Tips for utvidet RIO-tur feb. 2013

bhen

ScanFlyer Blue
Hei, har lenge hatt lyst på at dra til Sydamerika og da spesielt Rio de Janeiro sammen med samboer. Vi planerer å være vekke drøyt 2uker i begynnelsen av Februar neste år.

Liker litt sånn effektivt turistande og tenker at vi burde rekke minst en stopp til under den tiden, så spørsmålet er; hvor? Noen gode forslag her på forumet kanskje?

Forutsetninger;
Åker helst Star Alliance
By/plass med bra anslutningsmuligheter til GIG

Stort pluss om det er muligheter for billig multicity slik at vi slipper booke tur-retur f.eks. FRA-GIG å senn intrakontinentalt i Søramerika.

på forhånd takk for evt. forslag!

Hei, har lenge hatt lyst på at dra til Sydamerika og da spesielt Rio de Janeiro sammen med samboer. Vi planerer å være vekke drøyt 2uker i begynnelsen av Februar neste år.

Liker litt sånn effektivt turistande og tenker at vi burde rekke minst en stopp til under den tiden, så spørsmålet er; hvor? Noen gode forslag her på forumet kanskje?

Forutsetninger;
Åker helst Star Alliance
By/plass med bra anslutningsmuligheter til GIG

Stort pluss om det er muligheter for billig multicity slik at vi slipper booke tur-retur f.eks. FRA-GIG å senn intrakontinentalt i Søramerika.

på forhånd takk for evt. forslag!

Buenos Aires er et meget godt alternativ - og en kan vel få til en "Open Jaw" Europa - Buenos Aires /- Rio - Europa og f.eks. GOL har billige og gode tider mellom Buenos Aires og Rio ... Star Alliance er svake internt i Sør Amerika

Buenos Aires er som nevnt en utrolig flott by å besøke.
I tillegg kan jeg anbefale Uruguay. Herlig land, og gode bademuligheter (om strandliv er viktig).
TAM har et greit nettverk i Sør-Amerika, har enda ikke hørt noen dato for exit av *A?

Husk på at februar = karnaval!

Hvis 2 uger i Rio er for meget, så overvej at kombinere med Angra dos Reis, Paraty, Ubatuba, Ilha Grande, Maresias på kysten mellem Rio og Sao Paulo.

Ellers kan Rio kombineres med fx.:

Buenos Aires er en fin destination. I februar er det varmt, og mange BsAs'ere tager om sommeren til kysterne, både i Argentina, Brasilien og Uruguay.

Punta del Este (Uruguay) er Sydamerikas svar på St Tropez. Her mødes jetsettet, men der er også masser af muligheder for "almindelige" turister. Der er flyforbindelser til Buenos Aires og Brasil, men er nok lidt usikkert lige nu hvad der sker efter Pluna's konkurs.

Salvador de Bahia (Bra) er en top2 destination mht karneval. Mere folkeligt end Rio.

Florianopolis (Bra) er en meget populær sommerdestination. Her kan man kombinere by, strand og natteliv. Der er dusinvis af strande på halvøen.

Foz do Iguacu (Bra/Arg). Verdens nok mest imponerende vandfald. Kan beflyves fra både Brasilien og Argentina.

TAM og Lufthansa flyver til GIG og GRU (og EZE). TP flyver til mange destinationer i Brasilien, mens LX bare flyver til GRU. Hvis du mangler miles, så overvej UA via EWR.
Ellers er alternativerne BA, AF, KL, IB, AZ.

Takk for bra forslag, er nok mest storby i annet land enn Brasil som frister, så Buenos Aires er et hett tips så langt!

Kjenner til at det er karnevaltid ja, men kjekt det..

Jeg har sett litt på Santiago også, er det noen som vært der?

Helt uten å vite eller være sikker så tror jeg at det er mer "forskjell" på Santiago og Rio enn Buenos og Rio, vilket isåfall er ett pluss..

Takk for tips om open-jaw, hjemreisen er nesten spiket, det blir GIG-FRA-SVG, desidert best ruting det ser det ut til.

Nu drømmer jeg bara om nytt Rio-tilbud fra LH, gjerne 4K t.o.r. eller sånn 10K i business,heh.

Takk for bra forslag, er nok mest storby i annet land enn Brasil som frister, så Buenos Aires er et hett tips så langt!

Kjenner til at det er karnevaltid ja, men kjekt det..

Jeg har sett litt på Santiago også, er det noen som vært der?

