Til salgs: Vans RV-7, 2008, IO-360, C/S prop, 300 timer total tid

alfolavf

Newcomer
Et NYDELIG fly! Flott bygget og vedlikeholdt.
Selges med luftdyktighets bevis til juli 2015.

Flyet er kjent fra artikkelserien "Hjelp! Jeg bygger fly" i Flynytt.

Alle detaljer og mange bilder finner du her:

http://www.vansairforce.com/community/showthread.php?t=112291

669t1c.jpg


2usisfs.jpg
 
Last edited:
Vel, som på alle lav-vingede fly er sikten RETT NED noe begrensa av vingen.
På skrå utover, (dvs bortenfor vingetippen) og både foran og bak vingen, er det fin sikt. Dette fordi at RV'n har jo ganske korte vinger.

Her er et bilde tatt på høyre downwind før landing på Husodden:

35zit.jpg



Trenger man mere sikt til bakken rett utenfor vingen, er det forøvrig bare å dippe ned vingen og tråkke litt mot-ror, så har man all den sikt man kan ønske seg.





Her er utsikt nordover, tatt rett nord for Gaustadtoppen:

9ibv9d.jpg




Og slik ser det ut bakover:

4j0q4p.jpg
 
Har man behov for å se rett ned så har man kommet opp i en situasjon hvor man lurer på hvor i all verden man befinner seg. Eller man skal ta bilder av noe ;-) De eneste gangene jeg har sett "rett ned" er når jeg har kjedet meg... Skal man se rett(!) ned så hjelper det lite med høyvinget fly heller. Da er Paraglider/Hanglider/Fallskjerm/Varmluftsballong/Luftskip en mye bedre løsning :-)

Man må liksom ikke være redd for å bruke flyet for å se dit man vil, slik trådstarter beskriver i sin andre post.
 
RV'en kan jo ta en roll ganske kjapt om det skulle være behov for å se absolutt rett (opp)ned :)
 
Flott fly! Om noen år kanskje jeg er en kjøper... Lykke til med salget!

Hvordan er det egentlig en kjøper (ikke-bygger) får gjort service på experimental?
 
Svar på spm m:

Bremser:
Bremse-pedaler på toppen av siderors-pedalene ala Piper og Cessna.


Service: FORELØPIG er det kun den som har bygget flyet som kan utføre vedlikehold og signere for utført arbeid.

Denne rettigheten får flybyggeren ved å først å gjennomføre et 2-dagers kurs med teori og praksis, og så teori-eksamen i regi av EAA.
Så praksis (to årlige ettersyn) under oppsyn av en godkjent tekniker.
Tilslutt avlegger man praktisk eksamen i form av et årlig ettersyn under oppsyn av en kontrollant fra LT.

Den som IKKE har bygget flyet, må få en tekniker med rettigheter til å foreta og signere for ettersynet.
Man kan delta på ettersynet sjøl som teknikerens assistent.

Jeg skrev altså FORELØPIG øverst i dette innlegget.
Både EAA og LT jobber med å få på plass en ordning slik at fly-eiere som IKKE har bygget flyet kan utføre eget vedlikehold.

Hva dette vil bli av krav til kursing osv er ikke helt klart enda, men det jobbes med det.
 
Nei, flottører er nok ikke en RV bygd for nei.... det ville øke tomvekta (og derved minske nyttelasta) og minske ytelsene ganske vesentlig. Det hadde omtrent blitt som å kjøre en Ferrari med tilhenger det...

Dessuten måtte man i så fall foreta strukturelle ombygginger INNI skroget og det hadde blitt veldig trangt og vanskelig, for ikke å si umulig på et ferdigbygget fly.
Slike ombygginger hadde måttet bli godkjent av både EAA og LT på forhånd, og det tviler jeg på de hadde sagt ja til.

Det finnes såvidt jeg veit en RV-7 i Canada som har flottører og hjul:
http://www.clamarfloats.com/downloads/0711_feature.pdf

Kanskje han er intr i å selge sin...? Man kan jo alltids prøve...
 
Back
Top