Re: Ting å gjøre rundt omkring Malaga?
Lo Gueno er en liten Tapasbar i Malaga Sentrum. Denne er et must! Her står en lettere beruset bartender og serverer hærlig tapas hele dagen. Husets rødvin har jeg tømt utallige flasker av og atmosfæren er hærlig. Du finner baren i en av de første sidegatene rundt hovedgata i området til Calle Nuevo som er det sentrale handelstrøket!
Biltur til Comares er fint for dagen, en litt annen type hvit fjelllandsby med koselige gater og en flott kjøretur i seg selv. Stopp 5 min før byen og plukk opp en geiteost fra bondegården der og nyt sammen med oliven, pata negra og litt hvitt brød før gåturen i byen.
I Benalmadena (Puerto de Marina) mellom Malaga og Marbella finner du en kjempeflott Marina med masse utesteder hvis du vil vekk fra storbyen en dag og ta noen drinker og teste utelivet. Denne Marinaen er i mine øyne like koselig som Puerto Banus, nærmere og billigere.
Jerez de la Frontera ligger ca 2,5 timer fra Malaga og er en spennede by. Her finner du opphavet til den spanske Sherry'n. Masse god mat og vell verd en overnatting.
Córdoba er den byen som har vært mest spennende i helhet. Her er en salig blanning av arabisk, berbisk, jødisk, muslimsk og kristen kultur i smale gater med fantastisk arkitektur og masse spennede stoppesteder. Byen er en typisk "gå-by" og etter å ha parkert bilen klarer en helt klart å rote vekk en dag eller to. Veldig spennende.
Husk hvis du skal med leiebil til Portugal eller Gibraltar, at forsikring ofte ikke dekker dette. En bør spør spesifikk om dette dekkes av det firmaet en leier av. (Klok av skade) Ta eventuelt busstur for en billig penge til feks. Gibraltar. Da kan en nyte god mat med drikke uten dårlig samvittighet
God tur!