Jeg har lurt på det der. Med PPL i tillegg til ATC så følger jeg med på noen youtube're som flakser rundt i UK, og det overrasker meg hvor mye frekvensskifter og ny fortelling om intensjoner etc for hver FLL man kaller opp.
Enhver enhet er sin egen øy her borte, de eneste flightplanene vi får på stor flyplass med kontrollsone er de som har filet oss som departure, og de som kommer til oss via luftrom som følger airways. Det kan vel hende at jeg kunne gravd ut noe greier på den gamle AFTN-maskina i hjørnet, men innen jeg hadde fått til det hadde flighten vært på destinasjon. Jeg aner rett og slett ikke hva de mindre stedene har tilgang på av flightplan data, men jeg ville blitt overrasket hvis det var noe annet enn en tilsvarende nedstøvet AFTN-PC. Egen kodebank og et ganske stort utvalgt av nasjonale non-discrete koder for både sivilie og statlige, samt flittig bruk av telefon eller "freecalls" (ingen detaljer blir gitt til neste enhet fordi vi er for opptatt) er ryggmargen til all radartjeneste under FL195 og airways.
Og for å fyke litt ut av tema.. hva er greia med de forskjellige "basic service", "deconflicting service" etc. Betaler man for kalaset pr flyvning, eller er det noe annet..? Hva er grunnen til at man ber om forskjellige ting?
Greia er som Turtle er inne på; Britene liker det tungvindt og rart. Det er piloten som selv bestemmer hva slags tjeneste de vil ha, og enkelte vil ha mer eller mindre enn andre. Noen tror at Basic er det eneste ATC på travle enheter vil gi deg, og om du møter rett surpomp kan det hende det er det eneste du får, men duty of care sier at vi skal ha en fordømt god grunn til å ikke gi piloter den tjenesten de vil ha. Mange piloter syns jo desverre det er litt skummelt med ATC, så de holder seg kanskje til Basic fordi de føler at de er en mindre byrde. Når jeg flyr ber jeg alltid om traffic service, fordi jeg syns det er greiere å ikke ha et annet fly i vingerota.
Basic: Redningstjeneste. Om du forsvinner uten å sjekke ut av freq blir det forsøkt lokalisering og deretter iverksatt SAR. Informasjon om fareområder osv kan blit gitt, spesielle værfenomen, og annen basic FIS. Radarenheter identifiserer gjerne okkesom, og uten at det sies eksplisit av noen gis det ofte en uoffisiell radar traffic info-tjeneste under Basic, men det er ikke noe PIC skal basere seg på. Mao, en basic tjeneste hos en radarenhet føles mye tryggere (og er som regel det) enn hos en non-radar eller uten noen tjeneste, selv om det på papiret ikke er det. IFR og VFR. Alle ATS-enheter kan gi basic, fra AFIS til ACC.
Traffic: Det amerikanerne kaller "Flight following", du får info om alt vi ser av relevanse, PSR og SSR. IFR og VFR. Gis kun av approach og ACC med radar.
Deconfliction: PIC vet at de er i G, ATC vet at de er i G, men begge er enige om at PIC skal behandles som "vanlig" IFR i kontrollert luft. PIC har fremdeles 100% ansvar for å se og bli sett i klasse G, men får vectors/høyder/routing av ATC både for sekvensering og separering. Kun IFR. Kun av approach og ACC med radar.
Procedural: Non-radar-varianten av Deconfliction, det er fremdeles noen radarfrie approacher liggende 100% i klasse G her i landet. Kun IFR. Kun av approach med procedural-lisens.
Jeg tok de første par kursene mine ved Gloucester Airport der arbeidsgiver leide skoleplass, der har de enkelte år mer trafikk enn Flesland (Ren GA-trafikk, største flyene jeg så var Citations), ligger 100% i klasse G, og hadde ikke alltid radaren oppe og gikk. Når de hadde radar fikk IFR inn og ut gjerne traffic/deconfliction service og vektorering inn på ILS, men de hadde ikke APP-lisens så når radaren var nede var det Basic service til all IFR og VFR. IFR måtte da selv finne ut av om de skulle gå for visual, self positioning, eller full procedure approach. Den eneste kontrollerte luften de hadde var ATZen, en 2nm sirkel rundt plassen opp til 2000' AGL (som på merkelig vis er kontrollert men klasse G???). Galskap!
Såvidt jeg vet betaler man ikke for tjeneste gitt i ukontrollert luft. Vet ikke helt når ACC begynner å sende regninger, men tror de bare gjør det for fly i airways eller over FL195 (100% klasse C)