Til London med SAS i economy og retur med BMI i business

Someone

Moderator
Medlem
Skulle besøke en kamerat i London i første halvdel i september og fant ut at det også var en god anledning til å få tømt poenge kontoen min hos BMI Diamond Club og samtidig få testet ut deres business class. Hvilket jeg akurat hadde nok poeng til.....og penger, siden de har noen heftige avgifter når man tar ut reiser med dem, og ble vel 700kr eller deromkring for LHR-BGO. I tillegg ble en separat billett med SAS kjøpt BGO-OSL. Utreisen slo jeg til på et tilbud SAS hadde i mai, da det var mulig å finne billetter til 650kr selv på 17:10 avgangen en fredagsettermiddag.

Etter jobbens plikter var unnagjort ble det T-bane og Flytog til OSL, og ankom en god time før flyet skulle gå. Hadde kun hånbagasje i form av en liten North Face bag, så gikk rett til Fast Track, og det var ikke lange tiden før jeg var gjennom. En liten forsinkelse før jeg kom meg opp i loungen siden min kamerat hadde bestilt snus.

Lite folk og rolig stemning i SAS Scandinavian Lounge denne fredags ettermiddagen, og siden jeg var sulten så passet det bra med litt mat.

Først litt pizza og diverse med et glass musserende
P1030374.jpg


Deretter en stor og sterk GT for å skylle ned potetgullet
P1030377.jpg


Ble etterhvert go to gate og sommeren kø i passkontrollen friskt i minne, var det like gjerne å komme seg ombord. Lite kø denne gangen, så ble å vente noen minutter før vi vi slippe ombord i LN-TUJ, en -700 som skulle ta meg til London.

Priority boarding fungerte sånn tålelig bra denne gangen, så kom meg raskt ombord sammen med de i den bakerste halvdelen. Hadde sete 7A, men hadde overhode ingen intensjoner om å sitte med baggen under bena, så var uaktuelt å vente, så benyttet meg av gullfordelene her

Fant plassen min på 7A, som var første raden economy. Ellers var det tre rader business, tre rader economy extra og resten economy. To ledige seter på business og resten stappfullt, skal på en -700 hos SAS i ex-BU konfig tilsvare 98,6% belegg

Push-back fem minutter bak skjema, men etter en kort taxetur bort til 19L tok det ikke lang tid før vi var i luften.

Var ikke lenger sulten, men jeg var tørst og det var fredag og da var det nok engang greit å sitte der hvor vogna starter, så en øl, en GT og litt cashewnøtter anså jeg som egnet proviant
P1030378.jpg


Turen gikk eller med til å sitter på iPad og spille Angry Birds, samt litt avislesning, og trodde det ikke skulle være noe å skrive om før jeg skulle til å bestille litt mer å drikke.

For i det jeg hadde bestilt, så måtte de stenge serveringen da en passasjer hadde blitt syk, så betjeningen derfor ble travelt opptatt bak i galley med han. Skal innrømme jeg satt såpass i min egen verden at jeg ikke oppdaget det før det kom på høyttaleranlegget, på tross av at han satt et par rader bak meg.....vel en GT og Angry Bird er en ganske god kombinasjon for å isolere seg fra omverdenen.

Mot London var det ting som tyder på vedkommende kviknet litt til da jeg ikke tror vi fikk noen prioritert landing, selv med kun 3/4 strafferunde.

Parkerte innerst i hjørnet noe før rutetid på en av gatene SAS normalt bruker (og som innebærer relativt kort gåtur) og fikk beskjed om å bli sittende siden doktor'n måtte først komme ombord.
Min logikk ville riktignok vært å satt en trapp på bakdøren da vedkommende befant seg i bakre galley, istedet for å vente på broen skulle manøvreres på plass og teamet på fire gå gjennom hele flyet med båre og annet utstyr......men nå er det ikke alltid briter er kjent for å velge alltid det som er logisk heller. Vi snakker tross alt om øya med teppe på badet og deep fried snickers her.
P1030382.jpg


Mens vedkommende fikk behandlig bak der, så slapp vi andre ut og beveg meg med rask gange mot passkontrollen, og prøvde meg på denne gangen på den automatiske passkontrollen. Her sveiper man passet og blir tatt bilde av og vips er man gjennom, hvilket fungerte bra etter min mening
Så var det Heathrow Express til Paddington og Tuben videre derfra før det ble tid for en morsom, men litt slitsom helg i London:cheers:
P1030388.jpg


Det skal de ha.....de kan kurere fyllesyke med sine frokoster
P1030385.jpg
 
Så var det tid for returen, og samme reisemåte ble valgt ut til LHR

I T1 har BMI et eget innsjekkningsområde for gullkunder og business class-reisende, så tok ikke lange tiden før jeg stod der med et boarding card merket 3F på. Dog er det da litt dårlig at de ikke tilbyr fast track for samme gruppen, da utreisekontrollen og security gikk fryktelig tregt.

