Til Berlin med SAS og WF

Cecilie

ScanFlyer Crusty
Medlem
Så var det tid for å reise litt igjen. Første turen min som EBG. Denne gangen gikk turen til den tyske hovedstaden for å besøke en venninne. Grunnet litt uvissheter om når hun skulle reise tilbake til USA for studier, ble billettene booket tidlig i juli. Booket ungdomsbillett på utreisen og en vanlig enveisbillett på returen da det ikke fantes noen ungdomsbilletter på returen på fornuftige datoer. Endte opp med å reise 18.juli på 09.30-avgangen i stedet for 06.10 (hvem er det som setter opp disse umenneskelige rutetidene? :P) dagen i forveien. Selv om det betød en dag mindre i Berlin, ødela jeg i det minste ikke døgnrytmen helt.

Screenshot2012-07-28at101224PM.png

18.juli 2012
Rute: WF264, KRS-CPH
Rutetid: 09.30-10.35
Fly: Dash 8 Q400, LN-WDH
Sete: 03A/03B/05C

Avreise fra Arendal litt før 07.00 og ankomst Kjevik ca 08.00. Fikk sjekket inn på automat, men smart pass leseren funket ikke, så jeg fikk beskjed om å bruke bookingreferansen. Noe jeg alltid har nedskrevet i tilfelle. Slik som nå. Fikk levert fra meg kofferten i bagdrop hvor det var null kø og fikk også klistra på en slik en knæsj oransje prioritylapp.

Gjennom sikkerhetskontrollen bar det, før jeg satt meg ned og ventet på at boarding skulle starte. Jeg gjorde et lite stopp innom duty free for å handle litt norsk sjokolade mine tyske venner liker svært godt. Boarding startet, men jeg hastet ikke inn i den lange køen så jeg ventet litt med å gå ombord.

1.jpg

Vel inne i LN-WDH kunne jeg konstantere at en gammel dame hadde tatt vindussete “mitt” og etter en nærmere titt kunne jeg seg hun hadde en gedigen koffert delvis under sete foran/delvis foran sete 03B. Jeg fikk skviset meg ned i sete 03B og satt der til litt etter take off, fra rullebane 22, som forøvrig var omtrent på rutetid. Det viste seg at damen var en amerikansk lady som hadde vært på ferie i Norge en måneds tid og skulle heimatt til Jersey med SK909 (som vi vet ble kansellert senere den dagen..) Da servering skulle begynne, fant damen ut at hun ikke fikk ned bordet sitt siden hun hadde beina oppå kofferten og dermed stanget knærne inn i bordet når det var slått ned. Hun fant ut at det var greiest å bruke mitt bord, men da sa flyvertinna at det var ledig på 05C og at det var bedre om jeg flyttet meg dit. Jo takk :)

3.jpg

Utsikten etter jeg hadde flyttet meg bakover 2 rader.

2.jpg

Benplassen ombord er ikke aller verst.

Varmtvannskokern var inop på denne flighten, så det ble kun servert et glass kaldt vann og en liten snackbar.

Vi landet ca 10 minutter før tidtabell på Kastrup på rullebane 22L, men vel fremme var det hverken buss eller bakkemannskaper på plass, så det ble litt venting ombord før vi kunne gå av. Buss inn til terminalen, hvor det kun var en rulletrapp som skilte meg og min neste “destinasjon”

Jeg tjente 625 Eurobonus grunnpoeng på denne flighten.

Last edited:
Rute: SK679, CPH-TXL
Rutetid: 14.40-15.40
Fly: MD-81, SE-DMB
Sete: 22F/04D/04F

Lang ventetid i CPH gjorde ingenting, for jeg skulle få testet ut loungen der for første gang med statuskort. Dessverre (eller?) var Scandinavian loungen stengt så det ble å finne seg et ledig bord i business loungen i første etasje og sitte der å blomstre frem til avgang. Noe som gikk greit. Fikk oppdatert meg litt på nyheter og mail, og spist litt lunsj. Ikke veldig overveldende utvalg av matvarer, men jeg likte i det minste det som ble servert. Laksepaté, salater, brød og litt ost.

Det ble etterhvert tid for boarding, som ble annonsert ca 14.15, fra utgang A8 om jeg husker riktig. Fikk scannet boardingpasset mitt i gaten, men da kom det plutselig ut en ny lapp, hvorpå damen som betjente gaten utbrøt “Oj, du har visst fått et nytt sete” - 04D lyste det mot meg. Og siden jeg hadde sjekket seatmapen ved innsjekk visste jeg at det betød enten business eller economy extra, ettersom første economyrad var rundt 8 eller 9. Jeg gliste hele veien ned jetbridgen.

Screenshot2012-07-23at102638PM.png

Jeg fant meg greit til rette i setet mitt i business class, og da boarding completed ble annonsert, forflyttet jeg meg til vindussetet. Midtsete er jo blokkert i business. Vi var vel 6 i biz og resten av flyet virket rimelig fullt.

9.jpg

Pushback lot vente på seg, og litt før rutetid passerte, kom kapteinen på høytalern og informerte om at ingen (eller lite) bagasje hadde blitt lastet ombord, grunnet bakkepersonell som holdt på med et annet fly for øyeblikket. Det varte og rakk, og etterhvert ble det rimelig varmt ombord. Purser fortalte at de ikke kunne kjøre A/C på full gnu fordi de ikke hadde startet “åksillery power enhed” enda, og beklaget både det og forsinkelsen. Besetningen kom rundt med vann til alle passasjerer i business og til de som ønsket det i økonomi. Tommel opp! Kapteinen fortalte rett før push at de skulle fly “bånn gass” nedover mot Berlin, og estimerte flytiden til 35 minutter. Åh nei, så kort flytid, tenkte jeg, der jeg satt komfortabelt i business ;)

Vi kom oss avgårde ca 15.15 fra rullebane 22R. Jeg må bare si, MD80ene er noe av det stilleste som finnes når man sitter såpass langt fremme. Jeg hadde vansker med å høre motorene under avgang, og under cruise var det helt stille. Nydelig!

Det ble servert smørbrød med kalde og varme drikkevarer til, noe jeg synes var litt hesblesende å få i seg på den korte tiden. Tiden mellom top of climb og top of decent kan umulig ha vært mye mer enn 10 minutter. Men det gikk, og det smakte godt.

8.jpg

Vi landet ca klokken 15.50, bare 5 minutter etter tidtabell, noe som må kunne sies å være absolutt godkjent. Veldig bra at SAS har så godt fokus på dette med punktlighet. Det er ankomstpunktligheten som teller, ikke når man forlater gaten ved opprinnelsesstedet.

10.jpg

SE-DMB sett fra bussen

Buss inn til terminalen hvor det tok nesten 20 minutter før baggene dukket opp på båndet. Min koffert dukket opp som nummer 2, pritaggen funket i Berlin. Da var det å komme seg ut å møte venninnen min og ta en buss til byen.

Jeg tjente 1250 Eurobonus grunnpoeng på denne flighten.

Berlin har kun vært i en gang før, for to år siden. Vi unngikk de største attraksjonene denne gangen, og viet heller tiden til litt shopping, god mat og drikke. East Side Gallery, Friedrichstrasse og Potsdamer Platz ble utforsket og jeg sitter igjen med generelt gode inntrykk av byen.

Et par bilder fra oppholdet:

5.jpg

4.jpg

Ampelmann

6.jpg

Tidligere Øst-Berlin på venstre side, tidligere Vest på høyre side.

7.jpg

11.jpg

20.juli 2012
Rute: SK680, TXL-CPH
Rutetid: 16.15-17.15
Fly: CRJ900, OY-KFC
Sete: 04A

Grunnet konsum av ulike drikkevarer kvelden i forveien ble det sovemorgen på hjemreisedagen. Frokost i hagen litt utpå formiddagen før jeg pakket meg sammen og tok U-bahn og buss tilbake til Tegel etter to fine dager i Berlin.

Var på Tegel litt over klokken 14.00 og like etter åpnet check-in. Det var en mann i business-innsjekk før meg, og etter litt om og men fikk Acciona-folkene sjekket ham inn og gitt han boardingpass. Da det var min tur, var ikke dataen like samarbeidsvillig og det dro ut før jeg fikk en pritag på kofferten og et boardingpass i hånden. Det hadde allikevel ikke lønnet seg å stå i den laaange økonomikøen så skal vel ikke klage for høyt. Beveget meg deretter i retning Lufthansa Lounges, som er i hovedinnsjekkingsområdet på Tegel (SAS innsjekk er i en egen liten “avdeling” ved D-gatene) Opp en trapp, og fremviste BP og kortet og ble ønsket velkommen inn i Lufthansa Senator Lounge. Denne er altså landside så man må huske å beregne litt tid til sikkerhetskontrollen også, innimellom ølen og spriten. Ikke spesielt folksomt der denne fredags ettermiddagen. Tok meg litt lunsj og satt og nøt utsikten før jeg bestemte meg for å gå ned trappen og sjekke ut Lufthansa Worldshop'en. Der hadde de et godt utvalg i Lufthansa effekter, alt fra flymodeller til lightere. I tillegg til bagasje. Gikk til innkjøp av en liten Lufthansa-Rimowa kabinkoffert som jeg har vært på utkikk etter en stund. Blå og fin, er den også!

Tiden løp litt fra meg, så i rask gange beveget jeg meg mot sikkerhetskontrollen til D-gatene. Fast track, som ikke var særlig raskt da en flyplassansatt var foran meg og tullet med sikkerhetskontrollørene med mynter og nøkler han hadde i lomma. Passe irriterende. Da jeg kom til gate 75 ble boarding annonsert som gikk rimelig radig. Ned en trapp og så var man ved flyet. CRJ'ene er små, og jeg har en følelse av at de er mindre i kabinen enn Dashene?

Fant meg greit til rette i setet mitt, ikke noe tull med amerikanske lady'er eller store kabinkofferter denne gangen. Flytiden ble beregnet til 45 minutter og like etter var vi på vei, etter en kraftfull avgang fra 26L. Høyre sving et godt stykke opp i lufta, rimelig direkte CPH kan jeg tenke meg. Vi kom inn syd for Kastrup og tok en kjapp sving inn på LOC 22L rett over “brua”

Vi landet vel sånn ca på rutetid, men vi måtte jo selvfølgelig parkere på terminal 1 (?, A-gatene på bakkeplan) noe som medførte en aldri så liten gåtur til loungen. Men det har man da ikke vondt av.

Tilbragte ventetiden i loungen med et par øl, røde wienerpølser og litt snacks. Greit med folk i loungen men det var ikke noe problem å finne seg en stol å sitte.

Jeg tjente 1250 Eurobonus grunnpoeng på denne flighten også.

Rute: WF277, CPH-KRS
Rutetid: 21.00-22.05
Fly: Dash 8 Q400, LN-WDG
Sete: 08D

Da klokken nærmet seg 20.30 tenkte jeg at det var på tide å ta turen mot gaten, og sjekket infotavlen i loungen. Der stod det plutselig ny tid: 21.20 så jeg tenkte, jaja, da kan jeg like så godt vente her en liten halvtime til. Ved en ren tilfeldighet, rundt 20.45 kikket jeg på tavlen igjen, og da stod det 21.00 som avgangstid igjen. Så da var det bare å ta bena fatt og komme seg til C4-gaten, som jo er en buss gate.

Alltid hyggelig å ta Widerøe tilbake til Kristiansand, mange sørlendinger som har vært rundtom i den vide verden og det er alltid like hyggelig å snakke sammen om det, som om vi alle kjenner hverandre! Bussen var rimelig full på vei ut, så tenkte at det kom til å bli en rimelig pakket flight. Noe jeg forsåvidt hadde rett i, tror vi var nær 95%, om ikke 100% i kabinfaktor. Hele 7 rader var satt av til business, og alle seter, bortsett fra ett, var okkupert. Dette tyder vel på at ruten er populær og at folk benytter seg av det rutetilbudet vi har.

Jeg havnet ved siden av en kristiansander som hadde vært på fottur i Spania og hadde hatt en uke med flott vær, mot mine regntunge dager i Berlin.

Etterhvert kunne vi bevege oss mot departure runway 22R. Her måtte vi vente på noen andre intersection take offs før herremennene foran kunne fyre i gang Pratt og Whitney. På et lite blunk var vi i luften.

12.jpg

En SAS A321 venter på en intersection takeoff

Fint flyvevær hjemover, og det var for det meste lettskyet hele veien til Kjevik. Over Jylland kunne kapteinen fortelle at Kjevik rapporterte om spredte skyer, litt vind fra nordøst og 15 grader. Han fortalte også at vi fløy i 18000 fots høyde.

13.jpg

Airport in sight!

Vi landet litt før rutetid på Kjevik (ser av banktransaksjonene at jeg trakk kortet i tax free'n 3 minutter etter oppsatt landingstid) og parkerte. Relativt raskt ut av flyet og inn i den nevnte tax free sjappa før jeg gikk ut i bagasjehallen hvor bagasjen lot vente på seg. Men da båndet først beveget på seg, var min koffert nummer 1 på båndet, så den oransje lappen funket på KRS også. Ut gjennom tullen, hvor man på utsiden møtte mamma og tok turen hjemover.

Jeg tjente også på denne turen 625 Eurobonus grunnpoeng.

-------

Alt i alt er jeg fornøyd med både SAS og Widerøe. Cabinpersonalet var hyggelig, og landet for det meste på rutetid (utenom forsinkelsen inn til Berlin) Oppgraderingen til business var jo en fin overraskelse. Ungdomsprisene SAS opererer med er i de fleste tilfeller jeg har sjekket, uslåelige. Særlig om man er litt fleksibel på datoer og må bestille på kort varsel. Har flere turer tidligere i år på ungdomsbillett og det tidligste jeg har booket var 1,5 uke før avreise.

Takker for følget og håper du har hatt en fin “tur” til Berlin med meg :)

Fin rapport och fint att det gick bra utan mitt sällskap på CPH när jag satt "fast" på andra sidan bron ;)

Så flott med oppgradering. Takk for flott rapport fra en liten tur ned på kontinentet. Det er alltid hyggelig!

Back