Tilbake til til Nesten Norge….

dc-8-63

Finn Erik Edvardsen
Tilbake til til Nesten Norge….

fra en flyplass som har betydelig flere avganger enn ankomster…..ja jeg har flydd herifra 4 ganger, men aldri landet her….en trip rapport med “Tenderloin” Cabriolet Trikk, Trikk fra Milano og trikk, trikk med mere. Trikk dit SudCaravelle ikke dro, en by mange Maga dudes aldri vil besøke….. men om en er passe skjev…liker Science, liker AI, liker ting som ikke helt er A4 - velkommen….

Last edited:
Re: Tilbake til til Nesten Norge….

Vel mang en meget god plan møter snag, her hadde jeg mye tid underveis til å skrive og laste opp foto, men en aldri så liten ferge snag gjorde at jeg løp ut til His Lordship the Range Rover uten min iPad - og Flickr som jeg liker - funker dårlig på iPhone….

Vel en liten smaksprøve fra Gate 2B:

54657361068_b644dbd9d8_b.jpg
[/url]IMG_3822 by Finn Erik Edvardsen, on Flickr[/IMG]

Bildet over er jo (var ?) et vanlig syn på OSL og tråden handler om Norge (nesten) men vår ferge er ikke helt klar for Atlanterhavet. Så his Lordship og jeg parkerte her:

54656297192_7b5e777483_b.jpg
[/url]IMG_3816 by Finn Erik Edvardsen, on Flickr[/IMG]

Her har faktisk mange forum medlemmer vært, OJB kanskje den som var her senest, mye skjer her for oss som liker fly for her det mange fly.

Noen store:

54657370219_295b995023_b.jpg
[/url]IMG_3831 by Finn Erik Edvardsen, on Flickr[/IMG]

Uansett jeg hadde et mål om få fornyet passet mitt, som mange her inne har vært i gjennom, men kanskje fikk jeg litt “bonus” rent opplevelsesmessig :)

I løpet neste 30 år her i USA har jeg fornyet noen pass, tidligere var oppmøte hos den Norske Konsulen i Seattle, det var også en opplevelse- ikke helt samme stil vårt forum medlem i Santiago, konsulen’s kone drev reisebyrå og hans “kontor” var i dette “byrået” hvor veggene var prydet av TWA og Pan Am posters og ikke minst Tidtabeller fra begge (både Pan Am og TWA var allerede for lengst Out of Business ;) )

Men nå i moderne tid er det 3 steder Norske Pass kan fornyes og San Francisco er “mitt” sted - hadde time en gang i August, ja det er kø og venteliste her også :lol - men plutselig dukket det opp en time som passet i Juli.

Mandag klokken 13:00 var ledig, det ble fort bestilt (det er ikke avbestilllings gebyr hos T.R.N.C. ) men reisen ned fra SEATAC var over Cnausen vondt USD 1079.00 envei !!) men som i Oslo er det jo flere flyplasser…..

Fra Everett var det kun USD 209.00 - vel en mister Tommy777 stugu (Kantine) - men flyplassen er faktisk en stor Kantine:

54657088946_6082e0acd7_b.jpg
[/url]IMG_3866 by Finn Erik Edvardsen, on Flickr[/IMG]

Peis og greier:

IMG_3867 by Finn Erik Edvardsen, on Flickr

Og utsikt:

54657136311_3bd1948ebb_b.jpg
[/url]IMG_3818 by Finn Erik Edvardsen, on Flickr[/IMG]

Hvem trenger Kantine ?

Etter litt spenning i hverdagen - dvs. slot i SFO som spiste opp 50 minutter av de 2 timene jeg hadde mellom SFO og 575 Market Street + en liten snag som gjorde at vi “return to gate” dog fikk de fikset “bug’en” i løpet 10 minutter var vi på vei:

54657361578_1b962c8054_b.jpg
[/url]IMG_3839 by Finn Erik Edvardsen, on Flickr[/IMG]

On Takeoff Roll: (bedre enn Sushi Roll)

IMG_3844 by Finn Erik Edvardsen, on Flickr

Og etter en time og 20 minutter:

54662271484_d6f4bd949c_b.jpg
[/url]IMG_3859 by Finn Erik Edvardsen, on Flickr[/IMG]

Ser ut som en ekstra best flyplass… Hvor skal Norwegian sine 787 - eller de 787`ene med Norwegian sitt design?

Uber - hmm love and hate - eller The Science of when to order your Pickup, her tok jeg en sjanse, bestilte i det jeg gikk ut av gaten og fikk “Pickup in 8 Minutes” - hmmm ytterst i Pier D…la inn en frisk gange, var ikke helt sikker på hvor jeg skulle møte min “EpsteinMobile” (Toyota Rav 4!) - dog var Uber og SFO International 100 % genialt, absolutt det beste noensinne. Og vel inne hos en Kineser (alle Apps hadde Kinesiske Skrift tegn - som alle som er vokst opp på Ljan skjønner 100%(det er en annen historie og ikke helt trip rapport))

Men estimated arrrivel time var det jeg opptatt av og 12:42 var genialt !! (Det endret seg til 12:41 og 12:43 som ble det endelige resultatet!).