Men kom meg nå opp i loungen deres, som jeg hadde gledet meg til å prøve etter hørt endel bra om den. Og ser man bortifra litt stusselig mat utvalg så er det en riktig så fin lounge med god plass, gode stoler, fint interiør og ikke minst utsikt over den nordlige rullebanen på LHR
P1030394.jpg


P1030395.jpg


P1030397.jpg


P1030400.jpg


Ikke lange tiden før det var tid for å komme meg videre og etter det hadde stått go to gate noen minutter fant jeg ut at jeg kunne begynne røre på meg og bevege meg ut mot gate 5 området, som nå lignet i stor grad på en byggeplass.

Der stod G-MIDT, en av BMI sine sju A320 i flåten og da jeg kom ombord viste det seg at jeg hadde trukket vinnerloddet. For dette var ikke en av deres 156 setere, men en av deres 128 setere, som de bruker mye på deres "lang distanse" ruter, til endel eksotiske steder rundt Midt-Østen og til tidligere Sovjetrepublikker. Maskinen har 20 store business seter av den amerikanske typer i 2-2 konfigurasjon og 108 i economy i standard 3-3. Og foran i business var det god plass både forover og sideveis
P1030403.jpg


P1030402.jpg


P1030406.jpg


Naboflyet
P1030401.jpg


7 av 20 seter i business var tatt, så vi hadde god plass der foran, mens det så ganske så fullt ut blant resten som måtte dele på den siste 60%'en av flyet

Litt køståing før det ble vår til å ta av, og men vi snek oss i køen foran denne lille tassen
P1030404.jpg


Opp i luften og serveringen kunne begynne. Litt skuffende over at de ikke serverer Champagne hos BMI, så endte opp med noe halvgod rødvin istedet. Til mat kunne man velge noe lammegreier eller gnocchi. Egentlig er jeg veldig glad i lam, men det betyr også at jeg er kresen. Og siden jeg vet av erfaring at lam i luften ofte er dårlig fallt valget på gnocchi'n uten at jeg vet hvor lurt det var, da retten var litt bedre enn spiselig.
P1030405.jpg


Veldig hygge og serviceminded betjening ombord, og bare synd det de serverte la langt under den standarden det burde. Setene var svært behaglige for en slik tur, og var deilig å kunne sitte godt bakoverlent med bene rett ut og lese the Economist på turen over nordsjøen

Landing på BGO før rutetid og med håndbagasje tok det ikke lange tiden før jeg var ute. Med separate billetter hadde jeg beregnet ganske god til i BGO, så var over 2,5t å vente på flyet videre. Forsøkte å komme meg med et tidligere fly, men det var ikke mulig uten at jeg måtte ut med nesten en høvding for å kjøpe opp billetten, og det var uaktuelt. Men det koster ihvertfall ikke noe å spørre, selv om jeg har forsøkt det samme på BGO tre ganger tidligere uten suksess.

Så var det tid for å komme seg gjennom landets dårligste security, hvilket gikk greit da jeg ble plukket ut av køen og sendt gjennom barnefamiliekontrollen hvor det nesten ikke var folk da.

Så ble det å sette seg ned å vente. Farris og et pizzastykket, sammen med 2 x1t internet fra Avinor ble brukt til å slå ihjel tiden med, itillegg treff jeg på medforumist AirbusTrond som skulle tilbake til Oslo med de rødnesete en stund før meg.

Turen BGO-OSL var helt standard. En -800 i form av LN-RRT, jeg satt på 2A som er første raden på den siden ombord. Godt belegg, men ikke helt fullt så hadde setet ved siden av ledig og fikk meg en kopp te innen vi landet på OSL og jeg kunne komme meg hjem.

Ikke mye poeng å hente når man en vei bruker poeng samt flyr innenriks, og fly billig ut, så ble med de 385 poengene jeg fikk for OSL-LHR
 
Takker for fin rapport. Er enig med deg i at frokoster virkelig er noe de kan der borte, når de først gir det et ærlig forsøk.

Må vel være første rapport her fra BMI business også?
 
I "gamle dager", da SAS eide (deler av) BMI, ble jeg en gang omrutet fra OSL til BRU vi LHR, og fikk gleden av business i et slikt BMI-fly. Man snakker ikke så mye "pitch" når man sitter der nei. Synd turen fra London til Brussel var så kort, knapt en time. Men koste meg i alle fall.
 
Takk! Fine, om enn noe "klassiske", seter der, altså. Men frokosten så best ut av maten. Mye tomat i den der gnocchien. Hyggelig å hilse på ! Jeg kom jeg vel hjem med Sky-interiør. Ellers hadde jeg nok hatt like sene kvelder - selv om dette var på bygda utenfor Bergen. "Fettertreff" tar på! :D
 
Flott rapport igjen Someone! Biz setene hos BMI så veldig behagelige ut.

Frokostbildet gjorde meg sulten...
 
Takk for flott rapport - som jeg leste mens jeg vetet på at et forsinket SAS-fly fra Kreta skulle lande i Ålesund og ta meg til Oslo. Langt bedre underholdning enn SAS Time Killer ;) Kunne godt tenke meg å prøve bmi fra Stavanger eller Bergen - men usikker på om det skjer på vei hjem til Oslo fra en fyllekule, virker litt slitsomt! ...
 
Takk for flott rapport!

BMI så bra ut, selv om jeg hadde valgt en annen farge på teppet!
 
Fin rapport. BMI er et hyggelig selskap hvor service staar hoeyt i kurs. Jeg haaper ikke de forsvinner!
 
Back
Top