Helt uten å vite eller være sikker så tror jeg at det er mer "forskjell" på Santiago og Rio enn Buenos og Rio, vilket isåfall er ett pluss..
Santiago er den mest "vestlige" by i Sydamerika, og har den bedste infrastruktur osv.
Bs As var for 100 år siden meget inspireret af Europa, hvilket kan ses på arkitekturen.
Rio adskiller sig markant fra begge byer.

En anden mulighed er naturligvis Montevideo, hvor jeg har været flere gange. En "mini"-storby, men ikke med de store attraktioner. Alligevel kan jeg anbefale et besøg!

Sao Paulo er også værd at nævne. Den har ikke det bedste image som turistdestination, men ikke desto mindre har byen uden tvivl de bedste restauranter og natteliv i Brasil, samt fremragende hoteller.
Nu drømmer jeg bara om nytt Rio-tilbud fra LH, gjerne 4K t.o.r. eller sånn 10K i business,heh.
Det kommer ikke til at ske i karnevalsperioden!

Hvis du eller andre skulle have spørgsmål om Rio eller Brasil, så bor jeg dernede dele af året, så I spørger bare. Kan arrangere pakker/billetter til fx. karneval, eller Formel 1 (Sao Paulo nov. 2012).

Angående billettpriser; LH hadde tilbud til Rio i feb-2013 for 5K for en måned siden.
Forrige høst/tidlig vinter fantes det billetter nede i 4K til Rio for reise i februar 2012.
Så nei, helt usannsynlig tror jeg ikke det er =)

Salvador de Bahia (Bra) er en top2 destination mht karneval.
Etter Olinda, Rio havner langt ned på listen selv for Brasil.

Eller så var det i til karnevalet i år mulig å få billige billetter med LH. Hotell er derimot en annen historie. Regn med mangedobling av hotellprisene og det begynner allerede å bli sent for å bestille de mest populære for nesten februar.

Husk også at infratruktur ikke fungerer som forventet og kriminalitet er mangedoblet under karneval.

Ellers er jo Cuzco og Machu Picchu noe å få med seg i Søramerika, men *A flyr vel bare til Lima.

En personlig favoritt er å dra med lokalt fly fra Caracas ut til Los Roques. :up:

Eller så var det i til karnevalet i år mulig å få billige billetter med LH. Hotell er derimot en annen historie. Regn med mangedobling av hotellprisene og det begynner allerede å bli sent for å bestille de mest populære for nesten februar.

Husk også at infratruktur ikke fungerer som forventet og kriminalitet er mangedoblet under karneval.

Ellers er jo Cuzco og Machu Picchu noe å få med seg i Søramerika, men *A flyr vel bare til Lima.

En personlig favoritt er å dra med lokalt fly fra Caracas ut til Los Roques. :up:

*A flyr inn til Cuzco fra Lima - og både Cuzco og Machu Picchu er vel verdt - MEN det er en solid strekning fra RIO (5-6 timers fly tid til Lima) pluss Lima Cuzco

:
Den holdning har du selvsagt lov at have, men jeg mener nu at Rio og Salvador begge er foran Olinda.
Rio er det smukkeste optog, og bedst for tilskuere. Det er relativt dyrt at deltage (ca kr 2000-4000 for 1. division, 1000-1500 for 2. division), og det forventes at man lærer at danse grundtrinene. Der er streng orden, og det er ikke tilladt at fotografere, drikke øl etc. under den cirka 60 minutter lange parade. Du for lov at beholde dragten efterfølgende.
Hvis du vil se optoget fra tribunerne koster det fra et par hundrede kroner for de billigste (sektor 13) til 100.000+ for en privat lounge med 6-8 pladser.
Udover det er der dagligt rundt om i byen dusinvis af blocos, der er fester med forskelligt tema. Det er også gratis.

I Salvador er det langt mere uformelt, hvor deltagelse bare er en t-shirt man køber (kr 400-800) for deltagelse. Du kan drikke øl og feste frit under den ca. 5 (!) timer lange parade. Du skal købe én t-shirt pr gruppe pr dag du vil deltage, men man kan selvsagt også bare være tilskuer. Det er gratis.

I Olinda er karnevalet nogle parader gennem den fantastisk smukke koloniale by. Det er gratis at deltage. Der er fest i hele byen, og nabo-storbyen Recife.

Jeg har deltaget i alle nævnte karneval.

Regn med mangedobling av hotellprisene og det begynner allerede å bli sent for å bestille de mest populære for nesten februar.

Hoteller og apartments i Rio koster cirka 5-10 lavsæsonprisen under karneval (og nytår), og man skal normalt booke min. 4-5 nætter.
For gode tilbud, send mig en PM.

Metro fungerer fint, også under karneval. Taxaer er frit tilgængelige, men tager selvsagt længere tid pga. trafikken.

Back