Vel fremme ble jeg tatt godt i mot, uten Pan Am og TWA tidtabeller (har de det i Santiago mon tro ?)…fiikk fornyet pass, forhånds stemt (Goooooo !….) puslet rundt i gamle trakter (tm) Cafe Le Presse, lunsj med my good friend Pliny the Elder og en meget interessant Uber ride ut til SFO - Trip rapport i seg selv (med vekt på “Trip”)

Vel fremme på SFO Terminal:

IMG_3861 by Finn Erik Edvardsen, on Flickr

Harvey Milk er en av mine helter (up there with Kelly’s Hero’s ) at han blir fjernet fra et US Navy Ship men er han er i godt selskap, vi som vokste opp med Life Magazine og andre kilder som trodde at den B-52 som droppet den første atom bomben het Enola Gay, Pete Hegseth har endelig fått historien korrigert B-52 maskinen het Enola….

Last edited:

Ser ut som en ekstra best flyplass… Hvor skal Norwegian sine 787 - eller de 787`ene med Norwegian sitt design?

Lufthansa er det vel. De har jo 22, eller noe sånt, 787 stående i USA som venter på blant annet godkjenning av seter.

Nå blir vel jeg en av plukkerne men la gå.. Pete har aldri under noen omstendigheter villet forandre navnet på flyet, men det ryktes at en av disse sensur-programmene (som de utrolig nok bruker og har brukt en stund) hadde plukket opp "Gay" som også er et navn og som vi vet i tillegg betyr glad.

B52 har vel aldri sluppet noen A bombe på Japan ;)

Ser ut som de "smarteste" lektyrene alltid der de lureste.

Nå blir vel jeg en av plukkerne men la gå.. Pete har aldri under noen omstendigheter villet forandre navnet på flyet, men det ryktes at en av disse sensur-programmene (som de utrolig nok bruker og har brukt en stund) hadde plukket opp "Gay" som også er et navn og som vi vet i tillegg betyr glad.

B52 har vel aldri sluppet noen A bombe på Japan ;)

Ser ut som de "smarteste" lektyrene alltid der de lureste.

Du har selvfølgelig helt rett i at det var en B-29 som slapp A-bomben og det er mulig at det er vandre historie.

Men det jeg skrev om at Pete fjernet Harvey Milk’s navn fra USNS Harvey Milk er korrekt:

https://www.npr.org/2025/06/04/nx-s1-5422936/hegseth-harvey-milk-navy-ship-name

Du har selvfølgelig helt rett i at det var en B-29 som slapp A-bomben og det er mulig at det er vandre historie.

Men det jeg skrev om at Pete fjernet Harvey Milk’s navn fra USNS Harvey Milk er korrekt:

https://www.npr.org/2025/06/04/nx-s1-5422936/hegseth-harvey-milk-navy-ship-name

Sorry sir, sol i øynene og promille her. Trodde du skrev "Pete Hegseth har endelig fått historien korrigert B-52 maskinen het Enola…." som er uriktig og får dessverre en motsatt effekt på folk.

San Francisco er en fnastastisk by, Consulatet ligger langs Market Street og jeg tuslet oppover og spottet de historiske trikkene (ja jeg som oppvokst med Ekebergbanen (det er bane) litt trikk entusiast også (så var dette mangfoldet :) ) - var på utkikk etter Cabriolet Trikken - den er såpass “weird” at den må være britisk….dog den var ikke ute kjørte - en orange Milano trikk kom men i feil retning.

Uansett market street var bedre enn Karl Johans gate når en tenker på underhoused eller tiggere. Etter litt var det tid for lunsj og hvorfor ikke ta en Jaguar Taxi ! San Francisco har en flåte av Jaguar Taxi’ere - en upgrade fra Toyota Primus….Waymo måtte man jo teste, hvit Jaguar uten sjåfør - ja den er litt “Back to the Future’ish” med noe snurrende greier på taket - men det var meget behagelig tur - anbefales !!

Etter en lunsj med min gode venn Pliny var det tid for å sette kursen mot SFO, dessverre er SFO utenfor Waymo rekkevidden - så en Chevy Bolt EV Uber was my ride…..en kulturell opplevelse fra the Hood !

Vel fremme var det TSA enhanced - det tok vel 3 minutter. SFO er etter min mening en meget god flyplass nå, skulle reise fra Terminal 1 (Harvey Milk) men hadde tid til litt Kantine Shopping så jeg tuslet Airside over til Terminal 2 og Amex Centurion Lounge - bra men ikke på linje med Centurion i Seattle, jeg er sær og liker absolutt ikke plastglass og papp tallerkener (er ferdig med Barne Bursdags Selskaper) - Boblene som nok ville bli godkjent av både Tommy777 Sjampis Kameraten og Cnausen kom i solid glass - men maten (god) var på papp tallerken - den som var tilbake i LHR Terminal 3 Centurion!!).

Flott utsikt til takeoff med mye varierte maskiner….

Etter hvert ble det tid for min første avgang TIL Everett Paine Field….Alaska har et Premium Produkt - denne ettermiddagen var det USD 40.00 ekstra, det for meg geniale er jeg kan kjøpe laveste pris og betale USD for Premium Sete, som gir ekstra leg room (meget bra) prioritert ombordstigning (Gruppe B) og Premium Snack (hmmm ikke helt premium - gull fisker yuck) Men Alaska har som BA og SAS fått brygget sitt eget Øl:

Cloud Crusier IPA:

54656294052_0d936c79c2_b.jpg
[/url]IMG_3863 by Finn Erik Edvardsen, on Flickr[/IMG]

Brygget av Freemont Brewery et av mine lokale bryggerier som ikke har solgt seg ut til CnausenInBew.

En fin rolig tur opp og Everett Paine Field var genialt, 4 minutter etter maskinen stod ved Gate var jeg i his Lordship the Range Rover ute av parkering på vei mot fergen hjem…..

Back