Det er mulig jeg er på villspor men vedlagte bilde ble tatt i motlys og jeg synes bildet ble veldig grått og livløst og trodde det hadde sammenheng med dette.

Attachments

• IMG_0159rev1.JPG
    IMG_0159rev1.JPG
    63.4 KB · Views: 90

Nå var det riktignok et ultrakomprimert bilde du kom med men det er vel noe å hente i fotoshop også.

Attachments

• 1pia747eriks.jpg
    1pia747eriks.jpg
    97.2 KB · Views: 90
Back