• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Tinnitus og flyving

Cloudcruiser

ScanFlyer Silver
Etter at jeg begynte med flyving til sertifikatene mine har jeg veldig smått begynt å merke økt grad av øresus. Har begynt å bruke ørepropper med skumgummi uten noen spesielle forbedringer, men har også en mistanke om at det faktisk forverrer det i form av økt vibrasjon rett inn på trommehinna.

Er det noen som har noen tips? f.eks. spesielle ørepropper tilpasset G.A-flyving?

Et bra headset er alfa omega... De endeltusen kronene det koster er fullt verdt pengene for å bevare hørselen... Sjekk ut Bose A20 eller Lightspeed Zulu.

Når det gjelder propper, sørg for å bruk dem skikkelig. Funker bra hvis du ruller dem til en tynn stripe og deretter tar dem såpass godt inn at de nesten ikke synes.

Etter at jeg begynte med flyving til sertifikatene mine har jeg veldig smått begynt å merke økt grad av øresus. Har begynt å bruke ørepropper med skumgummi uten noen spesielle forbedringer, men har også en mistanke om at det faktisk forverrer det i form av økt vibrasjon rett inn på trommehinna.

Er det noen som har noen tips? f.eks. spesielle ørepropper tilpasset G.A-flyving?

Jeg har hatt tinnitus i noen år, og det virker for meg som at det suset jeg vanligvis hører, blir filtrert bort ombord i en flymaskin. Det svake suset som er ombord i alle fly, gjør at tinnituslyden nærmest er borte. Jeg har mange ganger tenkt på å anskaffe meg slike headset som gjør at du ikke hører skrikende unger, og andre passasjerer som prater høyt, men om det blir helt stille, vil tinnituslyden bli mye mer hørbar. Noe annet er det i en bil, - der øker tinnituslyden pga vibrasjoner i bilskroget og dekkstøy.
Slike spesialpropper som støpes for ditt øre, har jeg dårlig erfaring med, - jeg måtte fjerne den når jeg snakket i mobil.
Ut i fra det du skriver, vet jeg ikke om du faktisk er tinnituslidende, eller om det kun er ifm flygning du mener det er øresus.

Synes nå det er ganske opplagt at det er utenom flyvning han merker økt tendens til tinnitus...

Jeg har formstøpte ørepropper som demper med 15db. Dette fungerer fint i forhold til musikk, og man kan enkelt føre en samtale med andre med proppene i ørene. Hvorvidt dette er noe som egner seg i fly vet jeg ikke, men jeg bestilte mine gjennom Lilleby Audio (som har forskjellige varianter med ulik variant av demping og nivå på dempingen). Jeg ville vel anbefalt deg å prøve noe slikt - de sitter godt, men koster litt (husker ikke helt, men tror det er rundt 1500,- for et par). Øresus/tinnitus er ikke noe kjekt å plages med - jeg har noen års erfaring med det, som jeg ikke unner andre, så om proppene fungerer for deg så er det en meget god investering...

Jeg har formstøpte ørepropper som demper med 15db. Dette fungerer fint i forhold til musikk, og man kan enkelt føre en samtale med andre med proppene i ørene. Hvorvidt dette er noe som egner seg i fly vet jeg ikke......(klipp klipp)

Joda, de fungerer godt til flyging og brukes i cockpit og kabin i flere flyselskaper. Går fint å ha under headsettet. Krever litt tilvenning, men det er bare en vanesak. Man får kjøpt proppene med forskjellige filter som demper forskjellige frekvenser, og man skifter dem enkelt selv. Mange forskjellige valgmuligheter, sjekk http://www.namsosaudiosenter.no/

Har formstøpte ørepropper fra GN ReSound, men bruker de ikke så lenge jeg har batteri på ANR headsettet. -Men kombinasjonen av disse formstøpte, samt headset, gir en uslåelig kombinasjon vs. å bruke gule propper. Da jeg først byttet ut de gule proppene med disse formstøpte så begynte jeg faktisk å høre hva de amerikanske ATC-folkene i Texas gaulet om også :D

Da jeg først byttet ut de gule proppene med disse formstøpte så begynte jeg faktisk å høre hva de amerikanske ATC-folkene i Texas gaulet om også :D

Min erfaring med slike formstøpte propper, riktignok ikke i forbindelse med flygning men musikk, er at det faktisk er lettere å føre en samtale med andre selv med høy musik rundt deg (uten å få grøtete lyd fra musikken).

Back