Til Zürich og Manchester med SAS/Swiss i Biz
SK 841
OSL-ZRH
1F
Business Class
Turen startet med Flytogets 15:35-avgang fra Skøyen, noe som ikke gav meg stort mer enn tid og vei til SAS’ 16:55-avgang fra OSL til ZRH (m/innsjekket bagasje), men Flytoget pleier å være i rute og det var de også i dag. Det var en travel ettermiddag med mye folk på OSL, men EBG-skranken var innbydende tom. Damen der antok at jeg ikke ville sjekke inn kofferten min til endelig bestemmelsessted (Manchester), ettersom jeg hadde ca et døgn i Zürich, en antakelse hun hadde helt rett i. Fikk boardingkort utdelt og gikk rett til Fast Track-en, som var meget praktisk denne ettermiddagen med mye kø i ordinær sikkerhetskontroll. Jeg ble imidlertid tilfeldig valgt for etterkontroll, men var igjennom på ca 2-3 minutter likevel.
Normalt legger jeg alltid veien utenom ”danskebåten”, men skulle kjøpe en gave og måtte derfor gå omveien gjennom TaxFree. Til tross for at det var relativt kort tid til avgang, stakk jeg også innom Scandinavian Lounge, hvor det naturlig nok var mye folk på den tiden av døgnet. Matutvalget bestod av røkelaks, eggerøre og pølsefest! Nordmenn elsker pølser, så da er det på sin plass at SAS tilbyr dette i loungen.
Jeg rakk å svelge unna en dobbel-dog før jeg ruslet til gate, hvor boarding alt var kommet i gang. Det var imidlertid ingen grunn til å stresse, fordi folk stod og stampet på broen ut til flyet, så jeg satte meg ned og gikk ombord som en av de siste.
Fant meg til rette på sete 1F, som gir ok beinplass om man benytter seg av uthulingen foran 1E, og jeg hadde for øvrig hele raden for meg selv. Det var til sammen tre rader med Business / Economy Extra, mens resten var forbeholdt en bortimot stappfull Economy Class.
Avgang på rute og kabinbesetningen kom raskt i gang med servering av drikke og snacks. SAS er vel ett av få selskaper som fortsatt tilbyr Champagne på intraeuropeisk Business Class, noe jeg håper de fortsetter med. Synes dog ikke at det oser Business Class-standard av den signaloransje posen med salt snacks.
Dagens 3-retter bestod av gåselever til forrett, laks til hovedrett og en ostetallerken til dessert (+ en liten sjokoladebit). Ettersom jeg ikke er spesielt glad i verken gås eller lever, droppet jeg forretten, men laksen var god. Osten til dessert funket også bra, men savner litt større kreativitet i ostevalget. Det er litt for mye smakløse oster, men så er vi da også et folk som elsker Norvegia, så mulig jeg er nokså alene om å ønske litt mer kraftfulle smaker.
Kabinpersonalet var flinke til å være tilgjengelig under hele flighten, og det var aldri noe problem å få påfyll på drikkefronten. Nicolas nummer to ankom for øvrig i god før eneren var ferdigkonsumert - sånt trekker opp helhetsinntrykket.
Det som imidlertid ødelegger mye av inntrykket på denne flighten var manglende gardinbruk ombord. Den var plassert mellom Economy Extra og Economy, men forble ubenyttet. Konsekvensen ble at rad 1 og 2 nærmest fungerte som et vrimleområde for tissetrengte passasjerer fra Economy, og jeg innså raskt at jeg måtte ta kraftigere lut i bruk. G&T ble bestilt (valgte bevisst å inkludere en av mange som ventet på ledig toalett).
Nå er ikke jeg en gammel grinebiter som på død og liv må få slippe å se snurten av hvermannsen i Economy - jeg reiser mye i Economy selv - men når folk begynner å stå i kø rett ved der man spiser middag, synes jeg godt at personalet kunne henstilt passasjerene til a) å benytte bakre toalett, eller b) vente til toalettet var ledig. Aller helst burde gardinen vært benyttet og beskjed gitt om at Economy-passasjerer bruker det bakre toalettet, men vi bord tross alt i et land hvor Janteloven står over Norges Lover, så det skjer neppe med det første.
Jeg synes virkelig synd på stakkaren som spiste middag på 2D. Han fikk ikke mye fred...
...men plutselig fikk jeg også selskap på 1D av en passasjerer som ikke orket å stå i påvente av at toalettet skulle bli ledig. Godt at påfyll av G&T var bestilt.
Jeg innså etter hvert at det var bedre å kikke ut av vinduet enn mot venstre, men utsikten var til forveksling lik den som møter turister når de besøker toppen av Fløibanen.
En ting jeg imidlertid aldri blir lei av er solnedganger, og enten man står på fronten av Titanic og roper "I'm the King of the world!" eller stilltiende nyter en G&T ombord i et fly, er det uansett et flott skue.
Landing på rute i Zürich, bagasjen kom som nr tre på båndet, jeg tror imidlertid det var mer tilfeldig enn takket vært Priority-bevisste handlere, men jeg takket og bukket og tok meg raskt inn til sentrum hvor det ble en artig kveld med venner.
