Til dere med mere teknisk innsikt i fly.....

ENGM RAMP

ScanFlyer Rusty
Til dere som er teknikere / mekanikere eller som rett og slett vet svaret...

Lydene fra jetmotorer er jo veldig forskjellig, men, HVA er det som lager denne karakteristiske lyden fra RR motorene som bl.a BA har på sine 757'er?

http://www.flightlevel350.com/video_streaming.php?id=2386

Har reist noen ganger med BA's 757'er og blir like fascinert hver gang, og hver gang de var her oppe på ENGM før med disse prøvde jeg alltid å få med meg lyden fra terrassen her oppe....

Svar mottas med takk :)


:nor
 
Replying to Topic 'Til dere med mere teknisk innsikt i fly.....'

Kom deg ut og hør på Icelandair-avgangen imorgen! Man får jo ståpels over det hele... :D
 
Replying to Topic 'Til dere med mere teknisk innsikt i fly.....'

Jada jeg hører den og :) Er jo samma motorene, men HVA lager lyden a? Er det utformingen på fan-bladene eller noe?
 
Replying to Topic 'Til dere med mere teknisk innsikt i fly.....'

Det er rimelig spesiell lyd på andre RR motorer også, f.eks de på 333 og 777.
Felles er at alle er 3-spool, i motsetning til PW, CFM, IAE og GE (mulig det finnes unntak, men kommer ikke på noe i farten) som er 2-spool. Om dette gjør at lyden endrer seg markant skal jeg ikke si, men med 3 spool så har man mulighet for å optimalisere trykk i compressorstage på en annen måte.
 
Replying to Topic 'Til dere med mere teknisk innsikt i fly.....'

Felles er at alle er 3-spool, i motsetning til PW, CFM, IAE og GE (mulig det finnes unntak, men kommer ikke på noe i farten) som er 2-spool.

Og neste spørsmål blir da, hva i HULESTE vil det si om en motor er 2 eller 3 spool?

Er det 2 eller 3 sett med fan's inni motoren?

:baeh
 
Replying to Topic 'Til dere med mere teknisk innsikt i fly.....'

Heisann, det er riktig som du sier Dag at RR bruker et tre (3) spool konsept, men den "gnage" lyden du høer er lyden fra viften. Når du kommer opp mot max TO RPM danner det seg trans-sonic og supersonic regioner ved tuppen av viftebladene. Har en illustrasjon fra GE som beskriver dette, men jeg kan ikke finne den i farten. RR var også en av de første til å bruke wide chord vifteblader, og de har en litt spesiell lyd, men du får det samme fenomenet på de mere tradisjonelle viftebladene som tidligere PW4000, CF6, CFM56-3 osv.

Dag
 
Replying to Topic 'Til dere med mere teknisk innsikt i fly.....'

Jeg har hørt denne lyden veldig godt på SQ sine 777'er, men dog bare når man sitter forran motoren. Har som mange andre her ingen ide om hvordan lyden blir til, men den gnagelyden mens fra begynnelsen av takeoff of opp til man går over til vnalig climb, så er det rett å høre på. :)
 
Replying to Topic 'Til dere med mere teknisk innsikt i fly.....'

ph-ndr
Har som mange andre her ingen ide om hvordan lyden blir til
Jeg trodde det var det jeg forklarte ovenfor...?

Dag
 
Replying to Topic 'Til dere med mere teknisk innsikt i fly.....'

Originally posted by Dag Johnsen

ph-ndr
Har som mange andre her ingen ide om hvordan lyden blir til
Jeg trodde det var det jeg forklarte ovenfor...?

Dag

Du gjorde det, var bare dårlig gramatikk fra min side; jeg har aldri skjønt hvor den har kommet fra før, men jeg har alltid gledet meg som en unge til å fly med SQ. ;)
 
Replying to Topic 'Til dere med mere teknisk innsikt i fly.....'

Man hører det ganske godt på CFM 320 og 330 med PW også.
 
Replying to Topic 'Til dere med mere teknisk innsikt i fly.....'

Hei Dag... her er et regnestykke for deg:

GE90 normal TO rpm ~104% N1 tilsvarer sirka 2300 RPM. Viftediameter er 3.124 m. Regn ut angulaer hastighet av viftebladtuppen. Finn lydens hastighet ved sea level ISA og se hvor naere du kommer... :thumbup

Dag
 
Replying to Topic 'Til dere med mere teknisk innsikt i fly.....'

(2300o/min) / (60s/min) * 3.124m * pi = 376m/s (hørte jeg creep?)
Mach 1 ISA er vel ca 340m/s

Så, om dette er riktig, har du jobb til meg?
Hva blir neste, finne sentrifugalkraften på innfestningen for viftebladet? :lol
 
Replying to Topic 'Til dere med mere teknisk innsikt i fly.....'

Dag, du kan hoppe rett opp i hoeyre sete paa B777. Med sentrifugalkraft bonuspoeng kan du rykke opp til vensre sete...:devot:

Dag
 
Replying to Topic 'Til dere med mere teknisk innsikt i fly.....'

Hmm, da bør jeg vel vite vekten pr blad? Evt tyngdepunkt? Begynner å bli en del år siden jeg hadde dynamikk gitt...:biggrin
 
Replying to Topic 'Til dere med mere teknisk innsikt i fly.....'

Originally posted by Dag Viking


(2300o/min) / (60s/min) * 3.124m * pi = 376m/s (hørte jeg creep?)
Mach 1 ISA er vel ca 340m/s

Så, om dette er riktig, har du jobb til meg?
Hva blir neste, finne sentrifugalkraften på innfestningen for viftebladet? :lol


Gutta krutt!! :cheers:
 
Back
Top