Tallenes tale
2 x Nicolas
2 x Vann
2 x G&T
16 x toalettrekere (eksl. Y+ og C)
2 x timers flytur
SK 841
OSL-ZRH
1F
Business Class
Turen startet med Flytogets 15:35-avgang fra Skøyen, noe som ikke gav meg stort mer enn tid og vei til SAS’ 16:55-avgang fra OSL til ZRH (m/innsjekket bagasje), men Flytoget pleier å være i rute og det var de også i dag. Det var en travel ettermiddag med mye folk på OSL, men EBG-skranken var innbydende tom. Damen der antok at jeg ikke ville sjekke inn kofferten min til endelig bestemmelsessted (Manchester), ettersom jeg hadde ca et døgn i Zürich, en antakelse hun hadde helt rett i. Fikk boardingkort utdelt og gikk rett til Fast Track-en, som var meget praktisk denne ettermiddagen med mye kø i ordinær sikkerhetskontroll. Jeg ble imidlertid tilfeldig valgt for etterkontroll, men var igjennom på ca 2-3 minutter likevel.
Normalt legger jeg alltid veien utenom ”danskebåten”, men skulle kjøpe en gave og måtte derfor gå omveien gjennom TaxFree. Til tross for at det var relativt kort tid til avgang, stakk jeg også innom Scandinavian Lounge, hvor det naturlig nok var mye folk på den tiden av døgnet. Matutvalget bestod av røkelaks, eggerøre og pølsefest! Nordmenn elsker pølser, så da er det på sin plass at SAS tilbyr dette i loungen.
Jeg rakk å svelge unna en dobbel-dog før jeg ruslet til gate, hvor boarding alt var kommet i gang. Det var imidlertid ingen grunn til å stresse, fordi folk stod og stampet på broen ut til flyet, så jeg satte meg ned og gikk ombord som en av de siste.
Fant meg til rette på sete 1F, som gir ok beinplass om man benytter seg av uthulingen foran 1E, og jeg hadde for øvrig hele raden for meg selv. Det var til sammen tre rader med Business / Economy Extra, mens resten var forbeholdt en bortimot stappfull Economy Class.
Avgang på rute og kabinbesetningen kom raskt i gang med servering av drikke og snacks. SAS er vel ett av få selskaper som fortsatt tilbyr Champagne på intraeuropeisk Business Class, noe jeg håper de fortsetter med. Synes dog ikke at det oser Business Class-standard av den signaloransje posen med salt snacks.
Dagens 3-retter bestod av gåselever til forrett, laks til hovedrett og en ostetallerken til dessert (+ en liten sjokoladebit). Ettersom jeg ikke er spesielt glad i verken gås eller lever, droppet jeg forretten, men laksen var god. Osten til dessert funket også bra, men savner litt større kreativitet i ostevalget. Det er litt for mye smakløse oster, men så er vi da også et folk som elsker Norvegia, så mulig jeg er nokså alene om å ønske litt mer kraftfulle smaker.
Kabinpersonalet var flinke til å være tilgjengelig under hele flighten, og det var aldri noe problem å få påfyll på drikkefronten. Nicolas nummer to ankom for øvrig i god før eneren var ferdigkonsumert - sånt trekker opp helhetsinntrykket.
Det som imidlertid ødelegger mye av inntrykket på denne flighten var manglende gardinbruk ombord. Den var plassert mellom Economy Extra og Economy, men forble ubenyttet. Konsekvensen ble at rad 1 og 2 nærmest fungerte som et vrimleområde for tissetrengte passasjerer fra Economy, og jeg innså raskt at jeg måtte ta kraftigere lut i bruk. G&T ble bestilt (valgte bevisst å inkludere en av mange som ventet på ledig toalett).
Nå er ikke jeg en gammel grinebiter som på død og liv må få slippe å se snurten av hvermannsen i Economy - jeg reiser mye i Economy selv - men når folk begynner å stå i kø rett ved der man spiser middag, synes jeg godt at personalet kunne henstilt passasjerene til a) å benytte bakre toalett, eller b) vente til toalettet var ledig. Aller helst burde gardinen vært benyttet og beskjed gitt om at Economy-passasjerer bruker det bakre toalettet, men vi bord tross alt i et land hvor Janteloven står over Norges Lover, så det skjer neppe med det første.
Jeg synes virkelig synd på stakkaren som spiste middag på 2D. Han fikk ikke mye fred...
...men plutselig fikk jeg også selskap på 1D av en passasjerer som ikke orket å stå i påvente av at toalettet skulle bli ledig. Godt at påfyll av G&T var bestilt.
Jeg innså etter hvert at det var bedre å kikke ut av vinduet enn mot venstre, men utsikten var til forveksling lik den som møter turister når de besøker toppen av Fløibanen.
En ting jeg imidlertid aldri blir lei av er solnedganger, og enten man står på fronten av Titanic og roper "I'm the King of the world!" eller stilltiende nyter en G&T ombord i et fly, er det uansett et flott skue.
Landing på rute i Zürich, bagasjen kom som nr tre på båndet, jeg tror imidlertid det var mer tilfeldig enn takket vært Priority-bevisste handlere, men jeg takket og bukket og tok meg raskt inn til sentrum hvor det ble en artig kveld med venner.
Tallenes tale
2 x Nicolas
2 x Vann
2 x G&T
16 x toalettrekere (eksl. Y+ og C)
2 x timers flytur
Attachments
-
OSLZRH-Beinplass.jpg78.2 KB · Views: 1,601
-
OSLZRH-Pølser.jpg57.1 KB · Views: 1,578
-
OSLZRH-Nicolas.jpg49 KB · Views: 1,595
-
OSLZRH-Mat.jpg80.8 KB · Views: 1,590
-
OSLZRH-Påfyll.jpg45.8 KB · Views: 1,583
-
OSLZRH-GT.jpg52 KB · Views: 887
-
OSLZRH-Dobbelkø.jpg61.6 KB · Views: 893
-
OSLZRH-1D.jpg44.7 KB · Views: 886
-
OSLZRH-Utsikt.jpg84.3 KB · Views: 836
-
OSLZRH-Godnatt!.jpg36.3 KB · Views: 828
Last edited: